Hi,

Ik wil een VCO nabouwen. Nu staat er in de BOM dat ik bi-polaire elco's moet gebruiken. Deze zijn lastig te vinden. Zou ik deze kunnen vervangen door keramische capaciteiten?

Beter is styroflex, film of mica. Wat is de footprint, dan is er wel iets op te flansen wat goed werkt. Bi-polair kan ook als je 2 elco's in serie zet met de plussen of de minnen aan elkaar geknoopt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (32%)]

dan heb je al snel enorme dingen wrs, 2 elco's kan ook, 2 met de pluspool aan elkaar maken en de dubbele capaciteit nemen van wat je nodig hebt volgens schema. dus een bipolaire 10uf word dan 2x 22uf met de pluspool aanelkaar en de aansluitingen op de minpolen..

Sommige keramische condensatoren hebben een capaciteit die sterk varieert met de aangelegde spanning. Dat kan een voordeel zijn bij een VCO, maar dat hangt dan wel van de schakeling af. Meestal moet een condensator juist niet veranderen.

Vooral met SMD MLCC's varieert de capaciteit wild met de voedingsspanning (tot -80%), lijkt me juist voor een VCO erg onwenselijk... ;)

Onwenselijk? Misschien, hier waarschijnlijk wel inderdaad.

Maar je zou die eigenschap ook juist kunnen gebruiken om de frequentie te regelen.

Zal wel een trage VCO zijn als er bi-polair wordt voorgeschreven in de BOM.
/kristallen bol

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]

Het gaat om een eurorack DIY VCO van Erica Synths.

https://github.com/erica-synths/diy-eurorack/blob/master/VCO3%20DIY.zi…

Footprint is een elco met een diameter van 6,3 mm en een lead pitch van 2,5 mm.

Maar als ik het goed begrijp dan is de capaciteit van een elco veel stabieler dan de capaciteit van bijvoorbeeld een keramische cap?

En 2 "normale" elco's zou dus ook kunnen?

https://i.ibb.co/x2MzmcL/vco.png

Ja allebei van de dubbele capaciteit. Met de-- of de ++ aan elkaar.

Ik heb nooit moeite gehad met het vinden van bipolaire elco's. Waar zoek je?

10µF kan je vergeten in keramische uitvoering. In plastic uitvoering nog te doen, maar je krijgt wel een condensator van 1cm3 ongeveer.

Het is alleen maar AC koppelen van geluid, geen filteren of frequentiebepaling of zo. Waarmee stabiliteit totaal niet meer belangrijk is.

Gewoon een bipolaire 10u of 2 elcos van 20u pakken dus.

Op donderdag 2 mei 2024 21:31:54 schreef Hoeben:
Het is alleen maar AC koppelen van geluid, geen filteren of frequentiebepaling of zo. Waarmee stabiliteit totaal niet meer belangrijk is.

maar gaat wel over audio, en daar gebruik je liefst geen ceramische caps vanwege de vervorming die ze introduceren.

Op donderdag 2 mei 2024 20:10:35 schreef Ledlover:
10µF kan je vergeten in keramische uitvoering.

Nee hoor, je kunt zelf 100uF smd kopen. Niet dat ik die hier zou gebruiken. Ik zou gewoon een bipolaire gebruiken. Die zijn volop te koop. Als je twee gewone elco's in serie zet is het een goed idee om er weerstanden over te zetten ivm egalisatie. (tenminste, dat heb ik ooit ergens gelezen maar als het om AC koppeling gaat waarschijnlijk geen goed idee)

Gewoon een bipolaire kopen.

Hier, deze dus:

Panasonic 10μF Aluminium Electrolytic Capacitor 50V dc, Radial, Through Hole - ECEA1HN100U

RS-stocknr.: 923-3133

Op donderdag 2 mei 2024 23:01:54 schreef fred101:
[...]
Als je twee gewone elco's in serie zet is het een goed idee om er weerstanden over te zetten ivm egalisatie. (tenminste, dat heb ik ooit ergens gelezen maar als het om AC koppeling gaat waarschijnlijk geen goed idee)

Met diodes parallel aan de condensatoren kan het ook. Je zorgt dan dat de positieve helft van de sinus over de ene condensator komt te staan, en de negatieve helft van de sinus over de andere. Twee elco's in serie heeft ook echt bepaalde nadelen t.o.v. een echte bipolaire elco.

In het H-parameter vervangschema van een elco staat dacht ik ook een diode getekend. Het is een slechte diode die wordt gevormd door de isolerende oxide laag van de elco.

Beter is het om een elco een voorspanning te geven die hoger is dan de toptop waarde de wisselspanning van de sinus.

Jep gevonden:

Het wisselspannings vervangschema van een elco:

Zo een synthesizer is een wat aparte toepassing, zie b.v. die - 10V aan R95. Net niet normaal audio.
Het lijkt daarom het eenvoudigste de aangegeven bipolaire elco te plaatsen. Ook al is het een gewone koppeling.

Dit soort schakelingen is overigens al lastig genoeg om zo stabiel te krijgen dat ze als serieus muziekinstrument bruikbaar zijn.
Wijk, als dat de bedoeling is, niet af van de aangegeven componenten, opbouw etc. Anders komt het al snel neer op opnieuw ontwikkelen van een VCO, wat nogal een uitdaging lijkt.

