Situatie is als volgt: we hebben Kwh overschot van zonnepanelen en ik wil die energie gebruiken om op het moment dat er wordt teruggeleverd een boiler in een tuinhuis op te warmen.

Configuratie: Powerbaas module aangesloten op het P1-contact van de slimme meter in de groepenkast, Klikaan Klikuit stekkerontvanger op het contact van de boiler. Werkt niet, signaal te zwak.

Daarom geïnstalleerd een signaalversterker AEX-701. Werkt enigszins. Probleem is dat om de versterker betrouwbaar te bereiken, hij redelijk dicht bij de groepenkast moet staan. Dat betekent weer dat hij redelijk ver van de boiler af staat. Het signaal bereikt 8 van de 10 keer de boiler. Zet ik hem aan de andere kant van de woning (dus dichter bij het tuinhuis) dan kan ik een betrouwbare verbinding signaalversterker - boiler realiseren, maar dan wordt de verbinding Powerbaas - signaalversterker weer een probleem. Beide mogelijkheden leveren een verbinding op die het "meestal wel doet", maar niet meer dan dat. Werkfrequentie is 433,92 mhz.

Oplossingsrichting: ik ga eerst proberen de Powerbaas buiten de groepenkast te hangen. Hiervoor moet ik nog een lange RJ12 kabel maken. Als dat niet werkt, maak ik een kwartgolf antenne + aardvlak op de Powerbaas module. En als dat niet werkt, ga ik kijken naar een Ali-Expresachtige signaalversterker met een hoger vermogen. Die hang ik vlak naast de Powerbaas en zal door het hogere vermogen eerder de boiler bereiken. Nadeel is dat storing op andere 433,92 apparaten niet valt uit te sluiten.

Zijn er nog andere slimme oplossingen waaraan ik nog niet heb gedacht?

kabeltje ernaar toe trekken?

Hoe zou je op een Klikaan Klikuit zender (want dat is Powerbaas) een kabel aansluiten? En hoe doet je dat bij de ontvanger? Bovendien hebben we het in dat geval over 30 meter onder de grond en twee buitenmuren.

Heb je wel goede wifi ontvangst in het tuinhuisje? Dan met een Shelly werken.

Powerbaas ken ik echter niet. Ze ondersteunen Shelly wel: https://www.powerbaas.nl/faq/1774604_hoe-koppel-ik-een-shelly-schakela…

Met wifi heb je terugkoppeling en versterkers/repeaters/buitenantennes zijn goed te krijgen.

betrouwbare Wifi heb ik daar zeker (bedraad en Deco). Ik ga eens kijken naar je oplossing.

Wifi gebruiken? Of LoRa tranceivers, die halen groter bereik.
Of een Powerline: https://www.reichelt.nl/nl/nl/powerline-kit-2-apparaten--tplink-tlpa70… (naam past ook mooi bij Powerbaas... :) )

Al die klik-aan/uit dingen en remotes (op 433 Mhz) zijn tamelijk waardeloos. Ik heb meerdere van die dingen geprobeerd. Bereik is 3 keer niks. Met verschillende zenders / ontvanger combinaties. Ik heb zelfs op een van de modules een antenne proberen te verlengen in de hoop dat die het beter deden. Echt rommel.

Je gooit ze makkelijker verder weg als ze bereik hebben. :(

Bluetooth is niet veel beter, haalt ook maar een metertje of 3 a 4.

Powerline communicatie zat ik ook aan te denken maar is meestal ethernet, daar moet je dan weer het nodig bijkopen om een aan/uit signaal te maken. Maakt het wel duurder.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]

Ik heb ook heel wat KIKA's gehad, een drama met soms wel en soms niet werken, allemaal weggeknikkerd...
(op 2 na die op zolder zitten, die moet ik nog eens vervangen want die doen het ook vaker niet als wel)

Ik heb nu al een jaar of 8 die van de Action (ook 433MHz), die hebben nog nooit geweigerd.
(De KAKU's gingen ook spontaan aan, ook nooit meer last van nu)

Alleen die van de Hema waren nog slechter... (raakten vaak hun ingeleerde adres kwijt... :( )

Op maandag 20 mei 2024 17:14:10 schreef Staalstrater:
Hoe zou je op een Klikaan Klikuit zender (want dat is Powerbaas) een kabel aansluiten?

Ik bedoel een kabel naar het tuinhuis trekken, maar is moeilijk zo te zien.

Je zou naar Lora kunnen kijken of Xbee.

Op maandag 20 mei 2024 17:17:33 schreef Staalstrater:
betrouwbare Wifi heb ik daar zeker (bedraad en Deco). Ik ga eens kijken naar je oplossing.

Dan zou ik dat ernstig overwegen, alleen al omdat Shelly best krachtige interface heeft zodat je ook nog eens buiten je powerbaas om wat dingen kan regelen/automatiseren. Misschien uiteindelijk via HomeAssistant of heel eenvoudig iets wat je vanaf je terugreis van vakantie al aan wil zetten.

