Beste leden, Ik heb 8 PV panelen met 4 micro omvormers onder de sets panelen, met een totaal vermogen van 2800W piek. Nu willen ze bij me een digitale meter plaatsen dus ben ik verplicht een batterij in overweging te nemen. Met een winter-verbruik van 10kWh/dag en een zomer-verbruik van 0kWh/dag zoek ik een batterij die hiervoor geschikt is. Maar!, deze moet dan volgens mij de inkomende stroom van de leverancier kunnen meten zodat mijn installatie geen vermogen terug op het net steekt. Weten jullie hier raad welke en of het bestaat?

Victron ESS

Die kan de accu's automatisch laden met het PV overschot (En ontladen uit de accu's om je meter netto op nul te houden)

Als je accu's vol zijn en je omvormers zijn net gekoppeld, dan zul je wel gaan terugleveren.

Sommige omvormers kun je aan de uitgaande kant van een Victron hangen, die kunnen dan automatisch teruggeregeld worden zodat je helemaal niet teruglevert als de accu's vol zijn. Dan leveren de panelen alleen nog voor het eigen verbruik.

Als je omvormer dat niet kan dan kun je mogelijk eea bereiken als de omvormer modbus oid kan en op die manier de omvormers terugregelen

Op woensdag 24 april 2024 10:36:43 schreef Seppe69:
Beste leden, Ik heb 8 PV panelen met 4 micro omvormers onder de sets panelen, met een totaal vermogen van 2800W piek. Nu willen ze bij me een digitale meter plaatsen dus ben ik verplicht een batterij in overweging te nemen.

Lijkt in België? Zijn dat Enphase omvormers?

Ik heb dat ook een beetje bekeken. Blijkt dat ik als gasstoker met een gemiddeld dagverbruik van 11KWh/dag een totale opslag capaciteit van minimaal rond de 200Kwh nodig heb om de lente-zomer capaciteit op te slaan en te gebruiken in de herfst-winter periode.

Da's:
3,3V@320AH=1,056KWh
x16=52V@320Ah=16KWh per accu seriestring
x13 accu strings parallel=208KWh
Is 208 Lifepo4 cellen van 3,3V@320Ah x ongeveer 185 euro/s= 38.480.- euro.

Heb je alleen de accucellen, nog geen BMS e.d.

Met BMS stackable:
ongeveer 3000.- euro per 15KWh. 14 stuks nodig.
14x 3000.- euro = 42.000.- euro

Daar komt dan nog een passende zonnelader/inverter bij.

Dus ik denk dat je dan ongeveer rond de 50K euro uitkomt.

Stel dat je mazzel hebt en het spul 20 jaar meegaat zit je rond de 2.500.- p/j
bij 15 jaar op 3.333.- p/j

Bij pech en 10 jaar op 5.000.- p/j.

8 PV is aan de krappe kant vind ik. Ik zou dan gaan voor minimaal 8 op oost en 8 op west.

Op woensdag 24 april 2024 11:57:49 schreef harry64:
Ik heb dat ook een beetje bekeken. Blijkt dat ik als gasstoker met een gemiddeld dagverbruik van 11KWh/dag een totale opslag capaciteit van minimaal rond de 200Kwh nodig heb om de lente-zomer capaciteit op te slaan en te genruiken in de herfst-winter periode.

Da's:
3,3V@320AH=1,056KWh
x16=52V@320Ah=16KWh per accu seriestring
x13 accu strings parallel=208KWh
Is 208 Lifepo4 cellen van 3,3V@320Ah x ongeveer 185 euro/s= 38.480.- euro.

Heb je alleen de accucellen, nog geen BMS e.d.

Met BMS stackable:
ongeveer 3000.- euro per 15KWh. 14 stuks nodig.

Straf verhaal, niet echt wat ik zoek.209kWh heb ik zeker niet nodig, ik wil gewoon met de huidige PV panelen niks terugsturen, meer niet!

Op woensdag 24 april 2024 11:16:05 schreef New Beetle:
[...]
Lijkt in België? Zijn dat Enphase omvormers?

Het zijn in Nederland aangekochte omvormers bij NewPower

En waarom wil je niks injecteren? Mits een terugleveringscontract krijg je de teruggeleverde stroom toch gewoon vergoed, weliswaar tegen een erg lage prijs? In ieder geval interessanter dan die kWh's verloren te laten gaan door de omvormer te knijpen.

