Compressor trek stoppen er uit & Hoe kan een 380 motor op maar 2 fases werken!?

Hallo,

Ik heb hier een 380V compressor, die is mechanisch gereviseerd, en na de revisie trekt hij de stoppen er uit wanneer hij aan wordt gezet.

De compressor motor loopt compleet vrij, het is hoogstwaarschijnlijk iets elektrisch wat niet goed terug is aangesloten.

Nu wil ik eigenlijk in plaats van uren spenderen het originele schema te ontrafelen, een nieuwe 380V motor aansturing plaatsen op basis van het bestaande pressostaat (maak/breek contact).

Ik heb eigenlijk 3 vragen;

- Ziet iemand in 1 oogopslag wat hier mis aan kan zijn? Dit zou natuurlijk het allermooist zijn, maar het ziet er vrij gecompliceerd uit allemaal.

- Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken? Wat is een simpele 380V motor aansturing die op basis van deze motor de motor aan/uit kan zetten?

- Hoe kan het dat er alleen maar een nul en 2 fases de regelkast in gaan?Zijn er alleen maar 3 fases nodig als de motor beide kanten op moet draaien?

Alvast heel erg bedankt!

Er zit geen nul in de aansluiting, wel 3F+aarde.
Waarom zit die rode op de aarde aansluiting van de motor? Dat lijkt me verkeerd, ik kan de draden niet goed zien in de aansluitkast maar rood op de aarde aansluiting van de motor en een vrije klem op de spoelen lijkt me niet echt ok te zijn... Als die rode draad in de aansluitkast op een stroomvoerend deel zit is't zeker fout.

Lijkt of de motor is aangesloten met een stuk aanhangerkabel.
Dat verklaart die kleuren ook.
Die kast is een ster-driehoekschakelaar, en een flinke oude ook.
Draad voor draad volgen met een schema is de enige oplossing.
Een andere ster-driehoekautomaat is dan misschien wel de makkelijkste oplossing, zeker omdat deze kast de 50 jaar makkelijk zal halen.

Wat is een simpele 380V motor aansturing die op basis van deze motor de motor aan/uit kan zetten?

Gellof het of niet maar dit is een simpele motor aansturing

De motor vraag tijdens het inschakelen een grote piekstroom en in de schakelkast zit een ster driehoek schakeling om zo de aanloopstroom te beperken.

Hoe kan het dat er alleen maar een nul en 2 fases de regelkast in gaan?Zijn er alleen maar 3 fases nodig als de motor beide kanten op moet draaien?

Als ik het goed ziet is de rode stekker 4 polig en dat zit er dus geen nul in enkel maar 3 fasen. De blauwe draad is dan ook een fase draad dat zie je wel vaker.

- Ziet iemand in 1 oogopslag wat hier mis aan kan zijn?
Nee daaar is nog een foto extra voor nodig.
Een foto van hoe draden zitten aan de onderkant van de relais.

Als je in een ster driehoek schakeling van de aansluitingen naar de motor per ongeluk 2 draden hebt verwissel dan heb je kans op een kortsluiting.

Het schema zou in grote lijnen hetzelfde moeten zijn als onderstaande website
En dat gaat het met name erom om de hoofdstroom aansluitingen te controleren
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000208174/

Een beetje zijdelings, het is mij gebleken dat "de stoppen" er bij een compressor ook uit gaan als hij om enige reden aanloopt onder druk.

Ik weet niet hoe dit bij deze geregeld wordt, maar ik zou het zeker controleren. Zoals ik ze ken zit er een aparte afblaas-slang op de pressostaat. Als zo een model aangezet wordt door b.v. de steker in te prikken en er is nog druk in de tank maar niet genoeg, dan loopt de motor aan tegen de druk in de tank en trekt een veel grotere startstroom dan normaal.

Klungelsmurg heeft denk ik een draadje verkeerd.
Het rode draadje rechts onder moet niet op de aarde, maar op de aansluitklem rechts.

