Hoi. Hopelijk post ik dit in de goede sectie.
Heb een makita pomp gehad die werkt op makita batterijen.
Snap dat makita batterijen wil verkopen, maar zou als opt-in carplug geïntegreerd hebben.
Wil nu een oude makita accu uit elkaar halen, alles verwijderen, draden aan polen solderen en aan uiteinde carplug maken. Kan hem dan, indien geen volle batterij voorhanden in de auto inpluggen en gemodificeerd geheel als zijnde adapter gebruiken.
Gaat dit werken, of loop ik ergens tegenaan. Meerdere contactpunten,amperage of andere dingen?
Spanning makita device 12 volt.
Kom op internet wel adapters tegen voor makita, maar dan meer als batterij voorziening of wisseling van merk.
Als mijn adapter die ik in gedachten heb al bestaat, helemaal super.

Dat is in dit geval geheel afhankelijk van hoeveel stroom er wordt getrokken.

Als die pomp 5a trekt en op 12 a 15v werkt, dan gaat dat wel goedkomen, op de voorwaarde dat de pomp 'dom' is en niet weigert in te schakelen omdat er een bepaald communicatieprotocolletje ontbreekt.

De voormalige sigarettenaanstekeraansluiting kon vroeger flink wat vermogen leveren omdat de sigarettenaansteker veel stroom trok. Maar ik zou niet aannemen dat de moderne aansluitingen het prettig vinden om meer dan 5a continu te leveren, ook al is die boel met 15a (bijvoorbeeld) afgezekerd.

Wil je gedurende meer dan een paar minuten 10A trekken, maak dan een afgezekerde aansluiting direct op de accu. Let hier wel op, dat sommige erg moderne auto's een BMS hebben voor de loodaccu, om die accu alleen te laden tijdens het afremmen van de auto. Als je dan vóór het BMS stroom gaat trekken, dan raakt het BMS de kluts kwijt omdat er plotseling een aantal Ah uit de accu is verdwenen zonder dat ie weet waar het heen is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (30%)]

Wat voor soort pomp? En wat voor soort accu? Op zich denk ik dat het wel kan wat betreft de spanning, NiCd accu's met 10 cellen variëren tussen 14,5 en 12V, net zoals een autoaccu. Modernere 12V systemen met lithium accu's zitten op maximaal 12,6V. Een accu, mits niet op een werkende lader of dynamo aangesloten, is maximaal 12,8V dus dat zou ook geen grote problemen moeten opleveren.

Maar zoals pa3gws al opmerkt: de stroom uit een sigaretten aansteker is beperkt tot 10A meestal. Wat je pomp verbruikt weet ik niet maar een accuboormachine verbruikt al snel 50A bij opstarten of echt kracht leveren.

En dan is er nog het eventuele probleem van controle tussen accu en pomp: sommige apparaten babbelen echt met hun accu, vaak wordt er ook alleen een temperatuursensor gebruikt of er kan ook helemaal geen enkele extra aansluiting zijn.

dank allemaal voor jullie antwoorden.
Dacht dat het allemaal wel losliep.
Dus ben blij dat ik advies gevraagd heb.
Zie er maar vanaf.
geen zin in ontregelde apparatuur.
mag slotje op.