Hoi,

Ik heb hier een wat groot uitgevallen oudere magnetron (LG) en sinds kort een inductie kookplaat 1-pit (Pools merk).
Vanwege ruimteschaarsheid zou ik de kookplaat op de magnetron kunnen zetten.
Ik vraag me daarbij af of de electrische velden van die dingen elkaar niet
in de weg zullen zitten, of het ene de ander zou kunnen beschadigen.

Als deze plaatsing om deze redenen een afrader is: kan ik iets doen om ze van elkaar af te schermen?

Noot: ik denk niet dat het een probleem is maar 1 van de 2 gelijktijdig te laten werken.

Dank

Zolang je de magnetron niet op de kookplaat zet, is er niks aan de hand.

De inductiekookplaat straalt inderdaad een elektromagnetisch veld uit. En wel naar boven, de open ruimte, je pan staat in het veld. Een magnetron-oven is zo geconstrueerd dat het elektromagnetisch veld in de behuizing blijft.
De kookplaat kan wel de elektronica van de magnetron-oven kapot maken als deze niet binnen een metalen afdichting zit, maar de magnetron niet de kookplaat.

Als je de behuizing van beide netjes geaard hebt zal er niets 'ontsnappen'...
(alleen aan de kookplaat bovenzijde, maar dat leek me duidelijk... :+ )

[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]

Beide maken electronica kapot als je die "in het veld" zet en dan het ding overtuigt om aan te gaan en blijven. (vooral de kookplaat wil niet zonder pan).

Maar onder normale omstandigheden kan het geen kwaad.

Mijn keuken is zo ontworpen dat de combimagnetron net onder de (inductie) kookplaat zit. Dit werkt sinds 2006 gewoon prima. Volgens Etna moet er iets van 10cm tussen de twee apparaten zitten tenzij ze beide van Etna zijn en dan mag het wat minder zijn. Getallen weet ik niet meer, maar zoiets was het. Het belangrijkste is dus dat de oven wat warmte "lekt" en dat de elektronica van de kookplaat het daar mogelijk te warm van kan krijgen.

Ik zou zeggen: gewoon doen, geen zorgen over maken.

(Jou magnetron is geen "combi" toch? Dan is de warmte die daar vanafkomt over het algemeen VEEL minder dan van een cake die een uur op 175 staat te bakken in de ouderwetse oven).

ik zie ook verder geen problemen, moet gewoon kunnen..Bij ons werkt deze combi ook al een jaar of 9..

Op woensdag 1 mei 2024 17:50:49 schreef rew:
(vooral de kookplaat wil niet zonder pan).

Een beetje kookplaat schakelt toch vanzelf af als de pan een bepaalde tijd weg is?

Bij mij zit de combimagnetron ook direct onder de inductieplaat. Beide Zanussi, maar ik denk niet dat dat er veel toe doet.
De combi heeft geforceerde mantelkoeling, dus er zal niet te veel warmte lekken naar de kookplaat.