Kan zo'n lage anode spanning bij een 6922?

Goedenavond,wie weet of een anode spanning van 15,5v wel klopt voor een 6922/ecc88?(0.6v over de 2k)
Zie schema.

Groet Rik

Beetje een raar en nogal onleesbaar schema. Heb het maar even recht gezet om het leesbaarder te maken. Wat is eigenlijk de output? En wat is de bedoeling van het ding?

Normaal gesproken is om een goed werkende lineaire versterker te krijgen de anode spanning op deze buizen veel hoger. Nu zit je in het niet lineaire gebied en heb je waarschijnlijk vervorming.

Is dit zo'n Chinese super audio voorversterker die supergoed buizen geluid geeft? In werkelijkheid dus zwaar vervormd.

Dan zou het met een lage anode spanning kunnen ja. Maar de buizen zijn daar natuurlijk nooit voor gemaakt.

Ja sorry daarvoor ik heb het getracht op te tekenen vanaf de print dus is niet volledig en kan ook fouten bevatten hoor.

Zou t een stroombron kunnen zijn de transistor schakeling?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (21%)]

Op zaterdag 18 mei 2024 23:34:36 schreef srpp:
Ja sorry daarvoor ik heb het getracht op te tekenen vanaf de print dus is niet volledig en kan ook fouten bevatten hoor.

Zou t een stroombron kunnen zijn de transistor schakeling?

Haal eerst de fouten er maar uit dan.

Waar zet je de plus van de voedingsspanning op en hoeveel spanning is dat dan?

En waar sluit je min op aan?

Waarom zit die BC550 met zijn collector aan de basis van die andere transistor?

Van dat schema kan ik nu geen chocolade maken in elk geval.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (100%)]

3,3uf is de koppelcondensator en nee het is de kathodevolger uit een engelse dac

Voor de honderd ohm zit de versterkingstrap met opamps 3x dacht ik

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]

Ik meet over de anode en kathode 15v er staat dus 15,5v op de anode.ik zal t nog een verder optekenen maar je maakt gauw fouten daarmee.
Ik denk dat het een stroombron moet zijn maar ik heb er niet veel verstand van maar theoretisch zou er 31v op de anode kunnen staan want er is 2x 15v voedingsspanning

Ik zou die kathodevolger in elk geval even opnieuw tekenen, er zitten meerdere fouten in (op zijn minst één of meerdere voorkomens van de volgende fouten: CE verwisseld, massa en +15 verwisseld, verbindingen gemist)

Het is vermoedelijk geen of niet alleen een stroombron maar een buffertrapje achter de kathodevolger.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Maarten je bedoeld neem ik aan emittor collector?

De kathodevolger moet kloppen ook de 2k kathode weerstand

Kathodevolgers met ecc88 worden vaker met 35v anode spanning gebruikt maar 15v lijkt mij erg laag

Misschien heb ik een fout gemaakt met de 5 draden,die heb ik is vervangen maar dat is signaal dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (20%)]

Karakteristieken van de buis.

Je ziet dat 15 maar ook dertig volt heel erg laag is.

Maar is dit inderdaad een voorversterker?

Is die stuk ofzo?

Wat bedoel je met een engelse dac?

Wat is dat dingetje dat je links bij die 47K weerstand getekend hebt?

Op zondag 19 mei 2024 02:28:39 schreef Ex-fietser:
Karakteristieken van de buis.

[bijlage]

Je ziet dat 15 maar ook dertig volt heel erg laag is.

Maar is dit inderdaad een voorversterker?

Is die stuk ofzo?

Wat bedoel je met een engelse dac?

Wat is dat dingetje dat je links bij die 47K weerstand getekend hebt?

Het is de parallel kathode volger(lage uitgangsimpedantie 100ohm) die na de versterkingstrap met opamps komt.

DAC komt uit Engeland niet uit China.

