hallo ik heb een ktv philips kt3
hikt soms na 5 min soms na 0,5 uur
ik zoek sluiting lekke elco of cascade.
met losse cascade heb ik vonk met hik op 10 kv trafo
als ik spoor uit secondair van hoogspanningstrafo los haal is hik weg
dan weer vastzetten werkt hij weer 0,5uur
beeldbuis voet los nog hik, alle elco,s los getest, nergens printbreuk
print chroma eruit nog hik, rgb eruit idem, print sound eruit tv dood ???
met stekker m5 los ruis, met stekker m2 los geen geluid en geen display
wel licht, na stekker vast weer oke,
tv is 35 cm hoog en mediamarkt heeft ze niet meer zo klein, staat in een kast.

heeft iemand idee of moet tv naar museum

deze tv heeft de oproep voor het museum al lang geleden gemist, 44 jaar intussen :P

hikken kan overslag zijn, maar ook voeding die onderuit gaat. net zo goed is een losse soldering mogelijk. ik lees dat je deze tv al heel lang hebt? als in een vakantiehuisje of caravan ofzo? anders was deze niet zo oud geworden, niet veel draaiuren en niet verplaatsen laat ze nog weleens oud worden.

Klinkt als cascade of overslag in beeldbuisvoet / hoogspannings aansluiting.

Maar een LCD TV is gemakkelijk op 35 CM hoogte te krijgen , nog met groter beeldformaat zelfs!

In de 80er jaren had ik een TV waarin een diode zat bij de hoogspanning om deze overslag te voorkomen. Deze diode had een markering die fout was.
Daarom lang niet verdacht, want hij mat goed. Het was ook een Philips.
Weet niet of dat ook jouw probleem kan zijn.

Wat voor kaskade zit erin? Een normale (BG1895) of een kleine grijze (BG200)?

De normale waren de groene toch?? Die grijze waren niet echt de sterkste...

1 van de weinige onderdelen die ik nog ergens heb van die toestellen is wrs de 2sd200 tor.

beste smd cascade en beeldbuisvoet los nog hik.
cascade is groen bg2000

Groene BG2000 is er later ingezet toen de BG1895 al niet meer gebruikelijk was en is meestal wel goed. Die grijze BG200 die er vaak origineel in zaten waren een experiment van Mullard om zelf een kaskade op de markt te zetten; dat hadden ze beter aan de kenners over kunnen laten, die zijn inmiddels allemaal wel stuk.

Dus toch ergens anders een fout. Is de beeldbuis goed schoon rondom de hsp aansluiting? En zit de verbinding met de grafietlaag op de buis nog goed vast?

Wat bedoel je met spoor secundair loshalen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

Was ook deze die in 1995 de bovenverdieping van mijn recent gebouwd huis in lichterlaaie wist te krijgen! Gooi dus maar buiten :-)

Dan kun je alle elektronica wel buiten gooien, want je kunt het zo gek niet bedenken of het is ooit wel een keer ergens ter wereld in de fik gegaan. Normaal onderhouden en niet onbeheerd laten spelen is voor de meeste oudere elektronica voldoende. Al moet je bij bekende gevaren zoals RIFA-condensatoren en K40 chassis wel de gepaste maatregelen nemen (die ook onder normaal onderhoud vallen dus een beetje dubbelop).

En Sony LED TVs fakkelen ook goed...

Als cascade en beeldbuisvoet los geen resultaat geeft, dan moet je het zoeken in de +B voedingsspanning die instabiel is.

waar zit verbinding met grafietlaag?
spoor sec hgsp trafo had ik even doorgesneden om sluiting uit te sluiten

Welk spoor heb je het over? Er vertrekken zoveel sporen vanaf die trafo en bij de meeste is onderbreken niet persé een goed idee.

De grafietlaag zit met de spanband verbonden, een litzedraad die schuin over de buis loopt. Die zit dan weer met een draadje ergens naar de print op de beeldbuisvoet.

Misschien eerst de voeding naar de lijndeflectie onderbreken (M5 plug - +129V), om te zien of de hikfout van de voeding komt dan wel van de lijneindtrap? Lampje van 60Watt op de 129V om een reële belasting te hebben van de voeding.

Ik weet niet meer hoe de KT3 voeding in elkaar zat.
Maar bij de K9 toestellen zat een overspanningsbeveiliging in het voedings-chassis, dat waren een stuk of 3 zenerdiodes of zoiets in serie voor de 160 of 190 volt zo grofweg uit mijn hoofd (is heel lang geleden dus weet de details ook niet meer).
Een van die zenerdiodes had de neiging om in sluiting te gaan (intermittent) en trok dan de crowbar over de voeding en dan hikte die ook af en toe.

Misschien dat de KT3 een zelfde soort circuit heeft?

Vermoedelijk onderbreek je dan het circuit wat de straalstroom in bedwang houdt, meestal is dit een C of een R* waarover de spanning gemeten wordt als referentie van good or bad. Laat eerst eens zien wat je precies bedoeld voordat we verder gaan. Schema (aanwijzing) of foto (markering) zolang de tekst vaag is en de kristallen bollen kapot, blijft het moeilijk voor de helpers op de achtergrond.

* Meestal geschakeld op het voetpunt van de trafowikkeling naar de massa.

Schema staat overal op het net, ben te lui om het op te zoeken.

Ik sluit me aan bij Tele@Revision. Eerst even de voeding uitsluiten.

Er zit geen zener-thyristor kraaiepoot in, maar een regeling met een TDA2581.

Als je inderdaad zoals RAAF12 veronderstelt, de koude kant van de hoogspanningswikkeling op een of andere manier hebt onderbroken dan stel je je kwetsbaar op voor gevolgschade. Dat is iets dat je eigenlijk nooit moet doen, ook niet om te testen.

Op vrijdag 3 mei 2024 01:34:47 schreef maartenbakker: Er zit geen zener-thyristor kraaiepoot in, maar een regeling met een TDA2581.

Ok, weet ik dat ook weer. Is trouwens 'zener-koevoet' :+

Op vrijdag 3 mei 2024 01:40:51 schreef henri62:
[...] Ok, weet ik dat ook weer. Is trouwens 'zener-koevoet' :+

Kraaien en raven zijn familie :-)

Makkelijkste is om de steekkaart om te wisselen, maarja, vind ze nog maar..

met stekker m5 los is hik weg, toen 100 w lamp op 129v punt gezet (ik heb geen 60w meer, en dacht als hij te zwaar is gaat hij wel hikken)
nu dat tv helemaal niets meer, 129v weg, alleen nog 12v en 300v.
kan nog niet vinden wat er stuk is gegaan.

wrs de last op de 129V te veel geweest, check maar eens het deel van de psu wat de 129V maakt.

Ik denk dat hij dan alleen maar even zou hikken en weer opkomt zonder belasting.

Een 230V 100W lamp zou die voeding m.i. nog wel moeten trekken. Laat hij bij de halve spanning ongeveer de helft verbruiken (in plaats van de kwart die je zou verwachten) dan komt dat wel ongeveer overeen met wat een vol belaste lijneindtrap trekt.

Is dat de stekker van het deflectie juk?? Dan stopt de +B altijd, er zit een link op. Daarnaast kan het zijn dat de eindtransistor defect is. Maar dan hoor je het toestel echt wel hikken. 100W gloeilamp maakt de boel echt niet stuk.