Hallo

Mijn "groenestroommeter" (zoals Fluvius deze noemt) van het type FINDER 7E.12.8.230.0002 werkt niet meer (zie eerste foto). Het ledje pulseert wel nog, maar de teller staat stil. De meter van mijn omvormer werkt wel nog (zie tweede foto). Kan ik dit zelf oplossen of moet ik een nieuwe meter kopen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Als Fluvius iets met die meter te maken heeft, dan denk ik dat je hun even moet polsen of dat ding van hun is of niet. Als ie van hun is dan waarderen ze het niet als je er een gelijkwaardige of betere in zet. Dat willen ze dan zelf doen.

Als ie niet van Fluvius is, dan is ie voor "jou gemak", zodat je een beetje kan zien dat je eea teruglevert. Als jij makkelijk zat op je omvormer kan kijken dan kan je d'r ook gewoon afblijven.

[Bericht gewijzigd door rew op (29%)]

Heb Fluvius gecontacteerd en ik moet dit zelf doen. Achteraf moet ik via MijnFLuvius melden dat ik deze vervangen heb.

Rare "hybride" situatie. Enerzijds willen ze kennelijk wel de stand weten, maar anderzijds voelen ze zich niet verantwoordelijk voor die meter. Raar!

Volgens mij zit daar een solenoid in dat telkens bij pulsbekrachtiging het telmechanisme één positie vooruit doet draaien.

Ofwel is er iets mechanisch fout met het telmechanisme of de koppeling met het solenoid ofwel is er iets elektronisch/elektrisch fout en wordt het solenoid niet meer bekrachtigd.

Herstellen is misschien mogelijk als je dat ding open krijgt. Persoonlijk zou ik een nieuwe kopen. Kost iets van een 72,5 euro bij TME.

@rew In België moet je verplicht een tussenteller hebben bij je zonnepaneelinstallatie. Vroeger was dat voor de groenestroomcertificaten maar tegenwoordig heeft dat maar weinig nut meer als je ook via je omvormer alles kan zien. Het moet wel, gewoon omdat het moet volgens de regelgeving, dus TS moet hem vervangen.

Bedankt voor je antwoord! Als ik de nieuwe aansluit, zal deze dan automatisch vanaf de huidige meterstand (deze van de omvormer) beginnen tellen?

Nee, de nieuwe begint gewoon weer vanaf nul.

Je hebt al een mooie kwh-meter in je omvormer .. waarom deze dan nog?

die meter ziet er niet oud uit, zou eens een tik ertegen geven. al vaker met die dingen gehad dat het telmechaniek vast gelopen was. vaak als er een aantal 9 naar een 0 om moesten schakelen liep het telwerk dan vast.

Op maandag 13 mei 2024 18:17:23 schreef Sine:

Vroeger was een tussenmeter in alle gevallen verplicht, nu alleen nog als je recht hebt op groenestroomcertificaten of bij EPB-verplichtingen.
Info van verschillende websites:

Wanneer u steun ontvangt of wanneer de installatie dient om te voldoen aan een verplichting (bvb. EPB), moet u een groenestroommeter hebben. Er zijn geen specifieke vereisten opgelegd: dit kan dus een eigen meter zijn met gelijk welke nauwkeurigheidsklasse.

Kunnen er voor de installatie geen groenestroomcertificaten (GSC) worden aangevraagd? Dan is de aanwezigheid van een GST niet langer verplicht. Indien dat wel het geval is, is de aanwezigheid van een GST met MID-markering nog steeds noodzakelijk.

Aangezien we niet weten of de TS groenestroomcertificaten heeft of EPB-verplichtingen raad ik aan om de meter veiligheidshalve te vervangen, mooie kWh-meter in de omvormer of niet.

Op maandag 13 mei 2024 18:17:23 schreef Sine:

Ik heb nog voor 7 jaar recht op groenestroomcertificaten, vandaar dat deze "groenestroomteller" verplicht wordt door Fluvius.

Op maandag 13 mei 2024 18:21:30 schreef testman:
die meter ziet er niet oud uit, zou eens een tik ertegen geven. al vaker met die dingen gehad dat het telmechaniek vast gelopen was. vaak als er een aantal 9 naar een 0 om moesten schakelen liep het telwerk dan vast.

Zonet geprobeerd en lost het probleem helaas niet op.

Op dinsdag 14 mei 2024 08:18:16 schreef Tijsenx3:
[...]

Ik heb nog voor 7 jaar recht op groenestroomcertificaten, vandaar dat deze "groenestroomteller" verplicht wordt door Fluvius.

Dan heb je inderdaad een teller met een MID-markering nodig.