Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ben best wel benieuwd wat de schakeling nu eigenlijk echt is.
Zoals ik lees temidden wol en pluizen
: het is een digitaal/analoog converter voor audio. Digitale audio in (SPDIF, FireWire), analoge audio uit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem
Als ik hem is open heb liggen zal ik nog eens trachten het schema beter en vollediger op te tekenen,maar tis wel zeker dat het om een stroombron gaat(is mij eens verteld door Mattijs de Vries van pink faun).
Bedankt weer voor jullie inzet en commentaar.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
maar wat hij is
??? dat zei ik toch???
het is een digitaal/analoog converter voor audio
Of wordt er iets anders bedoeld dan er staat? Dat is te moeilijk, hoor, voor deze letterlijk ingestelde geest.
De grafiek die ex-fietser laat zien is niet van een ecc88 maar ecc83 en dat is toch een heel andere buis.
Gr.F_S
Op zondag 19 mei 2024 15:17:52 schreef F_S:
De grafiek die ex-fietser laat zien is niet van een ecc88 maar ecc83 en dat is toch een heel andere buis.Gr.F_S
Oops, per abuis
dan. Ik dacht eigenlijk ook dat het over de ECC83 ging. Had het schema niet goed gelezen.
Hier dan de ECC83:
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 19 mei 2024 14:24:57 schreef Paulinha_B:
[...] ??? dat zei ik toch???
[...]
Of wordt er iets anders bedoeld dan er staat? Dat is te moeilijk, hoor, voor deze letterlijk ingestelde geest.
Het wezenlijke zijn kan hier op 2 dingen slaan. Een beschrijving van wat hij doet op moduleniveau (zoals jij het leest) en een beschrijving van hoe hij dat doet, dus details van de schakeling (wat ik bedoel).
Het is een schakeling en wat die doet is digitaal naar analoog converteren. Dit stukje is de buffertrap.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Dus eerst ging het over wat het is, dan weer over wat het doet, en nu weer over hoe het ding zijn ding doet. Vermoeiend, hoor, telkens van de hak op de tak.
Nu, een schema heeft nog niemand gevonden, ook ik niet, en dat zal wel zo blijven. Maar in een van de beschijvende artikels zag ik wel chiptypes vermeld, dat zou een eind de richting moeten uitgaan.
"zoals ik het lees" heeft er overigens nix mee te maken. Ik lees uw vraag "Niet wat hij doet, maar wat hij is" en beantwoord ze: "het is een digitaal/analoog converter voor audio". Ik snap niet wat er daarover te discuteren valt. Dat jij iets anders schrijft dan je kennelijk bedoelt daar kan ik niets aan doen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (31%)]
Op zondag 19 mei 2024 12:30:40 schreef srpp:
Als ik hem is open heb liggen zal ik nog eens trachten het schema beter en vollediger op te tekenen,maar tis wel zeker dat het om een stroombron gaat(is mij eens verteld door Mattijs de Vries van pink faun).Bedankt weer voor jullie inzet en commentaar.
Wij zijn zeker benieuwd het inwendige van het prototype, foto?
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 19 mei 2024 20:30:46 schreef Paulinha_B:
Dus eerst ging het over wat het is, dan weer over wat het doet, en nu weer over hoe het ding zijn ding doet. Vermoeiend, hoor, telkens van de hak op de tak.Nu, een schema heeft nog niemand gevonden, ook ik niet, en dat zal wel zo blijven. Maar in een van de beschijvende artikels zag ik wel chiptypes vermeld, dat zou een eind de richting moeten uitgaan.
"zoals ik het lees" heeft er overigens nix mee te maken. Ik lees uw vraag "Niet wat hij doet, maar wat hij is" en beantwoord ze: "het is een digitaal/analoog converter voor audio". Ik snap niet wat er daarover te discuteren valt. Dat jij iets anders schrijft dan je kennelijk bedoelt daar kan ik niets aan doen.
Sorry ik zaai verwarring door het over 'wat het doet' te hebben. Zo kun je het zeggen, maar kennelijk zorgt dat ervoor dat we alleen maar verder langselkaar heen praten.
