Hallo,
Ik heb hier een robotstofzuiger staan waarvan al de tweede keer de batterij van stuk gaat in korte tijd. ik heb de laadspanning gecontroleerd en die is 20 volt volgens de sticker die er op staat maar wat kan dan het probleem zijn?

M.V.G. Ben

Zit er geen garantie op die batterij, wat zegt de leverancier ?

Dit zal je moeten regelen onder garantie inderdaad, niet zelf aan prutsen, anders ben je je garantie kwijt!

Oké we gaan het proberen.
Bedankt voor jullie reactie.
M.V.G. Ben

Ter info, het is waarschijnlijk een 5S Lithium ion accu. Die mag je formeel tot 21V laden. Maar met "slechts" 20V laden, gaat ie stukken langer mee (als het goed is), maar heeft iets minder capaciteit.

Lithium ion accus gaan stuk van te ver opladen, te ver ontladen.

Voor beide geldt niet dat er een harde grens is. De accucapaciteit (hoeveel hij de volgende keer kan vasthouden) gaat naarmate je verder uit het "midden" komt steeds sneller achteruit. Dat begint ook al een beetje binnen het "normale" bereik. Vandaar dat ie langer meegaat als je hem op 20V bewaart ipv op 21V.

Heb je de laadspanning ook gemeten?

rew,
Ja ik heb de laadspanning gemeten en die was 20V Maar...ik kreeg gisteren te horen dat er water schade zou zijn. Heb daarna de hele robot stofzuiger gedemonteerd printplaten gereinigd en weer gemonteerd. Nieuwe accu geplaatst en proef gedraaid. Werkt nog steeds.