Op woensdag 29 mei 2024 22:17:40 schreef Bavelt:
Ik heb nu een Philips B3X82U / 93 onder handen.
De FM doet het, de KG-LG en MG, dus AM, doet het niet.

Het schema vind ik wat ondoorgrondelijk. Wie kan een tip geven waar te zoeken waarom de AM het niet doet?

[bijlage]

Verhaal staat ook NFOR, is dit hetzelfde geval???

Op donderdag 30 mei 2024 21:56:34 schreef Bavelt:
[...]
Wat apart.
Als ik dit schema bekijk vanuit deze post, dan is hij mooi scherp, ook na vergroten.

Ga ik hem downloaden (dat wordt een .png bestand) en hem bekijk met bv Irfanview, dan blijft er weinig meer over van de scherpte en is het wazig..

Hoe krijg ik dit nu goed?

Is bij mij gewoon scherp, hoor...
Je moet wel het schema 2x aanklikken tot je max grootte hebt (zijn tenslotte verschillende plaatjes), en die downloaden, niet de kleinere foto, die is wazig...

Je hebt gelijk,
Zo is het mooi scherp!

Om een proef te kunnen doen, kocht ik bij de kringloop een AM-radiootje. Met een antennedraadje, zodat ik eens kon gaan testen.

Maar wat blijkt: ik krijg op dat ding ook geen enkele zender. Wel hetzelfde gekraak als uit de radio waar ik mee bezig was.

En op een tegelijk gescoorde mooie Loewe Opta, model 4720W, hetzelfde verhaal..

Dus begin ik me af te vragen of die radio wel écht defect is.. :?

Kan het kloppen dat er vrijwel geen AM-zenders meer zijn?

Op donderdag 30 mei 2024 17:01:47 schreef Ledlover:
Heb je 'm al eens mee naar buiten genomen aan 'n lang verlengsnoer? Want naast een zonnepanelenomvormer zal een U-toestel op AM echt héél weinig ontvangen.

;)

Er zijn tegenwoordig ongeveer 100 lokale AM zenders in Nederland. Zie https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm

In de avond heb je nog een boel grote europese zenders, en doordat er flink wat verdwenen zijn, hoor je nu ook regelmatig de arabische en noord-afrikaanse zenders.

Op vrijdag 31 mei 2024 22:41:01 schreef Bavelt:

Kan het kloppen dat er vrijwel geen AM-zenders meer zijn?

Dat kan kloppen als je in een bunker woont :-)

Maar, zoals Led reeds schreef, er valt op de AM nog heel wat te beleven, zeker 's avonds. en dan zijn er nog de Engelse zenders, zowel op MG als LW.

Lijkt de tijd dat je eens een RF generatortje koopt. kan je zowel voor je radio als je TV's gebruiken.

Op vrijdag 31 mei 2024 23:25:55 schreef kris van damme:
[...]

Maar, zoals Led reeds schreef, er valt op de AM nog heel wat te beleven, zeker 's avonds. en dan zijn er nog de Engelse zenders, zowel op MG als LW.

Lijkt de tijd dat je eens een RF generatortje koopt. kan je zowel voor je radio als je TV's gebruiken.

En een klein AM zendertje als test in elkaar spijkeren is geen optie?
Een FM zendertje is zo gepiept...

Op vrijdag 31 mei 2024 23:25:55 schreef kris van damme:
[...]

Net nog even getest met mijn wekkerradiootje. NIets, vanaf 1000khz en lager een kettingzaag of iets wat daarop lijkt. De omvormer is uit, die is het niet.
Op ca 980 kHz hoor ik tussen het gezaag door in de verte een of andere buitenlandse zender.
Maar voor de rest dus niks...

Als je iets op MG of LG (ook KG) wil horen begin je bij je zelf.
Namelijk eerst zelf alle digitale zooi uit flikkeren, en vooral alles met een schakelende voeding.
TV's , laadapparaten computers enz enz, helemaal uit zetten, desnoods et stekker.

Helaas is dan vaak het probleem niet opgelost want de buren gooien ook een hoop rotzooi in de ether.