Hij doet t gewoon

Ja ik vind t ook laag maar het word vaker gedaan

Dat dingetje lijkt op een naked weerstand maar is denk ik een correctie er zitten wat smd componenten

Bij de witte printstekker komt de spanning binnen +15,5v en -15,5v
Dat meet goed,ik neem aan dat de negatieve spanning nodig is voor de gebalanceerde uitgang?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (41%)]

Op zondag 19 mei 2024 09:06:06 schreef srpp:
Bij de witte printstekker komt de spanning binnen +15,5v en -15,5v

En dan zit er een condensator in serie, of wat is dat ding met 3.3 erbijgeschreven? Daar gaat veel volk naar komen kijken.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Ja klopt dat is de koppel condensator die van de kathode komt

Bij de witte stekker komt de spanning binnen dan volgen de 3 opamps voor de versterking daarna komt de kathodevolger om de uitgangsimpedantie te verlagen

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (56%)]

Mogen we geen merk en type weten?
Dan is er misschien wel meer te vinden.

Daar heb je denk ik weinig aan het gaat om een prototype van Astin Trew concorde dac 1

High end, dat idee had ik al een beetje.
Daar is dan niet veel van te vinden helaas.
Ik zie op de print ( foto is niet scherp genoeg om de opdruk te kunnen lezen) een paar TL071 achtige opamps zitten, die hebben een symmetrische spanning nodig.
Dat zal die +15 en - 15 zijn.
Die voeding zullen ze bijna zeker niet ook voor de buizen gebruiken verwacht ik, er zal nog een voedingsspanning zijn.
Jouw schema kan hoe dan ook niet kloppen, daar staan de 2 triodes gewoon parallel alsof het eindbuizen zijn in een dikke versterker.
Deze site via onderstaande link geeft meer info hoe een cathode volger werkt.

https://www.tubecad.com/2019/04/blog0462.htm

@topicstarter, ik vrees dat dit project flink te hoog gegrepen is voor het niveau van inzicht en kennis dat we totnogtoe te zien kregen.

Ja klopt dat is de koppel condensator die van de kathode komt

Zoals het nu getekend is - vermoedelijk fout - kan de voeding geen stroom leveren. Voedingen geven immers gelijkstroom, en condensatoren laten geen gelijkstroom door (of toch maar heel heel weinig). Maak eens eerst een deftig schema, en werk u wat in in elektronica, daarna kan het nog eens bekeken worden.

Er is wel een en ander te vinden over dat apparaat, zie bv. https://hifiplus.com/articles/astin-trew-concord-dac-1-digital-convert… Een schema kon ik totnogtoe niet vinden. En jawel, het ruikt allemaal heel erg naar "high end audio".

@Henry: erg grappig schema; voor mij blijft het heel vreemd om een ECC82 te bedrijven met slechts 12V anodespanning maar blijkbaar kan het dus toch wel.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]

Dit is hem dus:

Met uiteraard een wollig verhaal erbij:

There are only so many audio engineers in the world, so some names keep cropping up. It’s in the essential nature of the engineering psyche that self-promotion and marketing go against the grain, so these people work away in the background and let others take the credit. But word eventually gets out, and one name that has slowly become known to the cognoscenti is Graham Fowler of Trichord Research. He was behind the clock upgrades sold by Tom Evans and a series of amplifiers for Michell Engineering, including the legendary Iso phono stage. The only full Trichord products are phono stages, the Dino and Diablo, but Fowler still does clock upgrades and is intrinsically linked to the Never Connected power supply technology. Recently, Fowler was commissioned by Astin Trew to develop this DAC’s electronics to their brief, using the Astin Trew hybrid tube single-ended output.

Nog wat leuke specificaties:

Output Level: 2.6Vrms (RCA) 5.2Vrms (XLR)
Digital Inputs: RCA, BNC, XLR, Toslink, I2S, USB/Firewire
Frequency Response: 1Hz to 200khz (+0dB -3dB)
Valve stage: 2 x 6922
Power usage: 30W
Size: 430mm x 120mm x 280mm
Weight: 7 Kg each

En het allerbelangrijkste: De prijs:

Price: £3,780

Ik vraag me serieus af of iemand het verschil tussen deze en als je stiekkum een gewone simpele voorversterker met een paar opamps in dat doosje zou stoppen hoort.

