Elektriciteitsmeneer
Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Ik heb een vraag over het volgende:
Vandaag heb ik naar mijn schuur 2 mantelbuizen gelegd, waarvan 1 gaat dienen voor een nieuwe 4x6 grondkabel naar de schuur.
In de schuur wil ik dit onder gaan verdelen in ieder geval een krachtgroep, en daarnaast enkele losse groepen. Uiteraard houd ik ruimte over met oog op de toekomst.
Wat betreft de meterkast in de woning, zie de foto in de bijlage. Deze is 2 jaar geleden door mij zelf volledig vernieuwd tegelijk met de verzwaring naar 3x25A. Ik ben zelf Technicus bij Enexis dus dit is zeker geen hogere wiskunde. Uiteraard de verzwaring laten doen door een collega en ook netjes via de officiele wegen aangevraagd.
Nu wil ik in de meterkast een Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 20A 300mA C-kar gaan plaatsen om de kabel naar de schuur op aan te gaan sluiten.
Vervolgens wil ik in de schuur het volgende plaatsen, zoals te zien in de bijlage.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken en waarom ik dingen juist wel of juist niet moet doen, of misschien wel anders.
Gegroet.
mvdk
Golden Member
Is die 300mA dinges ook een beetje in tijd vertraagd?
Die gaat toch gewoon mee bij een beetje aardsluiting?
Dan geef je extra geld uit aan die 30mA dingen, en werkt het toch niet zoals je verwacht. Moet je toch nog steeds naar die meterkast lopen..
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 17:22:22 schreef mvdk:
Is die 300mA dinges ook een beetje in tijd vertraagd?
Die gaat toch gewoon mee bij een beetje aardsluiting?
Dan geef je extra geld uit aan die 30mA dingen, en werkt het toch niet zoals je verwacht. Moet je toch nog steeds naar die meterkast lopen..
Ik heb niet gekeken naar een eventuele tijdsvertraging. Het gaat mij er vooral om dat de afgaande kabel, dus de grondkabel, ook beschermd is tegen aardfouten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan evt een S type aardlek nemen met tijdvertraging. hoewel ik met een 300mA aardlek ook geen slechte ervaringen heb zolang je geen harde aardsluiting krijgt.
Qua selectiviteit ga je sowieso mank:
Je moet 2 stappen lager en je c20 is maar 1 stap achter de c25
Dan in je schuur zelf heb je b16 zitten en dan vraag ik me af of ze c naar B en een stap lager wel als 2 zien...
Eigenlijk zou je c35 hoofd automaten moeten hebben 
Kan je werkgever meteen stukje salaris inhouden.
Op zich heb ik hier geen problemen mee en komte het vast wel goed...
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 18:03:22 schreef High met Henk:
Qua selectiviteit ga je sowieso mank:Je moet 2 stappen lager en je c20 is maar 1 stap achter de c25
Dan in je schuur zelf heb je b16 zitten en dan vraag ik me af of ze c naar B en een stap lager wel als 2 zien...
Eigenlijk zou je c35 hoofd automaten moeten hebben
Kan je werkgever meteen stukje salaris inhouden.Op zich heb ik hier geen problemen mee en komte het vast wel goed...
Selectiviteit ben ik met je eens en ben ik van op de hoogte. Ik ben van mening dat je daar in dit soort gevallen niet teveel naar moet gaan kijken.
benleentje
Golden Member
Dat blijf je toch wel houden met aardlek schakelaars en of automaten.
Als je aarding het toelaat dan zou ik de ik zelf de 300mA aardlek in de meterkast weglaten en daar een gewone B of C20A plaatsen.
Ik loop dan liever soms een keer extra naar de meter kast dan een keer onder spanning komen te staan 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
testman
selectiviteit op 3x 25A is toch al een illusie, zeker als je hoofdautomaten hebt, met zekeringen heb je nog iets.
gezien de foto's zou ik zeggen dat de woning jaren 70/80 is? toen werd de aarding vaak beter als de 166ohm hulpaarde uitgevoerd gezien de aardlek nog geen standaard was. vaak dus rond de 1,5 ohm en dan kun je idd zonder aardlek op de distributie voeding.
