Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 26 april 2024 06:51:05 schreef High met Henk:
Die klapt er wel uit als je hem doortrekt tijdens het graven hoor
Dat is niet eerlijk van je.
Er was net gesteld dat er eigenlijk nix met de kabel kon gebeuren, en nu kom jij aan het graven.
Juist met het graven is een deugdelijke aardfoutbeveiliging belangrijk, belangrijker dan een overstroom beveiliging.
Daar denk ik anders over.
Bij graven klappen ze inderdaad allebij wel, een ALS wellicht eerder, maar als jij er een bak of spade doorheen steekt gaat het bij beide wel mis..
Echter bij een overbelasting als gevolg van kortsluiting voor de onderverdeling doet je als niets.. en dat kan ook door een defecte klemverbinding ergens komen...
Had eind vorig jaar nog een brandje voor een hoofdschakelaar in een kast.
Elektriciteitsmeneer
Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Nog een vraag: Waar kan ik het beste de aftakking maken naar de C20 automaat die linksonderin komt? Ga ik dat doen aan onderkant kracht alamat? Is dit dan handig om te doen met de Eaton aftakblokjes?
Bovekant hoofdschakelaar is niet mogelijk want daar zitten al twee afgaande draden.
Ik hoor het graag.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
onderkant van de krachtalamat is de beste plek ja. je kunt ook een dubbele aderhuls nemen. die zet ik liever als die eaton aftakblokjes. die willen weleens gammel zitten door de drukkracht van de 6mm2.
Elektriciteitsmeneer
Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Op zondag 28 april 2024 18:26:14 schreef testman:
onderkant van de krachtalamat is de beste plek ja. je kunt ook een dubbele aderhuls nemen. die zet ik liever als die eaton aftakblokjes. die willen weleens gammel zitten door de drukkracht van de 6mm2.
Ik hou zelf ook meer van aderhulzen. Maar ik was even benieuwd naar de ervaringen met de aftakblokjes.
testman
heb die blokjes altijd wel een stel bij. ze zitten in een 18mm automaat op de afgaande beter vast als in een krachtautomaat voor mijn gevoel. je hebt ook van die blokjes zodat je 25mm2 op een rits automaten kunt zetten met maar een gat voor 6mm2.
Op zondag 28 april 2024 17:50:42 schreef Elektriciteitsmeneer:
Nog een vraag: Waar kan ik het beste de aftakking maken naar de C20 automaat die linksonderin komt? Ga ik dat doen aan onderkant kracht alamat? Is dit dan handig om te doen met de Eaton aftakblokjes?Bovekant hoofdschakelaar is niet mogelijk want daar zitten al twee afgaande draden.
Ik hoor het graag.
Zelf zou ik de hoofdschakelaar naar links verplaatsen en de draden van de kWh-meter op de klemmen boven op de hoofdschakelaar zetten. Onder de hoofdschakelaar een 3P+N kamrails van 12module breed, waarop ook de nieuwe B20A (waarom C20?) automaat komt voor de schuur. De afgaande draden 6mm2 naar de drie ALS kun je op de klemmen van de hoofdschakelaar onder de kamrails vastzetten. Die van de krachtgroep onder die van de B20A automaat. Dat kan en mag gewoon 2,5mm2 zijn. De overige 3P+N aansluiting van de kamrails isoleer je met van die gele afdekkapjes (die zie ik boven niet zitten, zou wel moeten)
testman
Op zondag 28 april 2024 22:55:43 schreef keebrev:
[...]kamrails isoleer je met van die gele afdekkapjes (die zie ik boven niet zitten, zou wel moeten)
die zitten er wel, zijn heldere kapjes..