Voor het normaal koppelen van audio zijn behalve de capaciteit de eigenschappen of het vervangingsschema of wat ook van de elco niet relevant, er valt immers geen AC spanning over. Als tijdconstante in het audiogebied zijn ze geheel ongeschikt.
Bipolair is gewoonlijk niet nodig, of de richting van de DC spanning is bekend of hij is afgerond 0V, en daar kan een gewone elco ook prima tegen.

[edit]
Ik zie wij dit ontwerp en de componentenkeuze twee jaar geleden ook al besproken hebben met TS.
Is het niet een beter idee eerst een meer uitgewerkt zelfbouw ontwerp a la Elektuur Formant te proberen alvorens op basis van een schema te proberen iets na te bouwen?

[Bericht gewijzigd door Aart op (13%)]

Op donderdag 2 mei 2024 20:10:35 schreef Ledlover:
10µF kan je vergeten in keramische uitvoering.

Ik heb er 16 op printjes gezet afgelopen dinsdag. 0603. Hoezo niet keramisch?

Voor de ongelovigen... het zijn deze. Ik zal er 4000 hebben gekocht voor de som van 12 dollar.

[Bericht gewijzigd door rew op (35%)]

Dat zijn aleen geen C0G types en dat zal hier wellicht nodig zijn (schema niet bestudeerd, dus het kan meevallen).

In 0805 kom ik ook nog wel 22u of 47u tegen dus de capaciteit zal inderdaad niet het probleem zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]

Deze 0603, ik bekeek zojuist even het datasheet is in X5R tot 47uF te krijgen....

Ik begrijp van andere posters dat het een "audio koppel" condensator is. Dus geen grote eisen aan de capaciteitswaarde behalve dan dat je een minmum waarde wil hebben om je kantelpunt niet te hoog te krijgen. 100nF doet het ook wel, alleen krijg je dan je 20Hz niet goed meer door... (en 200 en 2000... :-) ).

Op donderdag 2 mei 2024 17:51:40 schreef RAAF12:
Beter is styroflex, film of mica. Wat is de footprint, dan is er wel iets op te flansen wat goed werkt. Bi-polair kan ook als je 2 elco's in serie zet met de plussen of de minnen aan elkaar geknoopt.

Wait what? Kan dat?

Ik zou verwachten dat bij 2 identieke condensatoren in serie, de spanning zich gelijk verdeeld. Dus een van de condensatoren is dan juist gepolariseerd, maar de andere zit dan verkeert om.

Misschien dat het kan als je ook diode's parallel zet over die condensatoren, dan komt de spanning, maar op een elco te staan. (Even de spanningsval buiten beschouwing gelaten.) Maar dat klinkt wat als prutsen.

Twee elco's in antiserie is/was in mijn beleving een gebruikelijke oplossing.

Er staat mij bij dat de heer Self er in één van zijn boeken aandacht besteed aan koppel elco's en DC bias, maar ik kan het zo snel niet vinden in wat ik bij de hand heb. Het is op internet goed te vinden, maar ik begrijp dat u een stevigere referentie nodig heeft.

Een voldoende grote X7R zal prima zijn, maar zodra er signaal over valt zal het nog meer mis gaan als bij een elco, de capaciteit is bij deze diëlectrica behoorlijk spanningsafhankelijk. Leuk om eens goed aan te meten (of als basis voor een VCF ? ;)
Zomaar flink vergroten kan overigens niet altijd, het geheel moet ook nog binnen redelijke tijd en zonder vreemde effecten in te schakelen zijn.

Op vrijdag 3 mei 2024 10:53:16 schreef hardbass:
Misschien dat het kan als je ook diode's parallel zet over die condensatoren,

Dat is juist wat er gebeurt, ook zonder diodes: Een elco lekt een beetje, vooral als je er een negatieve spanning op zet. Je krijgt dus een diode werking: wel stroom de ene kant op en niet of veel minder de andere kant op. De gemeenschappelijke min wordt zo na enkele oscillaties dus de meest negatieve spanning in het systeem en beide elkos hebben een positieve bias-spanning.

Overigens is de levensduur van een elco optimaal als hij altijd een zekere bias te zien krijgt (vuistregel: minstens 10% van de werkspanning). In het bijzonder gepolariseerde elco's; echte bipolaire zijn zo geconstrueerd dat ze hun levensduur alsnog wel halen zonder bias. Het kan dus zijn dat een echte bipolaire elco bij kleine signalen een betere levensduur haalt dan rug-aan-rug gepolariseerde elco's.

Op vrijdag 3 mei 2024 11:26:17 schreef rew:
[...]Dat is juist wat er gebeurt, ook zonder diodes: Een elco lekt een beetje, vooral als je er een negatieve spanning op zet. Je krijgt dus een diode werking: wel stroom de ene kant op en niet of veel minder de andere kant op. De gemeenschappelijke min wordt zo na enkele oscillaties dus de meest negatieve spanning in het systeem en beide elkos hebben een positieve bias-spanning.

Ah duidelijk!

Het lijkt me alleen niet een heel geweldige oplossing, wellicht voor zelfbouw, probeersels of iets repareren wat anders echt niet gaat.