Heb je een tuin dan an je met een batterijgevoed transistortje misschien nog wat horen.

Er mogen wel 100 vd lokaloos zijn maar veel zenden niet uit of heel zwak, maar er zitten ook een paar sterke jongens tussen.

Bij mij in Utrecht ben ik zelf overdag verweg het hardste signaal op 1467.

Vroeger regende het zenders na zonsondergang.
Maar dat zijn lang vervlogen tijden...

Om te testen of die radio nu ok is, zou ik dus een AM testzendertje moeten hebben.
Ontvangt die hem, dan is de radio Ok (op het oog na).

In het gooi heb je Seabreeze op 1098KHz. Die zitten met 100W. De meest effectieve MG zendantennes zijn erg groot, de LPAM zenders werken vaak met een veel kleinere antenne die een veel lager rendement heeft. Dus van die 100W blijft uiteindelijk niet zo veel over.

Klopt zeker, maar met zoveel zenders zijn er meestal wel een of twee die binnen bereik vallen. In Zaandam heb ik van de LPAM zenders Backyard AM en Monique op volle sterkte, en dan zeker nog 5 zenders die goed hoorbaar maar niet echt luisterbaar zijn op een goede portable met ferrietantenne. Moet nog eens uitvogelen welke dat precies zijn, ik vermoed dat ik twee stuks uit Friesland hoor, twee stuks uit Alphen a.d. Rijn en mogelijk eentje uit Alkmaar.

Monique heeft mazzel - hun antenne staat op een reusachtig pand op een industriegebied. Dat pand is 170m lang en er staat een dipool bovenop, en de zendfrequentie was 918 (nu 1332) wat betekent dat de dipool die er op stond of staat, gewoon een 'complete' halvegolfdipool is. Er is in het voorjaar na die storm een probleem geweest met de antenne geloof ik, zal eens langsrijden om te zien of er wat veranderd is. De richting in ieder geval niet, signaal komt nog steeds uit Velsen Noord.

Eerder had ik ook nog Extra AM (Amsterdam) in het rijtje 'komt sterk binnen' maar zij zijn gestopt door de stijgende elektriciteits en buma/stemra kosten.

Testzendertje kan, zegt alleen niet zoveel over de daadwerkelijke gevoeligheid. Kun je gewoon maken met een 1MHz kristaloscillatorblokje, of 1 transistor. https://pe2bz.philpem.me.uk/Comm/-%20Transmitters/-%20AMx/AMx-104-1tra…
Die 1 transistorzender was mijn aller-allereerste "echte" zender, na experimenten met motortjes en draadjes als micro-vonkzendertjes. Van antennetuners had ik nog nooit gehoord dus kwam ik er nooit verder dan ca. 50m mee. Ik had er een BD139 of 137 in gezet, met een bc547 gaf ie erg veel frequentiemodulatie.
Beide opties uiteraard erg vuil, ga je ze als huiszendertje gebruiken, zorgen dat ze niet per ongeluk nog VHF harmonischen uitstralen die harder zijn dan de grondtoon.

En er zitten nog steeds genoeg zenders na zonsondergang op de middengolf. Ik vrees alleen dat die lokaal worden weggedrukt bij jou. Neem je portable, en schakel in de meterkast eens een voor een al je groepen uit. Als de brom dan verdwijnt, weet je dat de boosdoener in je eigen huis zit. Maar ik ben ook zonnepanelen installaties tegengekomen als postbode (toen ik met een portable de post liep te bezorgen, luisterend naar radio caroline) die letterlijk een stoorcirkel van meer dan 100m rondom een huis hadden. Dat is niet gebruikelijk, meestal hoor je die systemen niet zó ver.

Hi,

LedLover
Eerder had ik ook nog Extra AM (Amsterdam) in het rijtje 'komt sterk binnen' maar zij zijn gestopt door de stijgende elektriciteits en buma/stemra kosten.

Zeker de laatste vier dagen luister ik regelmatig naar Extra AM (Amsterdam) 1485 en op het moment van dit typen luister ik er ook naar.
Dus ik weet niet waarom zegt dat het station gestopt is?