Exacte merk/model omvormer gaan we wel nodig hebben om uit te zoeken of je die kan knijpen. Maar ik vind het onzin.

Dus APS omvormers. Die doen inderdaad 2 panelen per omvormer, elk paneel een eigen MPPT.

Op woensdag 24 april 2024 11:57:49 schreef harry64:
Ik heb dat ook een beetje bekeken. Blijkt dat ik als gasstoker met een gemiddeld dagverbruik van 11KWh/dag een totale opslag capaciteit van minimaal rond de 200Kwh nodig heb om de lente-zomer capaciteit op te slaan en te genruiken in de herfst-winter periode.

Seizoensoverstijgende opslag is vrijwel niet te doen voor een particulier (tenzij je 10tallen kiloeuro's over hebt). En ik vraag me af of Seppe69 dat bedoelt.

1 dag is haalbaar (afhankelijk van je huishouden, ca. 10kWh) of misschien zelfs 1 week. Maar een heel jaar ...? Over zo'n interval zit je ook nog met zelfontlading van je accu. Dan moet je gaan denken aan zaken als een goed geisoleerde bak van 100 kuub water in de zomer opstoken tot 80 graden.

[Bericht gewijzigd door joopv op (28%)]

Op woensdag 24 april 2024 12:07:50 schreef Seppe69:

Straf verhaal, niet echt wat ik zoek.209kWh heb ik zeker niet nodig, ik wil gewoon met de huidige PV panelen niks terugsturen, meer niet!

Dan heb je geen batterij nodig.

Maar jouw omvormers hebben geen mogelijkheid ze terug te regelen.
Het simpelst is het dan nog om de overtollige energie te meten en 'af te fakkelen' in een boiler of kacheltje ofzo.
Een apparaat dat dat kan is de Eddi van myenergi.

wat verwacht je ermee te doen?

stel dat je een 10kWh accu neemt.
t is volgende week eens goed weer, panelen doen 20kWh op een dag.
dag 1 laad je 10kWh en verbruik je 10kwh direct, accu is vol, snachts verbruik je 1kWh.
dag 2 komt de zon er ook door, na 1 uurtje is je accu volgeladen... en nu? ze wekken nog 19kWh op en je verbruikt maar 10kWh. 9kWh injectie
dag 3 idem
...

zelfde situatie in de winter.
dag 1: je verbruikt 10kWh, je panelen brengen 3kWh op, je accu is niet opgeladen, 7kWh uit het net. snachts verbruik je 1kWh.
de dag erna beetje winter zon, de panelen doen 5kwh, 3kwh verbruik je direct, 2kWh opgeladen. in de namiddag verbruik je nog 7kWh. accu is leeg, 5kWh uit het net. snachts verbruik je 1kWh.
dag 3: bewolkte dag, panelen doen 1,2kwh. je verbruik is 10kWh, 8,8kwh komt uit het net. accu blijft leeg.

je accu zal enkel renderen op dagen dat je panelen je verbruik kunnen compenseren, maar niet op dezelfde moment. de accu laad op met zonnestroom en ontlaad als je verbruik.
in de zomer is ze overvol en raakt de accu niet leeg
in de winter wek je te weinig op en blijft de accu leeg

Een systeem met 2800Wp levert ongeveer 2800 kWh per jaar als het goed is. Daarvan komt zeker 80% in de zomer, dus 2240 kWh.

Als je in de zomer niks verbruikt zoals je zegt (0 kWh/dag) en je wilt dat opslaan voor gebruik in de winter, dan heb je dus een batterij nodig van 2240 kWh. En ja, dat wordt wel kostbaar.

Seppe, een batterij die in de zomer oplaad en in de winter ontlaad is onpraktisch groot en duur. Dat gaat hem niet worden.

Wat wel kan is dat je probeert om de energie die je in de zomer overdag overhoudt 's avonds en 's nachts te gebruiken.

Een thuisbatterij van rond de 10kWh, bijvoorbeeld de tesla powerwall is dan orde-van-grootte wel goed.

Op woensdag 24 april 2024 12:29:57 schreef deKees:
Een systeem met 2800Wp levert ongeveer 2800 kWh per jaar als het goed is. Daarvan komt zeker 80% in de zomer, dus 2240 kWh.

