is het mogelijk een pen controller te gebruiken in combinatie met een QIA chip ? ( KR 2402A) zie foto

Wat is een pen controller en waar is de pwm.

van de foto word ik ook niets wijzer graag een link naar het originele produkt

[Bericht gewijzigd door benleentje op (48%)]

Dan moet je wel zien dat je voorziet dat de pwm contoller uit staat als je schakelt. Anders kun je met een zak zekeringen achterna lopen. Ik weet niet wat je probeert te maken maar ik heb dit probleem opgelost met een microcontroller. Die kan zowel de pwm sturen als de controle over het schakelen vd relais overzien.

Wat wil je precies? Een motor o.i.d. aan en uit zetten, op een vast ingestelde snelheid via die PWM controller?

Het zou op meerdere manieren kunnen. Het simpelste (en waarschijnlijk de optie die je zelf bedacht had) is de voeding van de PWM controller schakelen, maar het nadeel daarvan is dat die PWM controller waarschijnlijk wat buffercondensators heeft, waardoor er bij het inschakelen een veel te grote stroom gaat lopen, omdat die condensators heel snel geladen worden.

Een andere optie zou zijn om het relais tussen de PWM controller en de motor te zetten, daarmee vermijd je dat probleem.

Afhankelijk van de constructie van de PWM controller zou je ook de voeding van de potmeter kunnen onderbreken, maar zonder te weten wat voor controller je precies wilt gebruiken valt niet te zeggen of dat gaat werken.

Op woensdag 22 mei 2024 00:16:23 schreef SparkyGSX:
Een andere optie zou zijn om het relais tussen de PWM controller en de motor te zetten, daarmee vermijd je dat probleem.

Dat kan, mits je de voeding van de relais en de relais stroom apart kan houden. Maar ik denk niet dat dit kan met het bordje wat TS voor ogen heeft.

Geen idee wat een pen controller met het verhaal te maken heeft? (een soort muis zonder ballen... :) )

https://mms.businesswire.com/media/20220118005197/en/1329313/4/Low_Resolution_JPG-Logitech_Pen_Yellow_BTY.jpg

Autocorrect voor "PWM"?

Op woensdag 22 mei 2024 09:41:17 schreef rew:
[...]
Dat kan, mits je de voeding van de relais en de relais stroom apart kan houden. Maar ik denk niet dat dit kan met het bordje wat TS voor ogen heeft.

Volgens mij wel, in het plaatje bij de eerste post zie je 3 aansluitingen per relais (NC, NO en COM, neem ik aan), en de voeding van het bordje zelf komt van de 2 polige aansluiting aan de onderkant.

Ik zou het ook raar vinden als je het anders ontwerpt, want dan zou je verplicht zijn de voedingsspanning van het boardje te gebruiken voor de relaiscontacten.

Op dinsdag 21 mei 2024 20:25:15 schreef Trankilo:
is het mogelijk een pen controller te gebruiken in combinatie met een QIA chip ? ( KR 2402A) zie foto

Vage, niets zeggende omschrijving inderdaad. Maarrr...

Als ik zoek op 'KR 2402A' krijg ik dit:
https://qiachip.com/blogs/usermenu/dc6-30v-2channel-receiver-instructi…

en bij 'pencontroller' vele varianten zoals:

Dus waarschijnlijk vraag je je af of je een relaiskaart kunt besturen met een willekeurige afstandsbediening (de pencontroller die je al hebt).

Nee, dat kan niet. Helaas werkt dat niet zo makkelijk.
Niet alleen de frequentie is van belang, ook de code's die de 'pencontroller' verstuurd. De bestaande ontvanger van de 'pencontroller' zou je mogelijk kunnen gebruiken of aanpassen zodat je een relais kunt aansturen. Als de ontvanger aan een pc is gekoppeld, zou je een relaiskaart met de pc kunnen besturen aan de hand van de data die van de 'pencontroller' binnenkomt. Dit kan bijvoorbeeld met een scriptje.

Volgens mij een typefout. Op het toetsenbord zit de e naast de w en de n naast de m. Dus pen wordt pwm.
Typisch geval van op verzenden klikken zonder eerst na te lezen of er wel staat wat je bedoelt.

Hee Trankilo, welkom op het forum.

We verwachten toch echt een wat betere startpost, want hier kan natuurlijk niemand wat mee.

Die paar woorden even nalezen op fouten is ook al geen dag werk... :+

Op woensdag 22 mei 2024 12:01:00 schreef SparkyGSX:
[...]Volgens mij wel, in het plaatje bij de eerste post zie je 3 aansluitingen per relais (NC, NO en COM, neem ik aan), en de voeding van het bordje zelf komt van de 2 polige aansluiting aan de onderkant.

Ehh. Duh. Ik moet m'n koffie nog hebben....... het is relatief eenvoudig om de onderste horizontale rode en zwarte draad in het schema te onderbreken. Duh!

Het bordje zal wel een 5V regulator hebben: Anders is 6-30V niet de relais spanning.

Op woensdag 22 mei 2024 12:49:56 schreef Sine:
Hee Trankilo, welkom op het forum.

We verwachten toch echt een wat betere startpost, want hier kan natuurlijk niemand wat mee.

OK sorry,, was idd niet duidelijk zo en al helemaal niet met die typefout,

Ik wil het toerental van een DC motor kunnen regelen. Die motor ( 24V) is nu aangesloten op de KR2402A QIA chip en via een remote bepaal ik de draairichting en het aan/uit zetten.

De motor wordt gebruikt om via een pulley de panelen van een terras overkapping open en dicht te doen maar het gaat me nu wat te snel met 120 rpm. Ik wil de rpm op 20% zetten ongeveer

Ik hoop dat dit eea verduidelijkt

Dat is al een stuk beter. Iets van context en zo.

Of de motor genoeg kracht houdt om ook op 20% z'n werk nog te doen... Ik weet dat niet vantevoren. Maar goed. Kan je proberen en zelf aanpassen als het niet gaat.

Wat sparky voorstelt is: in het schema van je openingspost gaat de voeding enerzijds rechtdoor naar het printje anderzijds linksaf naar de motor (via de relais). Dat linksaf doe je NIET. De PWM controller zet je WEL op de voeding en zijn UITGANG gebruik je om via de relais naar de motor te gaan.

Op woensdag 22 mei 2024 19:08:17 schreef rew:
Dat is al een stuk beter. Iets van context en zo.

Of de motor genoeg kracht houdt om ook op 20% z'n werk nog te doen... Ik weet dat niet vantevoren. Maar goed. Kan je proberen en zelf aanpassen als het niet gaat.

Wat sparky voorstelt is: in het schema van je openingspost gaat de voeding enerzijds rechtdoor naar het printje anderzijds linksaf naar de motor (via de relais). Dat linksaf doe je NIET. De PWM controller zet je WEL op de voeding en zijn UITGANG gebruik je om via de relais naar de motor te gaan.

OK thx voor je response

Ja dat zou moeten werken.