Waarom is de veilige spanning voor DC een stuk hoger dan van AC?

In grote lijnen komen een spanningngever voor schrikdraad en een taser wel overeen, maar de spanning van de taser is minstens het dubbele van de schrikdraad welke zoals ik eerder aangaf max 60 pulsen per minuut. Het doel van de taser is om je tijdelijk te verlammen om je in de boeien te slaal. Hier worden de hartspieren samen getrokken zodat ie even geen bloed meer verpompt en je niet kunt tegenwerken. Dit is niet ricico loos want ze weten niet of iemand hart problemen heeft en of een pace-maker.

Op woensdag 24 april 2024 12:34:46 schreef Kruimel:
[...]Dat ik denk dat je aan het hengelen bent naar het zelf bouwen of modificeren van hoogspanningsapparaten om het effect te versterken, en dat ik dat niet wil.

Dus ik begin dit topic over de 'veilige spanning' en met als doel sneaky een hoogspanninggenerator te maken. Wel slim van mij. Maar dat denk je dus verkeerd.
En als jij geen info meer wil geven prima, daar zit ik echt niet mee.
Maar wel lief van je dat je zo om mijn veiligheid bekommerd :+

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (22%)]

Op woensdag 24 april 2024 13:46:59 schreef Hunebedbouwer:
Dit is niet ricico loos want ze weten niet of iemand hart problemen heeft en of een pace-maker.

Dat klopt, daar heb ik wel eens filmpjes van gezien.

Maar wat ik niet begrijp is de relatief lage stroomsterkte.

Letterlijk van politie.nl: "
Nadat een persoon is geraakt, geeft het wapen een aantal korte stroomstoten per seconde (22 stuks) met een maximale elektrische spanning van 50.000 Volt en een stroomsterkte van slechts 1,3 mili-ampère (0,0013 A) per seconde."

En vaak lees je dat 1 tot 3mA net voelbaar is. En dan 5mA pas verkramping geeft. Hoe kan je dan bij 1,3mA de controle verliezen.

Op woensdag 24 april 2024 14:33:40 schreef InHogereSferen:
[...]

Dat klopt, daar heb ik wel eens filmpjes van gezien.

Maar wat ik niet begrijp is de relatief lage stroomsterkte.

Letterlijk van politie.nl: "
Nadat een persoon is geraakt, geeft het wapen een aantal korte stroomstoten per seconde (22 stuks) met een maximale elektrische spanning van 50.000 Volt en een stroomsterkte van slechts 1,3 mili-ampère (0,0013 A) per seconde."

En vaak lees je dat 1 tot 3mA net voelbaar is. En dan 5mA pas verkramping geeft. Hoe kan je dan bij 1,3mA de controle verliezen.

Door de ongeveer 22 pulsen per seconde geeft een verstoring in je zenuwstelsel waardoor je de controle verliest. Vaak zie je dat de getaserde ook in de broek plast.

Tasers zijn niet ongevaarlijk.

Adam Savage heeft zich er voor mythbusters in ingelezen: https://www.youtube.com/watch?v=QwWOUYpwi1I vanaf 3:00 vooral. Eventueel vanaf 0:30 tot een minuut of 4.

Kans dat je er dood aan blijft is klein, maar aanwezig. Niet mee spelen.

Op donderdag 25 april 2024 21:50:45 schreef Peter112:
[...]
Door de ongeveer 22 pulsen per seconde geeft een verstoring in je zenuwstelsel waardoor je de controle verliest. Vaak zie je dat de getaserde ook in de broek plast.

Aha, dus het is vooral de frequentie waarmee het gebeurd wat ervoor zorgt dat je de controle verliest.
Nu is het me al een stuk duidelijker.

Zijstraatje dan wellicht...
Stel je hebt die "onveilige" wisselspanning.
Wat is dan onveilig?

De NEN3140 stelt dat álle metalen delen waar de spanning op staat (in principe dus ook de massa) vrij van aanraking moeten zijn.

Toch zou je stellen dat de massa terugvloeit naar de bron.
Tot plotseling de massa van het object verderop NIET meer verbonden is met de Massa rail.
Op dat moment kan het zijn dat de metalen delen de volle aangelegde spanning doorgeven omdat deze ook niet is ingezakt door stroomverbruik door de gebruikers tijdens normale operatie.

Dus hebben de metalen delen tov de massa, waar je op dat moment in staat, een (bij benadering?) volledige spanning.

Dit was laatst een gespeksonderwerp onder collega's. :-)

Op vrijdag 3 mei 2024 22:19:38 schreef Fantomaz:
Zijstraatje dan wellicht...
Stel je hebt die "onveilige" wisselspanning.
Wat is dan onveilig?

De NEN3140 stelt dat álle metalen delen waar de spanning op staat (in principe dus ook de massa) vrij van aanraking moeten zijn.

Toch zou je stellen dat de massa terugvloeit naar de bron.
Tot plotseling de massa van het object verderop NIET meer verbonden is met de Massa rail.
Op dat moment kan het zijn dat de metalen delen de volle aangelegde spanning doorgeven omdat deze ook niet is ingezakt door stroomverbruik door de gebruikers tijdens normale operatie.

Dus hebben de metalen delen tov de massa, waar je op dat moment in staat, een (bij benadering?) volledige spanning.

Dit was laatst een gespeksonderwerp onder collega's. :-)

Klopt, bij een aardlek wel ja.
Ik heb dat dus meerdere malen gehad in oude installaties.
Ik ben aan het sleutelen aan de gasleiding, nog niks aan de hand.
Op het moment dat ik de gasleiding onderbroken had krijg ik ineens een schok. Dus was er geen/geen goede aarding. De stroom kon eerst wegvloeien via de gasleiding, naar buiten en uiteindelijk naar de grond maar moest dat nu via mij doen :)