Verder is er niet veel over te vertellen, het is een Ster-Driehoek aanloop.
Daar kan van alles mee aan de hand zijn, niet verwonderlijk met zo’n oude bak met relais.

Zit je onbelaste aanloop er wel op.
Ik mis denk ik een draadje op het ster relais.
Relais rechts onder, bovenste aansluitingen, schroefje op kontakt 4 heeft er ooit gezeten.

Probeer het eerst eens zonder V-snaren. Dus alleen de motor zonder belasting.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (19%)]

het rode draadje linksboven moet wel op de aarde, dat klopt. wel dunne draad en idd om aanhangers te bedraden. de amp oogjes zijn voor 2,5mm2 en dat is die draad niet.

idd is de besturing redelijk bejaard, ouder als de compressor zelf lijkt het.

Wat is er allemaal los geweest, en heb je daar geen foto's van gemaakt? Tip voor de volgende keer.

Het lijkt er op dat rechts onder 1 sterverbinding ontbreekt.

Die rode zit wel goed aan de motor kant!

Vanaf het thermisch pakketje gaat WIT/GROEN/GEEL naar de motor (onderkant, ik noem het even paar 1) , lijkt ok.
Vanaf de rechtse magneetschakelaar gaat ZWART/BLAUW/BRUIN naar de motor (bovenkant, ik noem het even paar 2) andere kant van de wikkelingen.

Blijft rood over = aarde, maar dat is niet te zien in de kast waar die naar toe loopt (montage plaat links boven ergens?).

Ik denk dat er twee draden gewisseld zijn op de motor binnen de paren 1 OF 2 dan krijg je meestal vuurwerk.
Dan moet je de motorwikkelingen doormeten hoe ze precies op de klemmenkast zitten en het ster-diehoek stuk optekenen om zeker te weten hoe het zit.

Het is niet te zien nu hoe het thermisch pakketje precies op de fase-volgorde zit om te zien welke draad nu gekruist is.

Het lijkt er op dat je blauw en bruin omgedraaid hebt in de kast.
Volg de binnenkomende blauw en bruin maar in de kast.

[Bericht gewijzigd door Roches op (30%)]

Er zou een ster-driehoek schakeling in zitten. OK. Prima.

Maar als eea niet werkt. Even back to basics. Goed noteren hoe het nu zit, en dan de motor in ster zetten en 3 tot 5 sec aanzetten in STER configuratie. Als het goed is, loopt ie dan aan en dan zou de boel op driehoek moeten overschakelen. Ik raad af om dat "live" te proberen. :+

Daarna zou ik voorzichtig kijken of de bestaande ster-driehoek weer in ere hersteld kan worden. En of de aansluitingen daarvan "logisch" zijn.

(Voordat je het "sloopt" eerst goed noteren hoe het nu zit, en als backup fotos maken! ) .

(Het zal aan mij liggen: Ik mis het overzicht: Ik zie een driefase stekker, een motor aansluitblok met o.a. dezelfde kleuren als de stekker, en een schakelkast, maar hoe dat met de motor verbonden zit is mij niet duidelijk).

[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]

Ik denk ook dat
- de rode draad gebruikt wordt als aarding en dus correct zit.
- dat er op het ster relais een doorverbinding (stijve lila gekleurde draad) ontbreekt, volgens mij tussen klemmen 9 en 11
- dat er geen ontluchting op de prestostaat zit, waardoor de motor mogelijks belast kan opstarten.

https://condor-werke.de/fileadmin/content/PDF/Datenblaetter/Druckschal…

Als we dan toch plaatjes aan het posten zijn:
https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0151H00000A6AcEQAV&oid=00DA0000000abSmMAI
Het onderste stukje kun je even vergeten, is een link naar Schneider hun website en had geen zin om het plaatje te gaan verknippen.

Boven in kun je zien hoe de 3 relais aangesloten zijn. Het thermisch pakket staat rechts naast de motor getekend, dat ding zit bij jouw kast links boven.
Het hoofdrelais KM2: links.
Het ster relais KM1: rechts.
Het driehoek relais KM3: midden.