Het mooiste is denk ik de kast.

Het is wel leuk van de TS om uit te vinden wat er nu eigenlijk in die kast zit en of dat inderdaad zinnig is. Ik heb wel dergelijke mooie constructies gezien waarbij de buizen letterlijk niets deden. Ze gloeiden zelfs niet. Het zag er alleen leuk uit doordat ze er een blauwe led onder gemonteerd hadden.

Hier lijken de buizen wel wat te doen. Het schema dat de TS heeft getekend klopt alleen niet erg. In voorversterkers worden de buizen meestal in een verschilversterker opstelling geplaatst. Met een stroombron in de staart. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Veel buizen kunnen wel werken op een lage spanning maar in het geheel geen vermogen leveren en zitten in een raar deel van de karakteristiek waardoor je vervorming hebt. Dat is ook precies wat een audiofiel wil. Ze willen het oude warme buizengeluid terug. In werkelijkheid is dat dus een stuk vervorming dat normaliter gewoon ongewenst is. Iets waar men in het buizentijdperk erg veel moeite voor deed om zo veel mogelijk te vermijden. Dure highend buizen versterkers uit die de buizentijd waren juist zo recht mogelijk en hadden dus zo weinig mogelijk vervorming. Nu wil men de goedkope buizenversterkers uit die tijd juist voor heel veel geld nabouwen.

Ik begin me af te vragen of de topicstarter misschien de ambitie heeft om dit apparaat te reverse engineeren, vermits er sprake is van een prototype...

Op zondag 19 mei 2024 10:21:25 schreef revado:
High end, dat idee had ik al een beetje.
Daar is dan niet veel van te vinden helaas.
Ik zie op de print ( foto is niet scherp genoeg om de opdruk te kunnen lezen) een paar TL071 achtige opamps zitten, die hebben een symmetrische spanning nodig.
Dat zal die +15 en - 15 zijn.
Die voeding zullen ze bijna zeker niet ook voor de buizen gebruiken verwacht ik, er zal nog een voedingsspanning zijn.
Jouw schema kan hoe dan ook niet kloppen, daar staan de 2 triodes gewoon parallel alsof het eindbuizen zijn in een dikke versterker.
Deze site via onderstaande link geeft meer info hoe een cathode volger werkt.

https://www.tubecad.com/2019/04/blog0462.htm

Het is uiteraard van 1 kanaal maar klopt wel dus

Op zondag 19 mei 2024 10:40:53 schreef Hugo Welther:
https://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/

Dit draait op 12V en dat gaat prima.

Dank je wel,dan zal t met een ecc88 ook geen probleem zijn

Omdat ik al eerder een fout heb opgespoord in de dac was ik er nu ook niet zeker van maar t is in orde.

Een buis kan natuurlijk ook met lage anodespanning werken.
De diode-detector in een buizenradio is zelf ook een buis, en zijn anodespanning is de signaalspanning uit de middenfrequent: hooguit een volt, ofzo.

In de grafiek bij de buisgegevens hierboven zie je dat bij een rooster-kathodespanning van 0 V, de anodestroom vs. spanning redelijk recht is.
Jammer genoeg weten we niet het echte schema, dus verder is er weinig over te zeggen hoe groot de vervorming zal zijn.

Serieuze ontwerpers in de buizentijd hadden maar weinig op met de kathodevolger, hoewel je het gebruik weleens tegenkwam in hobbybladen.
Als een lage uitgangsimpedantie nodig was, zag je in serieuze apparatuur daarvoor een passende transformator. De kwaliteit daarvan kon zeer goed zijn: het is veel gemakkelijker een paar mW te transformeren naar 500 ohm, dan honderd watt naar 4 ohm, en dat laatste werd toch ook gedaan met trafo's.