Een beetje off topic misschien maar wel belangrijk.
Denk ook aan het legionella risico TS.
Een boiler in een tuinhuis, daar zal het water soms langere tijd in stil staan en dan moet je die niet onder de 60 graden laten komen.

ik zou ook met een fatsoenlijk relais die boiler schakelen ipv met een china kaku actor, daar zit een printrelais in wat nogal op de max genomen is. staat er op 10A dat is dat met een cosinus van 1 en niet van 0,5.

Op maandag 20 mei 2024 18:30:51 schreef revado:
Een boiler in een tuinhuis, daar zal het water soms langere tijd in stil staan en dan moet je die niet onder de 60 graden laten komen.

Eens per week naar 60 graden is genoeg om daar weg te blijven, en als je hem als solar buffer gebruikt wil je hem toch al zo hoog mogelijk zetten. Dan is dat helemaal geen probleem meer.
Maar je moet het inderdaad niet weken op 40o laten staan ;)

Even tussendoor: ik ga eerst maar eens Shelly proberen, lijkt me de meeste potentie hebben.

Printrelais: boiler trekt officieel 2Kw, gemeten 8,6 amp. Kaku zou 2300 watt moeten aankunnen, neem aan dat ze daarmee 10 amp bedoelen. Sowieso is het aantal schakelmomenten beperkt. Shelly vind ik in twee uitvoeringen, 10 en 16 amp. Ik ga dan voor de laatste.

Legionella: boiler staat ingesteld op 62 graden, tenminste als het tuinhuisje in gebruik is. Als dat niet zo is, staat hij helemaal uit, maar zodra we gasten hebben (of eigenlijk, daarvoor) zetten we hem weer aan. Gedachte is dat als er water in zit dat al is verwarmd, er geen legionella zal ontstaan. Ook als dat wel zo is, dan kook je dat weer weg door het opstarten van de boiler. Blijft over water in de leidingen: dat is echter water dat al verwarmd is in de boiler, dus het lijkt mij dat daar ook geen legionella bij zal kunnen komen. Sowieso laten we de leidingen (koud en warm) altijd even doorlopen als er een tijdje niemand is geweest.

Gedachte achter dit project: ik wil meten hoeveel uur per dag er meer dan 2500 wattt wordt teruggeleverd, dit terwijl alle andere stroomverbruikers (wassen, afwassen, drogen) gewoon in bedrijf zijn. Ik heb daarom ook een urenteller aan de boiler hangen. Als dit een flink aantal uren blijkt te zijn, komt er in ook het woonhuis een grote boiler, voorgeschakeld aan de CV-ketel. Groot omdat ik dan ook dagen met weinig zon kan overbruggen, voorgeschakeld aan CV-ketel zodat die kan naverwarmen als het water niet warm genoeg wordt. Ook met COP1 is dat voordeliger dan verwarmen met gas, tenminste, zolang je de boiler stookt met elektriciteit waarvoor je anders 5 cent per Kwh zou krijgen. En het scheelt waarschijnlijk terugleververgoeding.

Op maandag 20 mei 2024 17:25:41 schreef henri62:
[....]

Powerline communicatie zat ik ook aan te denken maar is meestal ethernet, daar moet je dan weer het nodig bijkopen om een aan/uit signaal te maken. Maakt het wel duurder.

Je kantoch net als de kWh-meter en (ouderwetse) boilerschaklelaars, piepjes op het net zetten en die door een filter aftappen of met een tongenrelais op de juiste frekwentie? Lekker ouderwets, dat wel, maar misschien weet er iemand een elegantere oplossing?
Ook een week-tijdklok kan je helpen Dan verhit je wekelijks een keer tot 70°C en je zit weer goed.
Nóg eleganter met een heliostaat, dan voedt je alleen als het zonning is. (Voorbeeld: https://shop.somfy.nl/sunis-zonsensor/ )

Op dinsdag 21 mei 2024 13:12:08 schreef Tidak Ada:
[...] Je kantoch net als de kWh-meter en (ouderwetse) boilerschaklelaars, piepjes op het net zetten en die door een filter aftappen of met een tongenrelais op de juiste frekwentie? Lekker ouderwets, dat wel, maar misschien weet er iemand een elegantere oplossing?

Een powerline adapter doet zoiets, alleen is het "piepje" een OFDM gemoduleerd signaal (is behoorlijk complex) waar ethernet pakketen overheen gaan.

Er is in dit geval toch alleen een ON/OFF status?

Met 'Ethernet over powerline' kun je niet alleen de boiler aansturen, maar ook je laptop in je tuinhuis gebruiken.

Ook als is het water al een keertje heet geweest maakt dat volgens mij niet uit voor de legionella.
Correct me if i am wrong. ;-)