Als ik het over moest doen zou ik schrijven: "wat voor apparaat is het" (jouw antwoord) versus "wat voor schakeling is het" (mijn vraag).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Dankje, daarmee zijn we eruit. Ja, exact en nauwkeurig schrijven wat bedoeld wordt heeft zo zijn voordelen. Ik vind het ook maar beleefdheid, maar met die opvatting sta ik redelijk alleen, lijkt me soms.
Het verlangen naar inzicht in de werking van het toestel zal niet verder beantwoord geraken dan met foto's van het interieur - waar ook ik een beetje naar uitkijk.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (29%)]
Over de buizen zijn we het er wel over eens denk ik: met zo'n lage anodespanning kun je inderdaad werken, al wordt de instelling van de buis wel wat ongewoon; tweede-harmonische-vervorming ligt op de loer.
[Verder off topic:]
In mijn vorige post noemde ik al de onwenselijkheid een kathodevolger rechtstreeks aan te sturen vanuit een DAC met stroomuitgang, omdat je dan buiten de specificaties voor de uitgangsspanning van de DAC komt (die verwacht praktisch geen spanning te hoeven leveren, alleen stroom).
Inderdaad heeft de PCM1794, die hier gebruikt wordt, zo'n stroomuitgang. Het datablad geeft aan hoe je daarvan een spanning moet maken:
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1794.pdf
Dat zal hier ongetwijfeld wel gedaan zijn. Maar het betekent wel dat je dus altijd nog gewoon opamps hebt tussen de DAC en de buizen.
--
Nogmaals, in de professionele buizentijd zou een ontwerper liever geen kathodevolger gebruiken; in hobby-ontwerpen kwam het echter weleens voor.
Wat dat betreft, een grappige opmerking in een review van deze DAC in het blad The Ear:
De uitgang volgt de buizenroute voor een ongebalanceerde uitgang via RCA (tulp), of een traditioneler signaalpad met op-amps voor de gebalanceerde uitgang via XLR. Wederom een keuze die men niet zou verwachten.
De eigenlijke conversie gebeurt met een paar Burr-Brown PCM1794 converters geconfigureerd in dual mono mode.
Als ik onder de motorkap kijk, zie ik een eenvoudig netfilter, 40.000µF buffering in de voeding, twee transformatoren (één voor de digitale sectie, één voor de analoge), in totaal zes spanningsregelaars, Sylvania JAN 6922 signaalbuizen en Auricap XO uitgangscondensatoren.
https://the-ear.net/review-hardware/astintrew-conccord-dac-1-digital-a…
Je ziet dus dat voor de XLR-uitgangen (de 'echte') de buizen helemaal niet gebruikt worden. De uitgang via de buizen gaat alleen naar de asymmetrische tulp-aansluitingen voor de huiskamerversterker.
Anoniem
Heel interessant en leerzaam,bedankt.
De gebalanceerde uitgang vind ik bagger waarschijnlijk omdat het een semi gebalanceerde uitgang is naar mijn weten.
Had ook veel te veel versterking(5,2v).
Nog even over kathode volgers de meest gerenommeerde merken op buizengebied zoals Conrad Johnson,audio research,moscode,Jadis,convergent audio technologie gebruiken alle kathode volgers.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (32%)]
Op dinsdag 21 mei 2024 13:09:51 schreef srpp:
Heel interessant en leerzaam,bedankt.De gebalanceerde uitgang vind ik bagger waarschijnlijk omdat het een semi gebalanceerde uitgang is naar mijn weten.
Had ook veel te veel versterking(5,2v).
Nog even over kathode volgers de meest gerenommeerde merken op buizengebied zoals Conrad Johnson,audio research,moscode,Jadis,convergent audio technologie gebruiken alle kathode volgers.
Wat is dan een semi gebalanceerde uitgang? Een uigang is toch wel of niet gebalanceerd?
Gebalanceerde in En uitgangen zijn om speciale redenen bedacht. Je hebt dan Geen last diverse storingen en invloeden van andere apparatuur. Iets dat erg lastig kon zijn bij live optredens op podia enzo. In dit soort gevallen kunnen gebalanceerde uitgangen zeer goed werken.