Als je in de zomer niks verbruikt zoals je zegt (0 kWh/dag) en je wilt dat opslaan voor gebruik in de winter, dan heb je dus een batterij nodig van 2240 kWh. En ja, dat wordt wel kostbaar.

Het zomer verbruik van 0kwh is wel omdat de PV mijn dagverbruik dekt he.

Een beetje thuis accu van bijv 5kWh kost minimaal rond 3000 euro. Zie bijv https://www.sessy.nl/product/sessy/

En daarmee kun je net je overschot van de middag opslaan voor gebruik s'avonds.

5kWh is dan volgens mij wel voldoende voor een 2800Wp systeem.
Maar die kosten krijg je nooit meer terugverdiend.

Ze garanderen 6000 cycli. Dus totaal kun je 30000 kWh opslaan. En dat kost dan dus ongeveer 10ct per kWh.

Op woensdag 24 april 2024 12:07:50 schreef Seppe69:
[...]

Dan heb je aan die 15KWh genoeg.

Het zomer verbruik van 0kWh is wel omdat de PV mijn dagverbruik dekt he.

Ha ja, dat dacht ik al. Maar dat zei je niet.

Die begrippen worden vaak door elkaar gehaald. En daardoor is het bijna onmogelijk om systemen met elkaar te vergelijken doordat mensen andere dingen bedoelen dan ze zeggen. Je weet het nooit.

Waar het om gaat is dus wat je in de zomer overhoudt voor gebruik in de winter. Dat zal met een 2800Wp systeem nog wel meevallen tov die 2240 kWh, maar dan nog ver buiten bereik van een thuisbatterij blijven.

En dan nog is die batterij halverwege september wel leeg schat ik zo.

Op woensdag 24 april 2024 13:11:23 schreef deKees:
[...]

Ha ja, dat dacht ik al. Maar dat zei je niet.

Die begrippen worden vaak door elkaar gehaald. En daardoor is het bijna onmogelijk om systemen met elkaar te vergelijken doordat mensen andere dingen bedoelen dan ze zeggen. Je weet het nooit.

Waar het om gaat is dus wat je in de zomer overhoudt voor gebruik in de winter. Dat zal met een 2800Wp systeem nog wel meevallen tov die 2240 kWh, maar dan nog ver buiten bereik van een thuisbatterij blijven.

En dan nog is die batterij halverwege september wel leeg schat ik zo.

Neen, dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel dat wanneer de panelen meer leveren dan het verbruik dit opgeslagen kan worden om onmiddellijk terug te gebruiken.

Ik denk dat het antwoord al door iemand anders gegeven is. het halve dagverbruik nml. 5kWh zou ik dan nodig hebben, maar dat is te duur zeggen ze.

Ik heb jaren lang volgehouden dat dit zo was.

Totdat Rusland Oekraine binnenviel en de energieprijzen met een factor 3 omhoog schoten.

Dus maak een afweging. deKees geeft de juiste berekening: 6000 cycli maal 5kWh = 30MWh. Daar schrijf je die batterij op af.

Dus je betaalt ongeveer 10 ct per kWh voor iedere kWh uit je batterij. In Nederland betalen we ongeveer 5-7 cent per kWh (of is het nu meer? (*)), dus dan haal je dat er NOOIT uit. Maar we betalen ook nog eens 17ct/kWh aan energiebelasting... En dan wordt het ineens interessant.

Maar reken het dus eens uit voor je eigen situatie. Hoeveel kan je dagelijks opslaan en weer gebruiken? Slijt je accu sneller door de cycli of door "tijd". Als dat ding 10 jaar gehad heeft... misschien moet ie maar afgeschreven zijn. Misschien zijn je kosten per batterij-kWh dan hoger.

Nog 1 dingetje: Ik zou een thuisaccu mikken op 1x het dagverbruik. Niet de helft. Doordat je de accu nu minder vaak "aan het eind van de nacht helemaal leeg" trekt.... gaat ie onevenredig langer mee.

