In mijn schuur heb ik een verdeelkast, waar 3 fasen binnenkomen op een 4 polige 40A schakelaar. Vandaar uit gaan de 4 aders respectevelijk naar een 4 polige aardlek automaat van de laadpaal en een 4 polige aardlek automaat voor 3 fase apparatuur van de schuur.
Op dit moment is op één van de fasen de PV installatie aangesloten. Ik wil de huidige omvormer Sunny Boy SB3000TL-21 vervangen door een 3 fase omvormer, er moet dus in ieder geval een 4 polige aardlek automaat bij, bij voorkeur tak ik deze af van de 40A schakelaar, echter deze heeft al 2 aftakking naar de laadpaal en 3 fase schuur.
Hoe kan ik dit realiseren, kan ik deze nog aftakken van de 40A schakelaar en zo ja wat heb ik dan nog nodig?

Plaats de nieuwe aardlekautomaat naast de bestaande en gebruik een kamrail.
https://www.elektramat.nl/hager-kdn463e-hager-aansl-rail-4p-x2-3f-n-63…
Wel zelfde merk naast elkaar plaatsen.
Je zou zelfs met een drievoudige kamrail de beide aardlekautomaten aan de hoofdschakelaar kunnen verbinden. Dan heb je maar een set afgaande draden meer.
EDIT: uit de foto's is niet goed op te maken waar in/afgaande kant zit.
Hoi ...
Bedankt voor de snelle reactie. Dat zou de mooiste oplossing zijn, maar helaas wil ik ook nog een modbus power meter plaatsen en daar is in deze kast geen plaats voor.
Een kast naast deze kast is geen probleem (zelfde merk), alleen hoe verbind ik nu de 4 polen aan de schakelaar van 40A?
PS ingaand is aan de onderzijde.
Je kan ook voor de fases en de nul een ringleiding maken.
Vanaf je lastscheider ga je met een soepele draad van fase L1 b.v. 4 of 6mm2 naar je aardlekautomaat, naar de volgende aardlekautomaten en dan naar je modbus power meter en dan weer terug naar de L1 van je lastscheider.
Dit doe je dan met de fases L1, L2, L3 en de N
Gebruik hier wel twin adereindhulzen voor.
ook nog een modbus power meter plaatsen
Een kast naast deze kast is geen probleem
Dan maar gewoon de korte pijn voor wat het meer kost, een nieuwe kast voor alles....proper en geen problemen.
Edwass, mee eens we gaan het zo doen incl nieuwe ruime Hager verdeelkast, zoals OXO zei alles proper en niet volgepropt.
Bedankt allen voor de hulp, kan weer verder.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
3 draden onder 1 klem gaat niet lukken.
Je zult dan een stukje hoofdstroom overnieuw moeten maken.
Die draden met de gele adereindhuls.
Je kunt dus iets van ...
Aut1 - Hoofdschak - Aut2 - Aut3 kunnen maken.
Dus op 2 plaatsen doorlussen.