Probeer eens uit te pluizen wat semi gebalanceerd eigenlijk is? Voor het bedrag dat dat ding kost mag het on elk geval wel heel erg goed zijn.
Ik wordt altijd een beetje moe van merken die de naam van een of andere professor hebben en daarom onbesproken goed zijn. Als je in dat soort apparatuur kijkt zitten daar gewoon dezelfde opamp schakelingen in als in vergelijkbare naamloze apparatuur. Er zit meestal alleen een mooier kastje omheen en er hangt een veel en veel hoger prijskaartje aan. Een audio versterker is tegenwoordig zo'n algemeen ding dat je met elke beetje redelijke opamp van een euro prima een high end versterkertje kunt bouwen.
En zolang mensen daar veel geld voor willen neerleggen is het weer makkelijk verdient door meneer de professor.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Mijn twee cent.
Het is met de Kathode volger eigenlijk het zelfde als met de emitter volger.
Je moet hem goed toepassen, basis of gate weerstand toepassen.
Kleine uitkoppel weerstand toepassen tegen HF generaties.
Liefst in de tegenkoppeling opnemen en dan geen kathode of emitter weerstand gebruiken, maar een stroombron van voldoende hoge stroom.
Als je hieraan voldoet heb je een mooie lage uitgang impedantie die ook nog eens erg breedbandig is en er voor zorgt dat de voorgaande trap niet belast wordt.
Dit resulteert in een hogere versterking en door de emitter/kathode volger is de versterking/vervorming niet afhankelijk meer van de belasting.
Dit natuurlijk altijd binnen bepaalde limieten, het moet goed ontworpen worden.
Het apparaat waar hier over gesproken wordt zie ik geen rede voor om een buis te gebruiken, behalve dan Marketing, de gebruiker wordt er niets wijzer van.
Buizen zijn absoluut niet beter dan transistoren, met beide kan je goede versterker apparatuur bouwen die vrijwel transparant zijn.
Met buizen kost het bijna altijd meer onderdelen dan de minimale versies van versterkers die je via zoekmachines kan vinden, wil het transparant worden.
Vele buizen gebruikers praten zichzelf of anderen praten elkaar onzin aan, rede? de status van onzinnig veel geld uitgeven voor vaak mindere kwaliteit.
Wat F.E.T. aangeeft betreffende de stroom DAC uitgangen, ja die moeten voor het behalen van hun specificaties over een zeer groot frequentie gebied met "0" Ohm worden afgesloten.
Dat houd in dat de DAC uitgang volgens het boekje een -ingang van een opamp moet zien die breedbandig genoeg is en voldoende stroom kan sturen richting de DAC en de achter liggende schakeling.
Wat er met de DAC/Geluidsbeeld gebeurd als je een weerstand gebruikt voor het creëren van een spanning val, dat hangt van het type DAC af en de rest van de schakeling die je er achter hangt.
Resume
Het is in mijn ogen zielig te noemen dat ze de hoge kwaliteit componenten het raam uit gooien, dit om er even harmonische aan toe te voegen d.m.v. verder een mooie buis zoals de ECC88/6DJ8/6922.
Groet,
Bram
Anoniem
Op dinsdag 21 mei 2024 14:20:38 schreef Ex-fietser:
[...]Wat is dan een semi gebalanceerde uitgang? Een uigang is toch wel of niet gebalanceerd?
Gebalanceerde in En uitgangen zijn om speciale redenen bedacht. Je hebt dan Geen last diverse storingen en invloeden van andere apparatuur. Iets dat erg lastig kon zijn bij live optredens op podia enzo. In dit soort gevallen kunnen gebalanceerde uitgangen zeer goed werken.
Probeer eens uit te pluizen wat semi gebalanceerd eigenlijk is? Voor het bedrag dat dat ding kost mag het on elk geval wel heel erg goed zijn.
Ik wordt altijd een beetje moe van merken die de naam van een of andere professor hebben en daarom onbesproken goed zijn. Als je in dat soort apparatuur kijkt zitten daar gewoon dezelfde opamp schakelingen in als in vergelijkbare naamloze apparatuur. Er zit meestal alleen een mooier kastje omheen en er hangt een veel en veel hoger prijskaartje aan. Een audio versterker is tegenwoordig zo'n algemeen ding dat je met elke beetje redelijke opamp van een euro prima een high end versterkertje kunt bouwen.