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 18:09:55 schreef benleentje:
[...]Dat blijf je toch wel houden met aardlek schakelaars en of automaten.
Als je aarding het toelaat dan zou ik de ik zelf de 300mA aardlek in de meterkast weglaten en daar een gewone B of C20A plaatsen.Ik loop dan liever soms een keer extra naar de meter kast dan een keer onder spanning komen te staan
Ik durf de waarde van de aardpen niet te zeggen. We hebben wel een nieuwe aardpen geslagen bij het mobteren van de nieuwe meterkast.
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 18:18:14 schreef testman:
selectiviteit op 3x 25A is toch al een illusie, zeker als je hoofdautomaten hebt, met zekeringen heb je nog iets.gezien de foto's zou ik zeggen dat de woning jaren 70/80 is? toen werd de aarding vaak beter als de 166ohm hulpaarde uitgevoerd gezien de aardlek nog geen standaard was. vaak dus rond de 1,5 ohm en dan kun je idd zonder aardlek op de distributie voeding.
De woning is van ‘74.
Op donderdag 25 april 2024 18:09:55 schreef benleentje:
[...]Dat blijf je toch wel houden met aardlek schakelaars en of automaten.
Als je aarding het toelaat dan zou ik de ik zelf de 300mA aardlek in de meterkast weglaten en daar een gewone B of C20A plaatsen.Ik loop dan liever soms een keer extra naar de meter kast dan een keer onder spanning komen te staan
Dat heb ik dus inderdaad gedaan: geen ALS naar onderverdeling. Hoewel dat niet helemaal klopt: bij mijn onder-onderverdeler zit er wel een ALS.. en daar ga ik qua selectiviteit ook compleet mank, omdat ik anders nooit uitkom..
Elektriciteitsmeneer
Ik zit vooral met het feit of ik de afgaande kabel naar de schuur nou wel of niet wil beveiligen…
Zonder ALS in wat voor vorm dan ook ligt de kabel als ware onbeschermd in de grond. Uiteraard zal een harde (aard)sluiting de eventuele B of C20 automaat ook wel doen trippen.
Verder de vraag: Mocht ik het zo doen zoals op het begin genoemd en te zien op de foto’s, dan is het verder prima toch?
Weet veel van de distributie alleen ben net even iets minder thuis in de installatiewereld, ook al red ik me daar grotendeels ook wel mee.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ga eerst eens na hoe goed of slecht je aarding is.
Heb je een veiligheidsaarding van voldoende lage weerstand dan kan de kabel naar je onderverdeler met alleen een automaat.
Is de aarding hier niet voor voldoende laag, dan moet je er een SELECTIEVE aardlek van 300 mA plaatsen.
Aardlekautomaten Selectief bestaan er volgens mij niet.
testman
ts heeft een mantelbuis naar de schuur liggen, als die 60cm diep ligt zou ik het zo zonder aardlek voor een distributie voeding maken. je mag ook ymvk gebruiken in een mantelbuis, hoeft geen grondkabel te zijn. een TN-CS stelsel scheelt ook, tov een TT stelsel. bij een TN-CS til je de aarding niet zo makkelijk op als deze hard aan nul ligt in de hoofdkast..
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 19:15:14 schreef testman:
ts heeft een mantelbuis naar de schuur liggen, als die 60cm diep ligt zou ik het zo zonder aardlek voor een distributie voeding maken. je mag ook ymvk gebruiken in een mantelbuis, hoeft geen grondkabel te zijn. een TN-CS stelsel scheelt ook, tov een TT stelsel. bij een TN-CS til je de aarding niet zo makkelijk op als deze hard aan nul ligt in de hoofdkast..
De buis ligt circa 60cm diep. Het klopt dat je ymvk mag gebruiken, echter heb ik nog mooie stukken grondkabel liggen dus vandaar die keuze. Tevens is het hier gewoon een TT stelsel.
