Mijn vaatwasser heeft een paar keer voor een overstroming gezorgd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik de oorzaak voorgoed wegneem, maar in de tussentijd wil ik er een lekbak onder plaatsen.

Vraag: staat de vaatwasser op de bak? Of staat de vaatwasser erin?

Het volgende snap ik niet:

Ik dacht dat je de machine in de bak moet zetten, maar als ik dit lees dan lijkt het er meer op dat de machine op de bak moet staan. Klopt dat? Als ik de uitleg lees, dan zie ik niet voor me wat er moet gebeuren.

En hoe zit het dan met deze 'bak'? Daar zit geen voorkant aan. In de beschrijving staat "Pro is zo ontworpen dat water snel naar voren wordt geleid om zichtbaar te zijn.
Spoor het lek in een vroeg stadium op en voorkom onnodige waterschade
" Bedoelen ze dan echt dat het water alsnog op de vloer loopt? En als ik naar de assembly instructions kijkt lijkt het of het ding aan de binnenkant van de vaatwasser moet. Is dat voor een inbouwvaatwasser?

Wie heeft zo'n ding?

Zonder lekbak: water loopt uit lek op de grond, als je geluk hebt loopt het niet alleen aan de achterkant weg. Eigenaar ziet het hopelijk en draait de kraan dicht. Helaas staat er dan een plas water op de vloer.

Met echte hoge lekbak: water loopt uit lek in de bak, eigenaar ziet het niet tot de stop er uit knalt omdat de electronica onder water staat of als de bak overloopt. Helaas staat er dan een plas water op de vloer welke je niet ziet in het donker.

Wat ik denk van wat jij beschrijft is dit een bak die zorgt dat het lekwater naar de voorkant loopt zodat je het ziet.

Een vaatwasser heeft een interne lekbak, met een vlotter er in die het hele spul bij tekenen van lekkage moet stoppen.
En voor een externe lek 'bak' is er meestal geen plaats. Dus die 'trays' zorgen enkel dat het water naar voren afloopt.

De oorzaak voorgoed wegnemen lijkt de enige logische oplossing, je moet het ding toch al onder het kastje uit peuteren om er een schaaltje onder te schuiven.

En anders tijdelijk ff met het handje.

Ok, danlkjewel. De oorzaak wegnemen lijkt me sowieso een goed idee, maar ik weet niet of dat in een keer gaat lukken.

Van "mijn" vaatwasser zat het piepschuim drijvertje op de bodem vastgeplakt*... Dan werkt het dus niet: de bedoeling is dat dat bij een lek gaat drijven en tegen een schakelaartje duwt. (een klein lek had blijkbaar kleverig spul onder het drijvertje veroorzaakt)

*)Zat, want ik heb het schoongepoetst, dus het zou nu weer moeten kunnen gaan drijven, al hoop ik dat uiteraard niet te hoeven testen.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (21%)]

je hebt ook van die watersloten welke niet meer als ingestelde hoeveelheid doorlaten. dat kun je ook doen, beter zeg 4 liter als de hele nacht doorlopen..

Bij mij zit er ook een drijvertje in, dat is dus een beveiliging? Of zijn er ook vaatwassers die dit als regeling gebruiken? In het eerste geval zijn er dus twee dingen gesneuveld in m'n vaatwasser.

Ook zit er een waterslot op, althans er zit een vierkant ding aan de slang.

Dit drijvertje is de beveiliging en niet de nivo regeling. De vierkante blok is het waterventiel en soms lekken die wel eens door..