Hallo mensen,
ik ben op zoek naar een tip om de bestaande knipperlicht schakeling op deze site uit te breiden met een spoeltje en condersator om er een eenvoudig schrikdraadje van de maken dat zuinig met batterij is.
De schakeling is hier te vinden. Deze is gebouwd rondom twee maal de BC547B
Tussen de emitter en de de massa wil ik iets doen met een spoeltje en condensator. Maar hoe zat dat ook al weer in elkaar, een spoel loopt vol, de condensator ook, dan valt de spanning weg ... er ontlaadt iets..
Wie helpt mij met de details want mijn ooit gevolgde cursus is meer dan 40 jaar geleden 
Hoe veel volt wil je hebben op je schrikdraad. Een spoeltje en condensatortje alleen gaat het niet worden vrees ik. Je moet eerder naar een autotransformator a la bobine toe vrees ik.
Een echte autobobine gaat niet werken op dat knippertje. En zou het wel werken dan is het potentieel een gevaarlijk ding. En dat moet je ook niet willen.
Dus je de spoel zelf moeten gaan wikkelen. Of je steelt iets uit een elektrieke vliegenmeppert.
Op vrijdag 17 mei 2024 13:39:02 schreef Jeffree:
Tussen de emitter en de de massa wil ik iets doen met een spoeltje en condensator. Maar hoe zat dat ook al weer in elkaar, een spoel loopt vol, de condensator ook, dan valt de spanning weg ... er ontlaadt iets..
Wie helpt mij met de details want mijn ooit gevolgde cursus is meer dan 40 jaar geleden
De gein met een spoel is dat als er een stroom door loopt er als neven effect een magnetisch veld ontstaat. Alleen kost dat wel moeite. Als je begint met stroom door een spoel duwen werkt de spoel eigenlijk tegen. Daardoor loopt de stroom maar langzaam op. De energie die dat kost wordt gebruikt om het magneetveld op te bouwen. Zet je de spoel uit, je onderbreekt de stroom dan werkt de spoel ook dit weer tegen. Die wil nu juist stroom laten lopen. Alleen kan dat niet omdat je de draad hebt onderbroken. Als reactie gaat de spoel de spanning omhoog brengen. En die kan dan veel hoger worden dan de initieel aangelegde spanning. De spanning kan zelfs zo hoog worden dat er overslag optreed in je zojuist uitgezette schakelaar.
In een auto transformator transformeren ze die spanningspiek dan nog eens naar een nog hogere waarde. En dat kun je dan als schrikdraad gebruiken.
Autotransformator waarbij 4 de hoogspanning is.
Ja, iets uit een vliegenmepper is een optie, maar het liefst een standaard onderdeel, bijvoorbeeld van www.budgetronics.eu
Het knipperlichtje mag werken op een 9 volt batterij, de spanning op het schrikdraad mag tussen 12 en 30 volt liggen.
Is de condensator niet nodig, bijvoorbeeld om de lading per cyclus te beperken?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Klein "probleempje" denk ik: 12 of 30V gaat niemand voelen. Dus waarom noem je dat "schrikdraad"?
De lol is zoals ex-fietser ook al aangeeft dat je een trafotje regelt wat zeg 20- a 30:1 gewikkeld is. Dan laat je een stroompje door de primaire (korte) wikkeling lopen en schakelt dat ineens af. De spanning slingert op (tot vele malen wat je er ingestopt hebt!) en je krijgt een fors grotere (in spanning) piek op de secondaire.
Om het veilig te houden moet je de energie die in de primaire kan gaan zitten beperken tot een veilige waarde. Wat dat is en hoe je dat makkelijk kan doen: Geen idee.
Op vrijdag 17 mei 2024 13:39:02 schreef Jeffree:
Tussen de emitter en de de massa wil ik iets doen met een spoeltje en condensator.
Dat gaat niet werken. Je maakt misschien kans als je de spoel tussen de plus en de collector van T2 zet.
Het idee erachter is als volgt:
T2 schakelt in. Er gaat dan een stroom lopen door je spoel. Op enig moment schakel je T2 uit. Door de zelfinductie van die spoel loopt de spanning op de collector op tot zeer hoge waarden. In deze schakeling tot het moment dat T2 doorslaat. Dat is bij deze transistor bij een volt of 60.
Tussen de collector van T2 en de min sluit je een condensator aan.
Als je nu de stroom door T2 en de spoel uitschakelt gaat door de condensatorwerking de stroom door de spoel verder lopen door de condensator. Nu wordt de condensator opgeladen en bij juiste keuze van de condensator loopt de spanning niet zo hoog op dat T2 doorslaat.
