liebherr vriezer GN3153 wordt veel te koud. NTC?

Ik heb recent een 2de hands liebher vrieskast gekocht. 6 lades, no frost.
Het apparraat gebruikt meer KW's dan je zou verwachten.
Bij controle blijkt dan ook dat de temperatuur van de producten in de vriezer zo'n 7 á 8 graden kouder wordt, dan waarop is ingesteld. Met het draaiknopje net iets onder de 15 graden, wordt het nog steeds -22. Ingesteld op -18 wordt het -26.

De meest waarschijnlijke oorzaak is de NTC op de verdamper neem ik aan. Is de enige optie vervangen, of kan de weerstand ergens worden afgesteld? Wie heeft ervaring met deze vrieskasten. Alvast dank!

Een vriezer moet minimaal -18 zijn om de levensmiddelen ook de aangegeven tijd te kunnen bewaren.
Dat de vriezer op bv -18 stand kouder wordt lijkt mij logisch, als je hem open doet of er iets bij stopt moet de rest wel -18 blijven, maar dit lijkt mij wel een heel groot verschil.

Nope. Zeer bekend euvel en al menig discussie gehad met liebherr. Je krijgt dan veel bla bla over kerntemperatuurwaarborgingen en nog wat bla bla. In een experimenteel geval de print en ntc gewisseld.... Nog steeds te koud. Soms durf ik de ntc wat helpen met een extra weerstandje zodat de uitgelezen waarde wat liegt en de regeling wat menselijker is. Sssst. Tja. Dat ze het op -15 moeten laten staan krijg je niet overal verkocht.

Het kan in jouw geval ook een niet binnen die modellen vallend euvel zijn dus je kan altijd proberen met een ander ntc. Je type nummer is me dan ook onbekend...

De meting dient te gebeuren midden in een blok ijs. Opgepast als je met glasthermometer.

Hij staat nu een paar dagen op -13 ingesteld, maar tussen de artikelen, dus niet in de luchtcirculatie, is het -22.

Goedeavond EricN,
Bedznkt voor je reactie.
Ik heb 4 aparte thermometertjes verpakt tussen de artikelen gelegd. Die geven allemaal ongeveer -22 aan, op de 'warmste' stand. Als ik ze vrij leg, in de luchtcirculatie geven ze nog een paar graden lager aan.
Ik ga inderdaad maar maar met een weerstandje aan de slag.Enig idee waar ik de specs van de gebruikte NTC achterhaal?
Hans

Dat zijn 4,7k/25graden ntcs. Op ali of andere sites vind je 5k ntcs. Daar staat de tabel veelal bij en die is vrij gelijkopgaande.

Ik heb hier de echte tabels v liebherr ergens liggen. Dat wordt zoeken en wachten...

Wat is het echte type nummer v je toestel?

Een vb van ongeveer juiste waarden in bijlage

Edit: toch de echte nog snel gevonden in de hooiberg. Zie 2de bijlage

[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]

Bekend euvel van Liebherr..En bij Conrad verkopen ze NTCs van bijna zelfde caliber en werken als een neut! maar veel goedkoper.