ik heb hier een PLC van siemens met daar op een 4-tal:
6es7135-6hd00-0ba1

is dus 4x analoog out, spanning of stroom.
hoe kan ik nu zien aan de buitenkant of het U of I is.
draden gaan naar een datalogger waar ik ook niet aan de buiten kant kan af leiden wat het zou kunnen zijn.
Tnx.

In de HW config kijken?

En als de uitgangen 3- of 4 draads zijn aangesloten is het altijd spanning.
En als je een draad losneemt en hij geeft een fout dan is het stroom. Als ie geen fout geeft kan het zowel stroom als spanning zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (40%)]

Een andere aardige hint is een stroom meting doen van het lusje.

Aan de buitenkant kun je het verschil tussen tweedraads U of I niet zien (gevalletje RTFM)

Ik zou denken dat je dat kan instellen. Ergens in een registertje.

Ik heb even het datasheet bekeken, en daar staan dan dingen als -5 tot +5V 15 bit en -10 tot +10 in 16 bit. Dat is gewoon dezelfde hardware instelling, behalve dan dat ze mogelijk de input data clippen.

Op maandag 27 mei 2024 11:05:12 schreef rew:
Ik zou denken dat je dat kan instellen. Ergens in een registertje.

Er is meer dan een registertje. Het is gewoon in de HW config in te stellen.

Ik gok eens dat voor de TS dat doosje een black box is.

een soort van op dit moment.

Op maandag 27 mei 2024 10:58:23 schreef GJ_:
In de HW config kijken?

En als de uitgangen 3- of 4 draads zijn aangesloten is het altijd spanning.
En als je een draad losneemt en hij geeft een fout dan is het stroom. Als ie geen fout geeft kan het zowel stroom als spanning zijn.

HW config, moet dus met een laptop.

het is 2-draads aangesloten, kan dus nog steed U of I zijn.
ik zie geen fout op de kaart wanneer ik een draad los neem :(
ik had gehoopt dat het van buitenaf eenvoudig te zien zou zijn.

maar ja,...waarom zouden we het simpel doen als het ook moeilijk kan ;)

Op maandag 27 mei 2024 11:39:38 schreef trix:
HW config, moet dus met een laptop.

Of als je de project files hebt daarin kijken in de HW config. (Waarschijnlijk met TIA portal?)

Op maandag 27 mei 2024 11:04:32 schreef Sine:
Een andere aardige hint is een stroom meting doen van het lusje.

Aan de buitenkant kun je het verschil tussen tweedraads U of I niet zien (gevalletje RTFM)

had ik gedaan, maar daar vond ik dus ook niet hoe dit eenvoudig vast te stellen.

Op maandag 27 mei 2024 11:43:10 schreef henri62:
[...] Of als je de project files hebt daarin kijken in de HW config. (Waarschijnlijk met TIA portal?)

hebben we niet, dit is door een collega bedrijf in berlijn geprogrammeerd.

Op maandag 27 mei 2024 11:44:50 schreef trix:
[...]
had ik gedaan, maar daar vond ik dus ook niet hoe dit eenvoudig vast te stellen.

Heb je mA's gemeten in een uitgaande draad?
Is het stroom dan is het simpel, dan zit je meetwaarde daar tussen 4-20mA (of 0-20 als ze vreemde dingen gedaan hebben) 100% is in ieder geval 20mA.

Spanning meten kan ook nog, DC is in de regel 0-10V, bij een current loop is de spanning afhankelijk van de belasting.

Om iets nuttigs met die signalen te doen moet je ook al weten wat het meetbereik van die signalen is, anders schiet je er nog niets mee op.

straks even contact gehad met de makers in berlijn, en het blijkt 4-20 mA te zijn.
dank voor de hulp.

Collega's zijn soms/regelmatig/vaak best ergens goed voor en een telefoontje is zó gepleegd. :D