Groet,
Bram

Op 1485 zit AMsterdam 1485 vanuit bosch en lommer en een vermogen van 1w.
Extra AM op 1224 met een vergunning voor 100w bestaat niet meer. Die zaten in de Lutkemeer, met de antenne op het terrein van een manege. Op Google Streetview zie je de antenne nog staan: https://maps.app.goo.gl/pEV7STiFuGvZNKHf8

Op zaterdag 1 juni 2024 10:12:33 schreef Ledlover:

Testzendertje kan, zegt alleen niet zoveel over de daadwerkelijke gevoeligheid. Kun je gewoon maken met een 1MHz kristaloscillatorblokje, of 1 transistor. https://pe2bz.philpem.me.uk/Comm/-%20Transmitters/-%20AMx/AMx-104-1tra…

Deze link levert bij mij een 'Bad request - 400 - error' op..

Zo dan, zonder de begeleidende tekst dan wel maar dat maakt niet zoveel uit. In plaats van een koolmicrofoon kan je dus ook gewoon een willekeurige signaalbron via een koppelcondensator (elco, vanwege die weerstand die er aan parallel staat) gebruiken.

Dank.
Alleen hier moet een spoel worden gewikkeld, op een ferrietstaaf. Dat heb ik zo niet paraat.

Ik hoef ook niet echt een geluidsignaal aan te leveren van een microfoon o.i.d.
Als ik een toon van bv 1000Hz zou hebben is dat al voldoende om te kijken of de radio dat ontvangt. Dat weet ik dat de AM goed is.
Ik denk dat ik echt in een bunker woon..

Nu dacht ik: Als ik nu eens met een PIC een oscillator maak van 1Mhz en die op de een of andere manier moduleer met 1 kHz?

Dan zou ik een fluittoon moeten horen rond de 1000 khz op de AM/MG. Toch?

Zeker, dat doet men wel vaker. Maar dan kan je ook simpelweg een willekeurig klein borstelmotortje nemen, en dat in de buurt van de radio houden. Dat hoor je goed gieren, vanwege de kleine vonkjes op de commutator.
Of je telefoon in de buurt houden, het gepruttel van de processor zodra het beeldscherm wakker is, hoor je ook op korte afstand.

Ferrietstaaf is overigens niet nodig, je moet dan alleen meer windingen op de spoel leggen om te compenseren voor de lagere inductiviteit van een spoel zonder ferrietkern.
In zenders is ferriet sowieso ongeschikt doordat het tamelijk snel verzadigt. Met dit minivermogen valt het wel mee, maar ik heb eens een ferrietstaaf in een antennetuner geprobeerd, die begon ik te ruiken :+

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]

het schema van LL werkt trouwens ook prima met een 402 spoel, scheelt je een rolletje toiletpapier. :-)

Op zaterdag 1 juni 2024 00:06:02 schreef Bavelt:
[...]

Net nog even getest met mijn wekkerradiootje. NIets, vanaf 1000khz en lager een kettingzaag of iets wat daarop lijkt. De omvormer is uit, die is het niet.
Op ca 980 kHz hoor ik tussen het gezaag door in de verte een of andere buitenlandse zender.
Maar voor de rest dus niks...

Als je op een zolder zit onder een dak met zonnepanelen hoor je inderdaad niets omdat je zonnepanelen als een kooi van Faraday werken. Ook als de zon is uit gezet. Als de zon nog aan staat, staat je omvormer te draaien en kettingzaag geluiden te produceren. Omdat er verder niets anders dan die omvormer op de antenne binnenkomt klinken die kettingzaag geluiden extra hard.

