Beste mensen,

Ik hoop dat dit de juiste plek is anders hoor ik het graag

Ik heb een mitsubishi frs 520 als frequentie regelaar voor een motor, en alleen een engelse handleiding, maar het koppel van de motor blijft veel te laag in de lage en in de hoge frequentie, is er iemand die mij kan helpen? Welke parameter zou het zijn?

Alvast bedankt

Wat voor motor, frequentieregelaar, voeding en hoe is het aangesloten? Welke parameters staan er nu anders dan default?
Wat noem je hoge frequenties?

En wat is het werkelijke probleem? Dus geen eigen diagnose, maar een omschrijving van het probleem zelf. Een diagnose van een leek is hoogstens verwarrend.

Zoals je de klacht omschrijft denk ik dat je de motor zelf verkeerd hebt aangesloten of het is een motor met de verkeerde spanning.
De motor draait dan op een te lage spanning en heeft daardoor te weinig koppel over zijn hele bereik.
Als de motor nu in ster staat dan moet die waarschijnlijk in driehoek.

Maar om dat zomaar blind te doen is ook niet verstandig. Dus we hebben zoals GJ zegt veel meer info nodig.

Zoals type FO is het een 230V of 400V type
Een foto van het type plaatje van de motor is ook wel handig

Op woensdag 29 mei 2024 22:10:39 schreef Thuisknutselaar:
Beste mensen,

Ik hoop dat dit de juiste plek is anders hoor ik het graag

Ik heb een mitsubishi frs 520 als frequentie regelaar voor een motor, en alleen een engelse handleiding, maar het koppel van de motor blijft veel te laag in de lage en in de hoge frequentie, is er iemand die mij kan helpen? Welke parameter zou het zijn?

Alvast bedankt

Ik heb er geen verstand van, maar lees mee.

Een van GJ z'n vragen is niet beantwoord. Hoe zit het aangesloten?
En dan ben ik nieuwsgierig: op wat voor spanning?

Edit: Ah, OK, motoraansluiting is duidelijk.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (13%)]

Op donderdag 30 mei 2024 15:33:35 schreef Thuisknutselaar:
[...]

Het is nu aangesloten op 230v
Wat betreft de parameters weet ik zo niet welke anders staan dan default

Is dit ding gewoon single fase aangesloten? Dan gaat gaat er 230 in, en komt er 230 uit. Volgens die pfd zelfs 200. (Maar ik zeg al, heb er geen verstand van. :+ )

Ik denk dat je de klemmenplaatjes in het motoraansluitdeel moet omzetten.
Ik denk dat de motor in driehoek moet.
Maar wacht even op een second opinion.

Motor inderdaad in driehoek aansluiten.
@mvdk: 230 in = 230 uit.
We hebben het wel vaker over 100V, 200V en 400V bij aandrijvingen.

Op donderdag 30 mei 2024 17:40:03 schreef GJ_:
Motor inderdaad in driehoek aansluiten.
@mvdk: 230 in = 230 uit.
We hebben het wel vaker over 100V, 200V en 400V bij aandrijvingen.

En motorstroom instellen op 1,92 Amp.

Op donderdag 30 mei 2024 18:36:52 schreef HD13:
[...]

En motorstroom instellen op 1,92 Amp.

Waar doe ik dat, welke parameter

Op donderdag 30 mei 2024 15:44:52 schreef Thuisknutselaar:
[...]
Het is nu aangesloten op 230v

Je vfd is aangesloten op 230V. Dan komt daar 3x 230V uit.
Je motor echter is aangesloten om te werken op 3x 400V, maar die krijgt nu maar 3x 230V. Dat de motor is aangesloten voor 3x 400V weet ik doordat ik het type plaatje heb gezien en omdat hij in de klemmendoos ik zie dat hij nu in ster is aangesloten.

Om deze motor geschikt te maken voor 3x 230V dan moet die in driehoek worden aangesloten.
Volgens het type plaatje mag deze motor op 400V of 230V gebruikt worden
400V is in ster
230V is in driehoek.

Maar voordat je de motor stukmaakt.... Eerst moet de motor nog in driehoek.

Omdat je structureel die hint lijkt te negeren ga ik er van uit dat je niet weet wat er bedoeld wordt en hoe dat moet.

Je ziet in de motor aansluitingen doos twee plaatjes zitten die 1 kant drie aansluitingen doorverbind. De plaatjes moet je een kwartslag draaien, een derde plaatje zien te vinden en ze steeds "rechtdoor" doorverbinden.

https://www.facebook.com/electronicsforall3/posts/diagram-of-star-delt…

Dat is inderdaad een absolute eerste vereiste.

Als je hem in ster wil laten moet je nog meer parameters instellen. Nog lastiger en nutteloos.
Dus eerst in driehoek zetten voir je verder gast.