electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
beste forumleden, ik heb wat advies nodig over de aanleg van een nieuwe PV installatie.
goed, ik ben er al een tijdje tussenuit met NEN1010 etc.
Nu is de situatie zo dat ik achter mijn huis een garage heb liggen op +- 20mtr van de groepenkast. De garage is aangesloten op een aparte groep in de groepenkast -> 16amp + aardlekschakelaar 30mA
Ik wil graag op het dak van de garage 4 zonnepanelen leggen. Deze zullen een opbrengst hebben van ongeveer 1900Wp
Nu zit ik een beetje te dubben over de aansluiting hiervan. De kabel waar de garage nu op aangesloten zit ligt onder de grond, en is een oude kabel (3x2,5mm2). Deze wordt vervangen door een 5x2,5mm2
Wat zou de beste mogelijkheid zijn om dit aan te sluiten op mijn meterkast?
optie 1:
5x2,5mm2 gebruiken om 2 groepen mee aan te sluiten, 1x omvormer naar meterkast + 1x garage groep?
Optie 2:
PV verdeler in de garage hangen en deze voeden met 1x16amp, in de garage splitst dit zich dan tussen de PV groep en stopcontacten e.d in de gehele garage
Ik snap dus niet helemaal hoe het dan zit met het aansluiten van de PV verdeler op een bestaande groep. Deze zou dan op een aardlekschakelaar komen te zitten terwijl in de PV verdeler alamats zitten. Dit is dan toch dubbel? Achter de aardlek van de garage zitten nog 3 woonhuis groepen.
ik hoor graag jullie mening.
mvdk
Golden Member
Nieuwe kabel van de garage, (als daar de omvormer komt te hangen) naar de meterkast. In de verdeler in de meterkast een eigen groep voor de PV.
Denk ik. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je verder niks van plan bent in de garage zou ik ook zeggen aparte kabel naar garage voor de PV en de oude kabel gebruiken voor de garage zelf. wil je daar meer last gaan gebruiken voor werkplaats of buitenkeuken, jacuzzi dan is 5x 2,5 wel erg dun sowiso. tevens als deze onder de grond ligt dient het grondkabel te zijn of de ymvk door een buis aanleggen.
hoewel 1900Wp niet echt veel is om perse over 3 fasen te moeten verdelen. echter dan zou ik zeker een 3x 4mm2 aanleggen voor de pv alleen.
benleentje
Golden Member
Optie 1 mag al niet. 2 aparte groepen over een kabel mag dus niet. Het zou bv alleen mogen als je daar een dubbele 230V groep van maakt zoals voor een kookplaat. Zo een kookplaat groep is feitelijk 1 enkel groep omdat de 2 automaat aan de voorkant aan elkaar vastzitten.
Optie 2 Mag ook niet.
Een PV omvormer moet enkel en alleen op een aparte groep.
Je mag wel een 3P + n B16A automaat voor de 5G2,5 zetten. En dan in de schuur een kleine groepenkast met 3x een 16A groep waarvan er 1 voorde omvormer.
20 meter kabel is voor een omvormer relatief lang als je in een wijk zit waar al veel pv vermogen aanwezig is dan telt elke Volt spanningsval. Advies is om voor de omvormer minimaal 4mm2 aan te houden. Uiteindelijk verdien je deze kabel een keer terug ivm de mindere verliezen
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Tussen woonhuis en garage ligt een mantelbuis 110mm dus kan de kabel eventueel vervangen door een andere dikte / andere soort.
De oude kabel wil ik graag vervangen daar deze al van 1970 in de grond light. Zitten zelfs nog afwijkende kleuren in.
De 5x2.5 is er vorig jaar ingelegd ivm plannen voor 3 fase in de garage. Maar nu de projectauto e.d klaar is is krachtstroom niet direct nodig.
Ik meen dat in de laatste NEN normering is aangegeven dat 2 groepen wel over 1 kabel / in 1 buis mogen?
Omvormer komt inderdaad in de garage te hangen. Wat betreft meerdere PV installaties valt het best wel mee hier in de buurt. Woon in een dorpje. heb op het woonhuis 8 panelen liggen met solaredge omvormer. Deze is in 3 jaar nog nooit afgeschakeld.
Waarom zou je daar 2 groepen willen? Voor een 2 kW omvormer kan je in de garage makkelijk een een klein groepenkastje plaatsen, simpel met twee B16 automaten en een hoofdschakelaar.