En zolang mensen daar veel geld voor willen neerleggen is het weer makkelijk verdient door meneer de professor.
Zover ik weet word dan een niet gebalanceerd signaal met 2 opamps omgezet in gebalanceerd.
Gebalanceerde apparatuur word gebruikt in de professionele studio wereld omdat er hele lange lengte kabels gebruikt worden.
Gebalanceerd klinkt anders als rca het zet een groter beeld neer maar ik persoonlijk vind rca natuurlijker klinken.
Een goede transistor versterker kost evenveel als een goede buizenversterker,maar als je de capaciteit heb om zelf wat te ontwerpen/maken ja dan snap ik dat je goedkoper uit bent,maar niet iedereen heeft dat talent.
Paulinha_B
Honourable Member
Wat is dan een semi gebalanceerde uitgang? Een uitgang is toch wel of niet gebalanceerd?
Men ziet wel eens "pseudo"-symmetrische uitgangen, waarbij de + aan een (opap)uitgang hangt, en de - met een weerstand naar massa. Een beetje boerenbedrog, toegegeven. Zekers als men die truc mocht hebben toegepast in een dusdanig duur apparaat.
Voorbeeld: Mackie CR1604 VLZ.pdf , te vinden op het www, of desgewenst stuur ik het wel door.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (26%)]
Anoniem
Op dinsdag 21 mei 2024 17:46:29 schreef Paulinha_B:
[...]Men ziet wel eens "pseudo"-symmetrische uitgangen, waarbij de + aan een (opap)uitgang hangt, en de - met een weerstand naar massa. Een beetje boerenbedrog, toegegeven. Zekers als men die truc mocht hebben toegepast in een dusdanig duur apparaat.
Voorbeeld: Mackie CR1604 VLZ.pdf , te vinden op het www, of desgewenst stuur ik het wel door.
Ja misschien is t wel volledig gebalanceerd maar een audioreparateur zei dat het semi gebalanceerd was.
Op maandag 20 mei 2024 12:11:47 schreef srpp:
Toch maar weer ff open gemaakt en wat foto's genomen
Dank u, dat ziet er goed uit, Styroflex condensators op de juiste plek. Eigenlijk zouden er, gezien de prijs van het apparaat, E88CC ipv ECC88 in moeten zitten. Die SQ buis heeft vergulde pinnen en een langere levensduur. Ik zette die buizen destijds ook in een een voet met vergulde pinnen. Dat was maar een paar dubbeltjes duurder dan een gewone voet.
@FET
Nogmaals, in de professionele buizentijd zou een ontwerper liever geen kathodevolger gebruiken; in hobby-ontwerpen kwam het echter weleens voor.
Ook bij oa. Quad 22 pre-amp, wegens lange kabel naar de head-amp.
@srpp heb je dat er echt voor betaald? £3,780
Gebalanceerd klinkt anders als rca het zet een groter beeld neer maar ik persoonlijk vind rca natuurlijker klinken.
Het is vrij van aarde, wat aardlussen voorkomt. Dat is standaard in pro apparatuur (radio, tv, opname studio's) daar komen lange ketens voor, voor de consument heeft het geen nut die een bron en een ampje met luidsprekers gebruikt.
Anoniem
Op dinsdag 21 mei 2024 18:26:49 schreef RAAF12:
[...]Dank u, dat ziet er goed uit, Styroflex condensators op de juiste plek. Eigenlijk zouden er, gezien de prijs van het apparaat, E88CC ipv ECC88 in moeten zitten. Die SQ buis heeft vergulde pinnen en een langere levensduur. Ik zette die buizen destijds ook in een een voet met vergulde pinnen. Dat was maar een paar dubbeltjes duurder dan een gewone voet.
Ja klopt er zitten vergulde voetjes in en e88cc met vergulde pootjes maar veel belangrijker ze zijn gematcht ook op steilheid
En nee ik heb dat er zeker niet voor betaald