Dah
Foto is van een Multycycle 24 volt lader.
Groen lampje knippert bij aansluiten en blijft knipperen.
Op de 3 polige accustekker meet ik niks.
Op de print is geen zichtbare schade te zien.
In het cirkeltje op de foto zit een component wat met een hoesje eromheen tegen de koelplaat is geklemd. Lijkt mij iets om bij te warm worden het laden uitschakelt.
Het heeft 3 pennen waarvan de middelste nergens heen gaat.
Meten op de 2 buitenste geeft geen geluidsignaal en weerstand meten is geen reactie op de multimeter.
De vraag is of dit component mogelijk de boosdoener kan zijn en zoja het tijdelijk overbrugt kan worden om de lader kort te testen.
Vanwege de plek kan ik niet zien wat er op dat componentstaat
Patrick de Zeester
Golden Member
Afgaande op de letters G D S bij de pinnen van de het omcirkelde component gok ik dat het een MOSFET is en geen temperatuurbeveiliging. Als je die overbrugt verwacht ik dat er nog veel meer kapot gaat.
Ok, dacht omdat er een soort zakje omheen zit het niet iets was wat gekoeld moet worden maar wel meten. Mis gedacht dus.
dat is de schakelfet die de transfo pulserend gaat aansturen. is de uitggangsspanning te laag, zal die wat sneller schakelen, is de spanning te hoog, gaat die trager.
doorverbinden werkt dus niet, want dan kan de transfo niks doen.
is het geen lader die een 'accuspanning' op de uitgang moet zien voor die wil aanschakelen? want ik zie onderaan een bruin blokje dat een relais is
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat zakje niet vergeten terug te zetten anders kun je een dikke kortsluiting krijgen als die mosfet het koelprofiel raakt.
Er zijn laders die zonder aangesloten accu niets doen. Het zou ook kunnen dat de lader nog goed is maar het fietsaccu BMS niet wil.
Zonder electronica kennis zou ik dit niet zelf gaan doen. Lithium accus zijn gevaarlijk, stromen zijn hoog en je hebt ook nog 350-400Vdc en 230Vac netspanning. Domme dingen als onderdelen overbruggen is een recept voor vuurwerk en mogelijk zelfs een spoedritje in de ambulance.
Denk er ook aan dat de elco's in het primaire deel nog een flinke tijd een hoge spanning kunnen vasthouden na uitschakelen.
Daar staat dan snel ruim 300 volt op, dat bijt flink!
Gezien het groene ledje knippert zal de voeding wel wat doen.
Zoals gezegd, niet zelf aan rommelen zonder ervaring.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op vrijdag 26 april 2024 14:15:03 schreef Rewico:
Dah[bijlage]
Foto is van een Multycycle 24 volt lader.
Groen lampje knippert bij aansluiten en blijft knipperen.
Verklaar 'knipperen' nader: is dat een zenuwachtig geflits of een rustig aan...uit...aan...uit?
In het laatste geval doet de voeding dus wel iets, in het eerste geval is de voeding een verdachte omdat dan een deel van voeding van de controller instort of ontbreekt, waardoor de boel niet doorstart.
Het nadeel met dit soort voedingen is dat die nogal eens pas spanning geven als je er een accu op aansluit.
Is rustig aan/uit.
Bijkomende vraag is nu, als accu niet meer oke is wordt die dan nog wel door de lader gezien?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat hangt van de accu en/of lader af: sommige accu's communiceren met de lader en vertellen dan de lader bij het aansluiten 'Leuk, maar mijn cellen zijn stuk, dus dat laden gaat niet door'. Het lampje blijft dan dus knipperen zoals het altijd doet.
Anderen gaan kort laden, maar dan ziet het beveiligingssysteem in de accu al snel dat het mis gaat (te snel stijgende celspanning door enorme interne weerstand van de cel(len)) en schakelt af. Gevolg is dat de lader eerst lijkt te laden, maar daar na enkele seconden al mee stopt.
De betere systemen geven dan een foutcode/rood lampje, of stoppen met laden. De slechtere geven dan ten onrechte aan dat de accu vol is, terwijl je er niets meer mee begint.
Communiceert de accu niet, dan heeft het beveiligingssysteem in de accu nog altijd het laatste woord. Die heeft twee elektronische schakelaars aan boord (1 voor laden, 1 voor ontladen) waarvan er 1, of allebei geopend worden als er iets mis is met de accu. Gevolg is dat je bij meten op de aansluitingen een hele lage spanning meet (door lekstroom door deze elektronische schakelaar) of helemaal niets meet en het laden ook niet werkt.
