hallo mensen,
om mijn lpg mixer goed af te stellen heb ik een AFR meter op de kop getikt
De Halmeter AF-30
daarbij zoek ik nog een lambda sonde.
moet dat een smal of breedband type zijn?
de vorige gebruiker had er een 3-draads sonde aangesloten, maar die sonde is helaas zoek.
welke sonde kan ik gebruiken en hoe sluit ik die aan?
de Halmeter heeft 3 draden: rood 12 volt
wit: signaal
bruin: massa
alvst bedankt.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hier hoort een smalband sensor bij.
Bijvoorbeeld deze
https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/lambdasonde/c1627/lambdasonde/p…
Dit is een 4 draads sensor.
De grijze draad samen met 1 van de witte en de bruine van het kastje aan de massa verbinden. De andere witte gaat samen met de rode aan de plus 12v
De zwarte van de sensor gaat dan aan de witte van de meter.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jacques1956
Jacques van Montfort
Ik heb 2 opmerkingen. Ik denk dat je een breedbandsensor (+ een ander kastje) nodig hebt. Lambda voor LPG is 15,6 en voor benzine 14,7 Een narrowband sensor heeft een hele steile curve rond 14,7 en kan de 15,6 niet goed meten.
Hier wat text: A regular O2 sensor can't show anything other than rich and lean.
They just switch from close to 0v to near 1v depending on presence of
oxygen in exhaust. The led meters sold for these are showing not A/F
ratio from voltage output but just the average voltage, if it's at 1v
for the same time as it's at 0v the meter sees 0.5v average and shows
A/F14.7. For LPG the average voltage is still 0.5v but now the A/F
ratio is 15.6. It can't be used for mixture mapping. de bron: https://uk.rec.cars.fuel.lpg.narkive.com/jQYZzvjz/lpg-and-lambda-senso…
Ik heb zelf een breedbandsensor gebruikt om de ECU te mappen.
bedankt voor jullie antwoorden.
uiteraard is een breedband afr meter beter, maar die is vele malen duurder
en mijn motor heeft geen ecu, is een ouderwetse stoterstangen V8 zonder computer ellende.
als ik kan zien of mijn motor rijk of arm brandt is voor mij voldoende.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Houd er wel rekening mee dat een rijk mengsel bij een LPG motor leidt tot oververhitting. Dit in tegenstelling tot een benzine-motor, waar een arm mengsel lijdt tot oververhitting.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
uiteraard is een breedband afr meter beter, maar die is vele malen duurder
Dus koop je iets waar je eigenlijk niks aan hebt ? Dat is pas duur 
Ik heb ooit mijn Landrover 101FC ambu V8 geprobeerd af te regelen nadat ik er LPG ingebouwd had. Een vriend had zo'n ding (veel luxere versie) maar bedoeld voor benzine. Het afregelen is daarmee niet gelukt. Hij werd idd heel heet, heeft me een koprevisie gekost. Bij diverse LPG inbouwers geweest maar die wilde niet vanwege de erg oncomfortabele nog al hete locatie van de motor.
Uiteindelijk heb ik in Engeland een garage gevonden waar ik tegen vergoeding hun meetapparatuur mocht gebruiken. Daarna liep hij als een zonnetje zonder heety te worden en op steile klim trok hij zelfs een 101 op benzine eruit.
ik begrijp niet hoe je erbij komt dat bij lpg bedrijf een te rijk mengsel tot oververhitting leidt in tegenstelling tot benzine bedrijf.
een juiste verbranding is te zien aan de kleur van de bougie, te arm is wit, en te rijk is zwart, dat is bij beide brandstoffen idem.
en Fred, ik heb nog helemaal niks gekocht, ik overweeg iets aan te kopen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
om mijn lpg mixer goed af te stellen heb ik een AFR meter op de kop getikt
Ik denk bij "op de kop getikt" dat je hem al gekocht hebt.
Nu moet je de sensor nog hebben. De sensor die je wilt is veel goedkoper dan de sensor die je nodig hebt. Als je dan toch de goedkopere narrowband sensor gaat kopen terwijl je de breedband moet hebben, dan heb je daar niks aan en dan is die goedkopere toch duur. Snap je nu wat ik bedoel of blijf je pissig ?
Ik ken jou apparaat niet, ik weet alleen dat ik destijds mijn V8 op LPG niet afgesteld kreeg met een meter bedoeld voor benzine. In ieder geval stond hij daarna op benzine beter. En mijn V8 had ook niks electronisch, was een 3,5L V8 van LandRover uit de jaren 70. Sleurde mijn rijdende tuinhuisje naar 110 km/u en zoop 1:2,5 zowel benzine als LPG. Werd na afregelen op LPG ook niet heter op gas dan op benzine. Daarvoor werd hij wel heter op LPG.
De meter was een redelijk groot (tov jou meter) groen kastje met digitale display. Merk weet ik niet meer. Was iets professioneels, geen hobby ding.