Voor een behuizing zoek ik metalen deuvels, van 8mm dik (en liefst zo kort mogelijk), waarin een schroefdraad zit. Kan ik dat ergens in de BeNeLux kopen?
Alle links welkom.
Zoals deze, maar dan M8
https://aliexpress.com/item/1005004255703769.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]
benleentje
Golden Member
slagmoer liefst niet, want dat gaat de houten wand (berk, 8mm dik) beschadigen. Ik had er bij moeten schrijven dat het in een houten ophangbord komt dat modulair inwisselbaar moet blijven.
Een draadbus zou kunnen, maar een houten deuveltje heeft van die groeven waardoor het extra vast zit. Misschien dat deze er sneller uit schuift als ik er bijvoorbeeld een oogvijs met een snelbinder aan hangt.
Dat heet een houtinsert.
Hier staan voorbeelden:
https://www.junoindustries.eu/producten/in-te-schroeven-insert/hout-in…
benleentje
Golden Member
Voor in hout kan deze
https://www.wielenzaak.nl/houtdraadbus-voor-m8-schroefdraad.html
Volgensde website boor je dan eerst gat M10 en daarna kan je hem met een inbus sleutel 8mm in het hout draaien
[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]
Al aan helicoils gedacht? Dat zijn een soort spiraalveren, bedoeld om beschadigde schroefgaten in metaal te repareren. Maar je kunt ze ook wel in hout draaien.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op dinsdag 23 april 2024 21:29:52 schreef benleentje:
Voor in hout kan deze
https://www.wielenzaak.nl/houtdraadbus-voor-m8-schroefdraad.htmlVolgensde website boor je dan eerst gat M10 en daarna kan je hem met een inbus sleutel 8mm in het hout draaien
Die kan je ook zónder kop vinden bij het RVS-paleis.

M4 t/m M8.
Ik heb ze gebruikt in mijn campeerbusje om een tafel mee vast te kunnen zetten.
Andere mogelijheid zijn messing expansiepluggen.
Is dat berkenhout massief of multiplex? Bij het laatste moet je wel ruim voorboren, want die dikke buitenschroefdraad oefent nogal wat kracht op het hout uit.
Al eens gedacht aan een tap met een grove draad? ¼" Witworth zou goed kunnen. Ik neem tenminste aan dat je doie kast niet seeds in en uit elkaar wilt schroeven.
Tenslotte nog zelftapschroeven, zoals je tegenwoordig vaak in allerlei plastic behuizingen aantreft
Op dinsdag 23 april 2024 21:23:11 schreef 2206:
slagmoer liefst niet, want dat gaat de houten wand (berk, 8mm dik) beschadigen. Ik had er bij moeten schrijven dat het in een houten ophangbord komt dat modulair inwisselbaar moet blijven.Een draadbus zou kunnen, maar een houten deuveltje heeft van die groeven waardoor het extra vast zit. Misschien dat deze er sneller uit schuift als ik er bijvoorbeeld een oogvijs met een snelbinder aan hangt.
Is het de bedoeling dat het er sneller uit schuift of juist niet ? Anders kun je ook zelf deuvels zagen van 8mm rondhout
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op woensdag 24 april 2024 11:41:21 schreef 2206:
kunnen blindklink moeren dan in hout?
Alleen als er voldoende ruimte achter is, en werkt alleen op dunne plaat.
Dan nog moet je er een ring achter leggen.
Voor een behuizing zoek ik metalen deuvels, van 8mm dik (en liefst zo kort mogelijk), waarin een schroefdraad zit. Kan ik dat ergens in de BeNeLux kopen?
Alle links welkom.
Zelf draaien uit een stuk staf (RVS) staf ?
het is de bedoeling dat het er strak in blijft zitten.
Behalve als ik het er echt uit wil trekken.
Dan snap ik het onderdeel "schroefdraad" nog niet.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat die oplossing met die rampamoeren het beste is te doen.
In een dikke balk kan je met de gootste (M8) gemakkelijk een schommel ophangen.
Je draait die rampamoer in het hout en daar gaat een passende schroef in. Gaat ook met ook met kartel- en knopbouten. Kan je zo met de hand los en vast draaien.
![]()