Wat jouw lader doet staat ongetwijfeld in een handleiding ergens.
jerome
Golden Member
De accu zal een 24V ni-cd zijn. Deze hebben een hogere zelfontlading dan hedendaagse li-ion. De spanning op de accu moet minstens 12V zijn alvorens de lader een accu ziet. Het is maar van eergisteren geleden dat ik voor een vriend soortgelijke accu heb voorgeladen met de labovoeding. Daarna nam de lader over. Deze laders hebben de nare eigenschap niet altijd te willen beginnen wanneer eerst de 230V stekker erin gaat en nadien de acustekker, of omgekeerd. Is me ontgaan door dementie
.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er zit een relais op je lader, dus zal je inderdaad niks meten los op de uitgang. Die relais schakelt pas in als er een accu op aangesloten wordt en kan worden gedetecteerd.
Knipperend groen betekend meestal bezig met laden, blijvend groen is dan vol.
De gebruiksaanwijzing zal dat wel uitleggen!
Ik vermoed dat je lader in orde is maar de fout eerder bij je accu zal liggen, als die niet wil laden.
jerome
Golden Member
Nee, knipperen groen is wachten op accu. Laden is blijvend groen en niets bij einde. Fout is oranje.
Om wat voor fiets gaat het?
Wat is het type van de accu? Li-ion of ni-mh.
Geeft de fiets nog wat aan als de lader word aangesloten.
Heb je bij vrienden een soortgelijke fiets die je mag uitproberen. Of de lader van kan lenen.
Hoor je een klik van het relais.
Geen idee wat voor accu het is. Sleutel is namelijk kwijt en accu kan er (nog) niet uit. Mogelijk geeft de foto van de lader duidelijkheid.
Bij aansluiten van de lader geeft de fiets geen reactie maar dat kan misschien komen omdat het systeem op off staat. (dezelde sleutel)
Ken helaas niemand met een soortgelijke Multicycle fiets.
Hoor geen klik van het relais
Onderstaande is wat ik over de lader kan vinden.
MCU lithium-ion batterij oplader van Intelligent 2 stadium verschillende modus
Het is een li-ion lader.
Het is mogelijk dat met de sleutel op off. De accu afgeschakeld word van de lader.
Als je googled op het typenummer van de lader kom je vast een gebruiksaanwijzing tegen en weet je meer.
En het is mogelijk dat de NTC beveiliging het relais pas inschakeld. Dus mogelijk is dat de reden dat he niks meet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij geeft aan dat hij de de sleutel van de fietsaccu schakelaar kwijt is. Ik denk dat hij die eerst moet opzoeken.
Er zijn accu's die met zo'n schakelaar alles naar buiten gewoon uitschakelen.
Reden dat lader niet werkt?
Sleutel vinden zal niet meevallen want alles kwam uit een boedelruiming.
Handleiding van de lader geeft aan dat slot op Off moet staan om te laden.
die sleutel is volgens mij enkel om de accu te verwijderen. een mechanisch anti diefstal.
ik denk een 3-tal mogelijke problemen
1) accu TE ver ontladen en werkt niet meer, BMS is uitgeschakelt en de accu moet open om die opnieuw manueel bij te laden om er 'misschien' leven in te krijgen. met een beetje geluk zet je 24V op de uitgangsklemmen en krijg je zo de accu weer op minimum spanning (misbruik van de diode in de mosfets) omgekeerde stroom kan er wel door.
2) de zekering van accu is gesneuvelt. kan soms gebeuren als de lader reeds in het stopcontact zit en dan pas de fiets aansluit. de lader staat op volle spanning, de accu niet, en pets, zekering weg.
3) kabelbreuk in lader/fiets accu waardoor accu niet gedetecteerd wordt.
ik zet 70% kans op het 1e geval.
accu verwijderen valt best mee, met een paperclip en klein schroevendraaiertje krijg je die ebike slotjes van de accu zo open. heb er al verschillende zonder sleutel open gemaakt en slot vervangen (2-3€)
Slotje is niet alleen om de accu te vergrendelen maar ook on/off schakelaar. Zal proberen slot op jouw manier open te peuteren. Misschien lukt dat.
Update, accu is inmiddels los. Op de uitgang meet ik 27.7 volt. ( is 24 volt accu). Lijjt mij voldoende om tenmiste het display van de fiets te laten reageren.
Helaas gebeurt er nada niks.
Zal dus wel iets anders aan de hand zijn.
Terzijde, het meten van die 27.7 volt gaat wel met piepjes uit de meter.
fred101
Golden Member
Op maandag 6 mei 2024 15:14:10 schreef Rewico:
Terzijde, het meten van die 27.7 volt gaat wel met piepjes uit de meter.
Wat voor meter bedoel je ? Een multimeter hoort in gewone Vdc mode niet te piepen. Dat kunnen ze wel doen in auto-hold of in min/max/average mode.
Soms piepen ze bij overload, verkeerde mode tov gebruikte ingangbussen of batterijen bijna leeg
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]