In de 'plus' kan de buis van een kathodevolger wel stroom aan de uitgang leveren, maar in de 'min' kan de buis alleen dicht, en moet de kathodeweerstand de (negatieve) stroom leveren - of anders bekeken, de stroom uit de belasting opnemen. De zaak is dus niet symmetrisch, en de kans op vervorming is aanwezig.
Het gebruik van een stroombronschakeling in de kathode zou de zaak nog wel wat verbeteren. Zou dat hier gedaan zijn? Het is niet te zien; een kloppend schema zou interessant zijn.

Iets anders is dat veel DAC's een stroomuitgang hebben, geen spanningsuitgang; en met een stroomuitgang kun je niet netjes een kathodevolger aansturen. Of je zou ver buiten de specs voor de uitgangsspanning van de (stroom-)DAC moeten gaan.
Maar dáár zal de ontwerper wel aan gedacht hebben, mogen we hopen.

Hoe dan ook: als het doel lage vervorming is, dan is een goede halfgeleider-opamp (en die zijn er) een veel praktischer oplossing, zowel voor V- als voor I-uitgang DAC's,

De huidige serieuze ontwerpers vind je in het algemeen niet in de buizenknuffelhoek. Buizen zijn leuk - ze worden gezellig warm, ze ruiken lekker, er brandt een lichtje in -, maar zijn nu meer voor kort bestaande peperdure ontwerpjes om je vriendjes jaloers mee te maken. :)

Op zondag 19 mei 2024 11:30:58 schreef Paulinha_B:
Ik begin me af te vragen of de topicstarter misschien de ambitie heeft om dit apparaat te reverse engineeren, vermits er sprake is van een prototype...

Het kan erg leerzaam zijn om een dergelijke schakeling te reverse engineeren. Je leert zeer veel schakelschema's kennen en ook onzin dingen waar (te) veel geld voor gevraagd wordt herkennen.

Wat je bijvoorbeeld wel eens ziet in die buizen hoofdtelefoon versterkertjes is de z.g. cascode schakeling.

Hiermee kun je meer vermogen maken omdat de voedingsspanning hoger kan zijn. De kathode van de hoge buis zit dan echter op de halve voedingsspanning. Dat had weer als nadeel dat het spanningsverschil tussen de kathode en de gloeidraad (die aan aarde ligt) dan weer te groot kon worden. Twee EL84 buizen op elkaar gaat dus niet als gewerkt wordt met de maximale spanningen die de buizen kunnen hebben. Daarom is de EL86 ontwikkeld. Die kan wel een groot spanningsverschil hebben tussen de kathode en gloeidraad maar is verder hetzelfde als de EL84. Philips maakte zo eindversterkers met een fors vermogen en een zeer goede vervormingsvrije geluidskwaliteit.

In plaats van de EL86 werden ook wel P of U buizen als hoge buis toegepast. Die hebben ook voldoende isolatie tussen gloeidraad en kathode. maar hebben weer als nadeel dat de gloeispanning geen 6,3 volt is.

Maar dit was voor serieuze versterkers. Met twee triodes op laagspanning speelt dit niet. Alleen dat je wat meer versterking hebt met een lage voedingsspanning. Veel vermogen wordt er nooit geleverd. Ook niet erg handig in een hoofdtelefoon denk ik.

Maar het goede schema van die Astin Trew concorde dac 1 zou toch erg leuk zijn. Ik ben best wel benieuwd wat de schakeling nu eigenlijk echt is.

Op zondag 19 mei 2024 10:21:25 schreef revado:

Dat zal best kloppen, hij moet immers op lage spanning nog voldoende steil zijn. Alleen de transistortrap bevat minstens een handvol fouten.

Om goed te reverse-engineeren moet je de print van beide zijden kunnen zien, je niet vergissen in de pinout van transistoren, geen massa en voeding verwisselen. Bij twijfel, zeker bij dubbelzijdige print, met de meter aan de slag.