Omdat er onder de panelen zo weinig rf signaal op de ingangs rf versterker van de radio binnenkomt wordt met de AGC (= Automatic Gain Control) de eerste rf versterker vol open gezet zodat die maximaal staat te versterken. Elk beetje storing dat op de antenne binnenkomt wordt dus maximaal versterkt en knalt de luidspreker uit. Normaal wordt de ingangs rf versterker van de radio met het AGC signaal terug geregeld als er een een signaal op de antenne binnenkomt om te voorkomen dat de modulatie van de draadgolf wordt afge-clipt. Maar die regeling kost tijd. En bij een pulsvormige storing is die tijd er niet en heb je dus herrie in de speaker. Het AGC (= Automatic Gain Control) signaal stuurt overigens meestal ook het groene afstemoog aan. Vaak komt het AGC signaal van de tweede detector diode in de detectorbuis af. Soms bij goedkopere radio toestellen wordt dezelfde diode gebruikt als degene die voor het geluid wordt gebruikt. Beter is twee verschillende diodes. Dan kan aan het AGC circuit een andere vertragingstijd (met een andere condensator) gemaakt worden. Het is niet prettig luisteren als de ingangsversterker reageert op de modulatie sterkte in plaats van de signaal sterkte.

De ingangsversterker van het FM deel staat overigens altijd maximaal te versterken. Daar zit geen AGC regeling op. De FM rf ingangsversterker mag wel clippen omdat daar geen AM modulatie opzit. Die kan er dan ook niet worden afgeknipt.

FM kun je overigens onder je zonnepanelen wel enigszins ontvangen. Je zonnepanelen vormen geen hele kooi van Faraday. Daardoor kunnen kortere golven wel bij een onder de panelen geplaatste ontvanger komen en veel langere golven niet.

Rijdt maar eens een tunnel in met een FM station op de radio. Dat kun je nog vrij ver in de tunnel ontvangen voor het helemaal wegvalt. Een AM station op de radio valt weg zodra je onder de tunnelmond doorgereden bent. Korte golven (3 meter) kunnen wel door de tunnelmond. Langere golven (300 meter) kunnen niet door de tunnelmond. Wel een station nemen dat niet in de tunnel wordt uitgezonden uiteraard.

Wat de TS nodig heeft is een signaalgenerator of gewoon een buiten antenne voor de AM banden.

Ik heb een draagbare Barlow en Wadley ontvanger in zeer goede conditie waarmee ik midden in de nacht onder mijn panelen echt niets kan ontvangen. Ga ik met die Barlow&Wadley onder de druif in de tuin zitten dan gaat er een hele wereld aan stations open. In USB mode ontvang ik dan zelfs stations uit Zuid-Amerika. Gewoon op het in de radio gebouwde sprietantennetje. Dat is dan wel op de kortegolf. Maar op de AM band is het dan ook zeer druk.

Maar het zou natuurlijk door de druif kunnen komen. Druiven zijn beter als zonnepanelen.

Hi Ledlover,

Dat is dan duidelijk een naamsverwarring van mij. :-)

Ex-fietser
In verband met mijn Ferriet antenne experimenten, heb ik i.v.m. jouw post wat druiven om de antenne gelegt.
Dit verbeterde niet de ontvangst, maar de lokale Merel steelt wel de druiven!

Groet,
Bram

Radio luisteren onder de druif:

Op zaterdag 1 juni 2024 03:28:41 schreef harry64:
In het gooi heb je Seabreeze op 1098KHz. Die zitten met 100W. De meest effectieve MG zendantennes zijn erg groot, de LPAM zenders werken vaak met een veel kleinere antenne die een veel lager rendement heeft. Dus van die 100W blijft uiteindelijk niet zo veel over.

100 W PEP, dus bij 100% Modulatie 25 W.
Maar dat is op papier....

En ondertussen ga ik vrolijk verder. Met dit soort dingen rol je vaak van het een in het ander.
Wel leuk overigens...

Ik heb nu een mooie 1Mhz oscillator met een PIC16F1847. Een draadje aan de poort en voilá, voor dichtbij heb ik een draaggolf. Niet een sinus,maar een blok. Weet niet of dat een probleem is.

Maar wat zou nu een slimme manier zijn om (liefst met deze PIC) dit signaal qua amplitude te laten bewerken met bv 1 kHz, ofwel een AM gemoduleerd signaal te hebben?

Dan zou ik de radio op 1000 kHz kunnen afstemmen en in principe een 1k Hz toon moeten horen?