Ymvk-as hier gewoon door een mantelbuis zonder ALS.
Hoe groot is de kans op een aardfout in de kabel in een buis??
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 20:21:32 schreef High met Henk:
Dat is ook weer zo. 
Okee. Bij mij is die kans wat groter, omdat ik geen graafmachine operator ben, maar wel zo'n orgel heb en die trekt de bak echt wel door de mantel uis en de kabel tegelijkertijd. (Ik heb een kleintje, een 12 tonner)
Maar voordeel is weer dat ik alle elektra overal zelf opnieuw aanleg, wij hadden zelfs het deel van Enexis al grotendeels gedaan....
testman
Op donderdag 25 april 2024 21:34:57 schreef High met Henk:
Okee. Bij mij is die kans wat groter, omdat ik geen graafmachine operator ben, maar wel zo'n orgel heb en die trekt de bak echt wel door de mantel uis en de kabel tegelijkertijd. (Ik heb een kleintje, een 12 tonner)Maar voordeel is weer dat ik alle elektra overal zelf opnieuw aanleg, wij hadden zelfs het deel van Enexis al grotendeels gedaan....
als er mantelbuizen liggen heb je aan 2 moffen en een stuk pijp al genoeg, nieuwe kabel erin trekken en weer goed. fijne bezigheid om kabels in de grond te kunnen lassen in de winter, gat moet al best groot zijn wil je er goed bij kunnen. heb weleens een 4x 70 gelast onder een asfaltweg, lekker in de lente bij 25 graden maar krap is het gat al snel.
Elektriciteitsmeneer
Op donderdag 25 april 2024 21:41:31 schreef testman:
[...]als er mantelbuizen liggen heb je aan 2 moffen en een stuk pijp al genoeg, nieuwe kabel erin trekken en weer goed. fijne bezigheid om kabels in de grond te kunnen lassen in de winter, gat moet al best groot zijn wil je er goed bij kunnen. heb weleens een 4x 70 gelast onder een asfaltweg, lekker in de lente bij 25 graden maar krap is het gat al snel.
Weet precies wat je bedoelt. Ik draai zelf ook iedere 5/6 weken 24/7 storingsdienst. Dan kom je op de gekste plekken in alle weersomstandigheden. Een 4x70 is tegenwoordig niet zo ‘groot’ meer. De standaars is 4x150 en voor de voedingen van verdeelkasten 4x240. Leuke jongens als je die moet repareren of aan moet sluiten…
testman
Op donderdag 25 april 2024 21:48:06 schreef Elektriciteitsmeneer:
[...]Weet precies wat je bedoelt. Ik draai zelf ook iedere 5/6 weken 24/7 storingsdienst. Dan kom je op de gekste plekken in alle weersomstandigheden. Een 4x70 is tegenwoordig niet zo ‘groot’ meer. De standaars is 4x150 en voor de voedingen van verdeelkasten 4x240. Leuke jongens als je die moet repareren of aan moet sluiten…
tegenwoordig wel AL kabel, de oude straatkabels waren nog koper, of die vuile gplk. heb ook wel trafo's aangesloten op de hoofkast met 7x 5x300mm2 AL parallel. ook een buigwerkje op zich, ook zorgen dat de kabel lengte hetzelfde is.
sprak pas je collega's ( hier in de regio iig ) van de storingsdienst, die draaiden overuren door het hoge grondwater. vrijwel dagelijks gingen er 400V en middenspanning kabels/moffen door, ze zaten allemaal redelijk in de overuren intussen 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 25 april 2024 20:21:32 schreef High met Henk:
Tja, dan kun je de automaat aan het begin van de kabel ook wel weglaten.............
Op vrijdag 26 april 2024 08:06:16 schreef mel:
ik mis de hoofdschakelaar in de onderverdeler.
rechtsonderin nu een IS40/4
ofwel ook te licht strakjes...maar hij zit er wel!