Beste lezers.
Vandaag iets meegemaakt!
Ik heb al twee jaar een hometrainer van het merk Flow Fitness, model Perform B3i.
Deze hometrainer gebruik ik icm Kinomap, interactief fietsen mbv video's.
Die fiets heb ik gekocht van een particulier die hem 5 maanden in bezit had maar door medische problemen weg moest doen. Nog 31 maanden volledige garantie. Ik heb eerst contact opgenomen met Flow Fitness en die fiets was bij hen niet bekend. Er was dus geen probleem gemeld. Het serienummer was vrij recent en de verkoopdatum kon dus wel kloppen.
De garantie van die fiets was volledig overdraagbaar. De fiets was gekocht bij CoolBlue en de factuur was aanwezig. Ik heb die fiets van die persoon overgenomen. Op de site van CoolBlue maar ook die van Flow Fitness, wordt bij overname niet gesproken over het vervallen van gehele of gedeeltelijke garantie.
Nu zijn we twee jaar verder en is er een probleem met een lager. Ik heb het probleem aangemeld en kreeg vrij snel reactie. Uiteindelijk heb ik een audio opname gemaakt en verstuurd zodat zij konden horen dat het de lager betrof. Nu krijg ik wel die lager vergoed maar voor de monteur moet ik 150 euro betalen. Gezien mijn voorbereiding bij de aankoop ben ik het daar niet mee eens. Uiteindelijk kreeg ik in de mail te lezen dat e.e.a. is overgenomen door Virtufit welke verkocht wordt door Fitwinkel.nl. Daardoor zouden er nieuwe voorwaarden gelden. Ik heb dus een factuur van Coolblue en het is een fiets van het merk Flow Fitness. Nu er problemen zijn heb ik ineens te doen met VirtuFit die geheel andere garantievoorwaarden hebben dan waar ik van ben uitgegaan bij aankoop van die fiets. Kan en mag dat zomaar?
Ik ben helemaal klaar met die twee merknamen, ik hou niet van dit soort praktijken en voor mij riekt het naar oplichting.
gr Bram
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is wel vaker dat verlengde garantie wel onderdelen bevat maar geen uren van een monteur. dat heeft de originele garantie periode dan wel. en idd als de tent is overgenomen ( en niet alleen maar van naam is veranderd, dus check eens of de eigenaar van die virtufit niet dezelfde was ) dan veranderen voorwaarden ook. echter valt me ook wel op dat bedrijven steeds meer moeite doen om onder garantie uit te komen, trage respons zodat er nog meer maanden verloren gaan en zeggen dat onderdelen er niet meer zijn oa.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Je hebt recht op kosteloze reparatie / vervanging. Als het over garantie gaat moet je je tot de verkoper richten, niet de fabrikant. Maar ook op dit forum kunnen we niet zoveel met je bericht: lees de faq. Meer iets voor de consumentenbond of ACM waar je met al je vragen, problemen en klachten terecht kunt!
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-…
benleentje
Golden Member
In zekere zin heb je ook nog geluk dat het bedrijf is overgenomen. Als dat niet was gebeurt had je helemaal geen garantie.
Nu vind ik het heel moeilijk te beoordelen of 150,- voor de monteur een koopje is of heel erg veel geld. Ik zit zelf al 20 jaar in het onderhoud en er zijn lagers waarbij het 2 dagen of meer werk is om die te kunnen vervangen En een ander lager doe je in 10 minuten.
Ik zou zelf een bij een fietsenmaker kijken of die het ook kunnen en willen doen. Een beetje een lager zij de kosten niet tenzij het een speciaal geval is een standaard lager is tussen 5 en 20,-
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Formeel (wettelijk) is de verkoper je aanspreekpunt. Als die zegt: Neem effe contact op met de fabrikant, dan kan je dat uit coulance doen om eea te versnellen. Maar formeel blijven zij je aanspreekpunt.
Daarnaast is de vraag of "de minimale garantie" niet gewoon verlopen kan zijn. Dat zou met 2 jaar en 5 maanden gewoon wel eens het geval kunnen zijn. In dat geval mogen zij aan verdere garantie alle voorwaarden verbinden die ze willen. Anderzijds... jij mag van een redelijke gebruikstermijn uitgaan. Dus 5 of 10 jaar. Dan mogen zijn na 2.5 jaar zeggen dat je 25% (2.5/10) van de kosten zelf betaalt.
In hoeverre ze kunnen zeggen: Wij leveren prima service door je het onderdeel zonder kosten te laten toekomen, maar als je het wil laten monteren, dan is dat jou keuze: hoppa 150! ...
jerome
Golden Member
Vaak zijn alle middelen goed om als fabrikant de garantieplicht te verwerpen. Zo verviel bij een strijkgroep van Delonghi de garantie omdat deze niet was aangemeld bij ingebruikname. Toestel was een geschenk dat een jaar op de plank was blijven staan. Het had nog nooit gewerkt, maar de software was stuk, of was nooit geladen geweest. Enkele onderdelen vonden wel al hun weg als donor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij mijn koelkast heb ik 20 jaar verlengde garantie op de compressor.
Bij vervangen wordt de nieuwe compressor vergoed, maar niet het servicebezoek en inbouwkosten...
Eigenlijk dus een zinloos 'gebaar', want kosten overstijgen meestal de waarde of nieuwprijs van de koelkast... 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Niet echt electronica gerelateerd
[Bericht gewijzigd door fred101 op (93%)]
Op dinsdag 30 april 2024 17:52:02 schreef Bram55:...CoolBlue...
Coolblue geeft NOOIT garantie. Na 12 maanden moet je zelf aantonen dat het een fabrieksfout is. En dat lukt je niet, Coolblue negeert de rapporten van externe experts.
Tot vorig jaar was die termijn nog 6 maanden. Als er na 6 maanden iets stuk ging was het klaar.
Coolblue doet echt niks meer dan wettelijk absoluut verplicht. Als ze er even onderuit kunnen komen doen ze dat.
"alles voor een glimlach" is bij mij helemaal klaar.
Op dinsdag 30 april 2024 18:44:34 schreef fred101:
Niet echt electronica gerelateerd
Niet echt?