Je kan beter naar een complete schakeling zoeken of een vliegenmepper ombouwen. Ik zie niet in hoe je deze schakeling kan ombouwen naar een werkende schrikdraadinstallatie.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Leken onderschatten de eisen die aan een schrikdraad generator worden gesteld. Fabrieksapparaten zoals van Koltec, Velda, Elephant of Gallagher leveren een pulsvermogen van minstens 1,5 J, een pulsspanning van minstens 4 kV bij een pulsduur van maximaal 3 ms. Waarom dat noodzakelijk is? Omdat een schrikdraad absoluut geen perfecte isolator is, maar er tussen de draden onderling en tussen de draden en de aarde vaak een tamelijk lage impedantie kan staan. Vegetatie, gras of struiken die het schrikdraad aanraken, maken een verbinding met de aarde en sluiten op deze manier de stroomkring van de generator. Spinrag, blaadjes, stof en pluizen kunnen op de isolatoren van de schrikdraad gaan kleven en zo een lage impedantie veroorzaken. Ook de alom aanwezige luchtverontreiniging vormt een dun laagje op de isolatoren en als dat vochtig wordt (ochtenddauw!) gaat de impedantie snel dalen. Kortom, als u geen flinke uitgangstrafo hebt blijft er niet veel over van het noodzakelijke hoge pulsvermogen.
Om u een voorbeeld te geven van een professionele schrikdraad generator, dit is het schema van de Koltec Miniguard:
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Ik heb zélf ooit een poging ondernomen om een schrikdraad generator te ontwerpen met standaard onderdelen en zonder de levensgevaarlijke directe voeding uit de netspanning:
Meer gegevens op:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/kattenschrikdraad-genera…
[Bericht gewijzigd door Jeever op (92%)]
Dr. Blan Sr. heeft een mooi artikel geschreven in dit blad, waarbij een uitgangstrafo als autotrafo gebruikt wordt om Blan Jr. zijn nieuwsgierigheid te beteugelen...zie pag. 12 - 13.
Op zaterdag 18 mei 2024 08:13:10 schreef keebrev:
Dr. Blan Sr. heeft een mooi artikel geschreven in dit blad, waarbij een uitgangstrafo als autotrafo gebruikt wordt om Blan Jr. zijn nieuwsgierigheid te beteugelen...zie pag. 12 - 13.
Wat bijzonder, ik heb namelijk als tiener deze schakeling gebouwd als "leugendetector" en veel lol gehad ermee op school.
-
Veel bijdragen gekregen op mijn vraag, ik zal ze doornemen.
Het uigangspunt is echter nog steeds
- dat ik graag een 9 volt blokbatterij wil gebruiken als voeding.
- dat aan de uitgang een spanning van 12-30 volt voldoende is.
- elke seconde een tik uitdelen.
Mijn doel is namelijk niet om een weiland te beveiligen maar een plantenbak waar groente in staat. Ik heb proeven gedaan met schrikdraad, de slakken kruipen gewoon door wanneer het voltage lager is dan 7 volt (lege batterij)
Inmiddels heb ik ook de vliegenmepper uit elkaar genomen en ben aan het bekijken hoe deze schakeling is opgezet.
Als 30 Volt voldoende is, dan zou ik gewoon een 230V - 24V transformator nemen. Aan een van de klemmen van de secundaire kant sluit je een 24V gloeilamp aan. De andere kant van de gloeilamp en de andere secundaire klem van de transformator zijn voor de slakken.
Op zaterdag 18 mei 2024 20:06:33 schreef ohm pi:
Als 30 Volt voldoende is, dan zou ik gewoon een 230V - 24V transformator nemen. Aan een van de klemmen van de secundaire kant sluit je een 24V gloeilamp aan. De andere kant van de gloeilamp en de andere secundaire klem van de transformator zijn voor de slakken.
Deze oplossing vind ik te lastig, ik zoek iets dat op een batterij kan. Liever geen kabels leggen in de tuin.
Maar bedankt voor het meedenken.
Op zaterdag 18 mei 2024 23:14:23 schreef Jeffree:
[...]
Deze oplossing vind ik te lastig, ik zoek iets dat op een batterij kan. Liever geen kabels leggen in de tuin.
Maar bedankt voor het meedenken.
Met vier 9 volt batterijen in serie maak je 36 volt. Dan ben je er toch? Niks geen moeilijk gedoe.
Ik gebruik overigens koper tape of band. Dat werkt ook heel goed. Geen batterijen nodig. Slakken vinden het onfijn om over koper heen te glibberen. Zaagsel schijnt ook te werken. Dat blijft aan de slakken hun voet kleven. Vinden ze ook niet prettig.
Het was handiger geweest als je in je startpost meteen had gezegd waar je schrikdraad voor was.
Het maakt nogal wat uit of je slakken of wolven buiten je grens wilt houden. Wolven zijn echt een stuk slimmer.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (11%)]