(*) Opgezocht, kennelijk betalen we totaal 28 cent per kWh (met een vast contracat). en daarvan is dus 17 cent die energiebelasting, dus iets van 11 cent per kWh voor de energie.

idd rew,

MAAR, zolang je kan salderen is de accu nutteloos, en zolang ze nog maar iets van injectie tarieven geven, valt het ook mee.

nu, in mijn geval in belgie begint het al te keren.
toen ik het dynamisch contract vorig jaar tekende was het 20ct/kWh verbruik en 9ct/kWh injectie.
ik wek een 8000kWh op per jaar, dus heb ik ongeveer 3600kWh 'gratis' met de injectietarieven

deze maand april heb ik 236kWh verbruik, daar betaal ik 65€ voor (27.5ct/kWh), en voor 285kWh injectie krijg ik 5.79€ terug (2ct/kWh).
ik krijg dus 13x minder voor de injectie dan voor het verbruik.
die 8000kWh injectie nu zou maar een 615kWh opleveren. dus moet ik nu maximaal inzetten op verbruik als de stroom opgewekt wordt.

met die rampzalige tarieven word een accu ineens wel betaalbaar en rendabel. maar als ze binnen 2jaar de spelregels nog eens veranderen...

ik denk eerder klein in te zetten voor een 3-5kWh accu, en die hoofdzakelijk te gebruiken om capaciteitspieken op te vangen. maar dan ga ik waarschijnlijk 10-15 cycli per dag doen, dat moet echt met LTO cellen dan

Mogelijk kan je de batterij van een elektrische wagen benutten. Je zal de EV beter niet elke dag op kantoor zetten. Hoe meer je thuis bent en de accucapaciteit opoffert hoe meer je terug verdient, maar ook je vervoerskosten zakken.

Een wat logistieke regels geeft al extra winst:
Bij lekker weer blijft auto thuis
Bij slecht weer kan hij gebruikt worden voor vervoer of 'de (af)was'
Bij volle accu: verplicht zware voorraadboodschappen doen en stofzuigen :7

Op woensdag 24 april 2024 17:25:00 schreef K7Jz:
Mogelijk kan je de batterij van een elektrische wagen benutten.

cycli van een EV 'verspelen' als thuis accu. zou ik echt niet mee beginnen.

tesla garandeerd 200 000km of 8jaar. met 400km autonomie per laadbeurt, is die 200 000 berekent op 500 laadbeurten.

die ene met zijn tesla dat 1,9miljoen km heeft, zat aan zijn 4de accu (en zijn 13 de motor).
met 500 000km/accu zit je dan op 1200laadbeurten. dan ga je die $24 000 EV accu toch niet inzetten in je huis.
elke laadbeurt kost $2 accu slijtage

Op woensdag 24 april 2024 13:18:05 schreef Seppe69:
[...]

Neen, dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel dat wanneer de panelen meer leveren dan het verbruik dit opgeslagen kan worden om onmiddellijk terug te gebruiken.

Ik denk dat het antwoord al door iemand anders gegeven is. het halve dagverbruik nml. 5kWh zou ik dan nodig hebben, maar dat is te duur zeggen ze.

Je schrijft "onmiddelijk" maar je bedoelt "binnen een paar uur of een dag" denk ik? Want dat is de cruciale vraag.

@fcapri: voor de duidelijkheid, welke tarieven neem je mee voor je prijs kWh? Puur kWh of ook nog andere kosten en met of zonder BTW.

Neem ik puur kWh, dan betaal ik voor dagtarief maandelijkse afrekening in de maand maart 0,1216226 €/kWh (561kWh) excl BTW en voor nacht 0,0928386 €/kWh (745,38 kWh) excl BTW. Momenteel heb ik geen PV installatie (nog eternit op het dak). Een deeltje zou ik kunnen verschuiven naar dag als ik de waterboiler tijdens de dag zet. Zaterdag , zon- en feestdagen zijn ook nacht. Wassen en drogen gebeurd uiteraard maximaal op zaterdag. Ook zaken die wat langer moeten koken en in grote hoeveelheden kunnen gemaakt gebeurd maximaal op zaterdag. Gisteren zat ik op 20,884kWh dag en 21,197kWh nacht (21:00 tot 5:59). Reken dan in de winter nog wat hoger verbruik en kortere PV opbrengst.

Een batterij is voor dit vermogen gewoon niet rendabel. Zelfs een 10kWh zou half nacht volledig leeg zijn. En dan hopen dat ze tijdens de dag terug vol geraakt.

Ik vermoed dat de vraag van TS hierdoor ontstaan is:

https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/

Nu de NL regering de afschaffing van de saldering uitgesteld heeft, gaan de energieboeren op zoek naar andere inkomstenbronnen en lastenverdelingen.