LET OP: De motorklemmen zoals getekend hierboven zitten NIET zo op het klemmenbordje op die manier maar zoiets:

U1 V1 W1

V2 W2 U2

OF:

U1 V1 W1

W2 U2 V2

Op vrijdag 24 mei 2024 16:43:24 schreef henri62:
Als we dan toch plaatjes aan het posten zijn:
[afbeelding]
Het onderste stukje kun je even vergeten, is een link naar Schneider hun website en had geen zin om het plaatje te gaan verknippen.

Boven in kun je zien hoe de 3 relais aangesloten zijn. Het thermisch pakket staat rechts naast de motor getekend, dat ding zit bij jouw kast links boven.
Het hoofdrelais KM2: links.
Het ster relais KM1: rechts.
Het driehoek relais KM3: midden.

LET OP: De motorklemmen zoals getekend hierboven zitten NIET zo op het klemmenbordje op die manier maar zoiets:

U1 V1 W1

V2 W2 U2

OF:

U1 V1 W1

W2 U2 V2

Dan moet je de TS niet de verkeerde kant op helpen, je hoofdstroomschema klopt in elk geval niet.

Op vrijdag 24 mei 2024 19:05:36 schreef Toeternietoe:
[...]

Dan moet je de TS niet de verkeerde kant op helpen, je hoofdstroomschema klopt in elk geval niet.

Don't shoot the messenger, dat komt van schneider af en klopt wel. Maar de motor is eigenlijk fout getekend de wikkelingen staan in die tekening vertikaal terwijl ze werkelijk "schuin" tussen de klemmen bedraad zijn, en dat heb ik duidelijk bij gezet (in dit geval de onderste variant), dus aub even doorlezen.

De thermische beveiliging zit bij de TS (en meestal) op het NET stroom relais.
Op de schema tekening staat deze op en andere plaats.
Niets mis mee.
Maar het kan voor de TS nogal verwarrend zijn.
Je moet er altijd vanuit gaan dat de TS geen uitgebreide kennes heeft over zijn probleem.

TS geeft ook helemaal geen reactie meer...
We mogen toch wel enige terugkoppeling verwachten.

De thermische beveiliging zit wel degelijk zoals in de tekening. Voor een ster driehoek is dat ook gangbaar.

Op zaterdag 25 mei 2024 09:48:01 schreef henri62:
De thermische beveiliging zit wel degelijk zoals in de tekening. Voor een ster driehoek is dat ook gangbaar.

Ik heb even de foto's niet bekeken, maar bij een ster-driehoek zit een thermisch relais meestal onder het net relais in gesteld op 0,58 x I nom.

Bij TS zit ie ook op het net relais.

Op zaterdag 25 mei 2024 09:48:01 schreef henri62:

Bij de TS zit de thermische beveiliging op het NET relais.
Op het schema van henri62 zit de thermische beveiliging in de Ster / Driehoek bedrading.

Ja, zo heb ik het maar weinig gezien. Voor de werking maakt het niet uit, de stroom is het zelfde als onder het netrelais.

Op zaterdag 25 mei 2024 19:26:38 schreef Toeternietoe:
[...]
Bij de TS zit de thermische beveiliging op het NET relais.

Ok, heb je gelijk in. Maar wel direct in de motor aansluitingen (en niet op de inkomende voeding). Dat was ook de insteek dat die dan, zoals GL_ zegt, op 0.58 * Inom ingesteld moet worden.

Excuus voor het gebrek aan updates, en erg bedankt voor het meedenken.

Ik heb dankzij de vele antwoorden in elk geval een aantal dingen om te proberen, en mocht dat niet lukken, weet ik nu waarom er een ster-driehoek schakeling in zit, en waar deze nieuw te krijgen zijn.

De compressor staat in de garage van een kennis, en ik heb nog geen tijd gehad langs te gaan om het e.e.a. te proberen.

Zodra ik daar weer langs ga zal ik direct een update geven.