Ben momenteel bouwende aan mijn truck hifi installatie, de eerste keer op 24V voor mij.
Ik bouw die volgens mijn huis-tuin-keuken regels in, heb er in het verleden zo'n 5 car hifi installaties op 12V ingebouwd, ik gebruik hetzelfde principe maar dan voor 24V en zo de bekabeling, afzekeringen en koeling van de 2 versterkers te berekenen. Nu wil ik 2 condensators tussen de zekeringkast en versterkers plaatsen, doch ik vind geen truck hifi condensators. Volgens deverkoper heb je op 24v geen condensators nodig. Ik dacht direct van "huh?".
Overzichtje van mijn huis-tuin-keuken regeltjes is misschien handig.

1. 2 x 12V/240Ah/1200EN batterijen

2. 1 x kabel rood 10mm/1m plus en idem maar zwart massa

3. Verdeel/zekeringkast met 2 automatische zekeringen (60a voor versterker 1 / 40a voor versterker 2)

4. 2 x kabel rood 5mm/10m plus en idem voor zwart

5. Één mono-versterker 24V/1100W RMS voor de subwoofer(1200W-60a) en één 8kanaals-versterker 24V/800W RMS voor 2 tweeters en 6 woofers (totaal 960W-44a)
Beide versterkers hebben wel ingebouwde condensatortjes

maar nu komt mijn vraag :

NET VOOR BEIDE VERSTERKERS WIL IK TWEE CONDENSATORS (1,5F EN 1F) PLAATSEN, MAAR IK VIND SLECHTS AUDIOCONDENSATORS TOT MAX 18V PIEK MAAR IK HEB 28,8V STROOMAANVOER. HOE LOS IK DIT OP ?

Je kan condensatoren gewoon in serie zetten.
2 x 1,5F in serie geeft dan 0,75F in totaal maar met dubbele spanning of je neemt er 1 of meer van onderstaande 0,75F 40V.
https://nl.farnell.com/kemet/als70a754qt040/cap-750000-f-40v-alu-elec-…

Audio condensatoren bestaan eigenlijk niet dus daar heb ik verder ook niet naar gekeken.

2 x kabel rood 5mm/10m plus en idem voor zwart

Waarom idem voor zwart?
Is er geen massa in de buurt?
Heb je al de helft minder spanningsval

5mm of 5mm2 ?
Waarom geen 10 of 16mm2
Win je meer mee dan een condensator.

Met een C van 1F gaat ie mss 5W minder snel clippen.
Wie hoort het verschil tussen 1195W en 1200W gebulder?
Die condensatoren zijn enkel fraai voor het oog maar verder nutteloos

Dikke kabel is inderdaad veel nuttiger. In de versterkers zelf zitten trouwens ook condensatoren. Die kunnen wat kleiner zijn en toch hetzelfde effect hebben omdat de spanning die er op staat hoger is. Bij wat goedkopere versterkers zijn ze nog wat kleiner gekozen, dus iets minder effect. Dat is dan je zwakste schakel ongeacht wat je er aan de ingang nog bij hangt. Zeker als je een beetje dikke kabel gebruikt.

Zou je toch twee 12V condensatoren in serie willen zetten, dan moet er over elke condensator ook een weerstand, anders kan het vroeg of laat misgaan als de verdeling van de spanning te ver scheeftrekt. Ik denk dat je met 4,7k een eind komt, of als de lekstroom dan nog te hoog is (een kleine 3mA) dan zou je nog 10k kunnen pakken. Niet hoger, dan heeft het geen toegevoegde waarde meer voor de levensduur van de condensatoren. Gebruik voor de mechanische stevigheid 1W weerstanden of hoger. Elektrisch gezien is dat niet echt nodig en kom je met 0,25W ook wel weg.

* oh, ik heb nog nooit massa gepakt op het voertuig, dacht dat er dan meer kans op interferentie was. Bedankt voor de tip !
* kabels zijn dubbel gewikkeld, dat bedoel je toch met mm2 ? Denk ik. Het punt is dat de afstand van batterijen naar bunnen ruw gemeten 8,5meter is, heel gedoe om zulke kabels al binnen te krijgen zonder veel gaten te vergroten, is zowat maximum, anders moet ik het boormachine boven halen. Kans op vocht en uiteindelijk kans op roest is groot in de hedendaagse trucks, blik over blik over blik, meer is het niet meer en als daar vocht tussen komt ben ik gechareld, maar alleszins bedankt voor de raad !
* ah condensatorsgewoon in serie doorverbinden, dan wordt de waarde inderdaad met de helft verlaagd, maar wist niet eens dat dat kon haha, ik als huis-tuin-keuken amateurke ! Merci man, top.
Mijn plan voor nu, alles afwerken en installeren volgens schema, uitgezonderd de condensators. Ik heb 2 high-end versterkers, misschien zijn externe condensators inderdaad o erbodig, wait and see, ze zijn er snel tussen gezet moest het nodig zijn.
*en qua wattage van de versterkers, heb die nooit op 100% staan, maximum 80-90%. Dat is mij destijds zo aangeleerd, macht der gewoonte. Evenals de 20% overcapaciteit van de luidsprekers, noem het ingebouwde geldbesparing LOL.
*Merci voor de slimme weetjes allemaal !