Kan er mij iemand de pin belegging van een cd speler bij een computer. Zeggen . Niet de voeding . Maar welke signalen komen toe op de IDE stekker . Of is daar ergens informatie over te vinden .Dat is nu iets dat me bezig houd . Met dank .
Misschien kan ik de cd speller aansturen van buiten af de computer en ook dan een paar parallel leggen .

Uiteraard is dat te vinden met een enkele zoekopdracht het eerste resultaat:

Als CD speler? Dat kan, maar verwacht niet je dat met een paar schakelaars aan de IDE intrface er een cdspeler van maakt.

Daar bestaan dit soort controllers voor:
https://www.aliexpress.com/item/32948013694.html

OF als je geluk hebt dan heb je een drive met een play knop op het front.

[Bericht gewijzigd door Sine op (41%)]

Het zou ook serial ATA kunnen zijn, dat mogen we alweer niet weten (of misschien weet de vraagsteller het zelf nog niet). In dat geval is het net nog ietsje complexer.

@PaulP: goeie tip, enkel een tikfoutje in de url... Dit werkt beter: http://singlevalve.web.fc2.com/Atapiduino/atapiduino.htm

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (28%)]

Op IDE kan je 2 apparaten parallel zetten maximaal.
De eerste op master de andere op slave instellen.
Meer gaat niet on een IDE bus.

IDE is wel wat achterhaald intussen, is meestal SATA zoals als al aangegeven.

[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]

@Karel,
In de topic start staat IDE ;)

En gezien de leeftijd van het spul waar de TS meestal mee aan het stunten is geloof ik dat :)

[Bericht gewijzigd door Sine op (64%)]

Hm, twee keer raak, I stand corrected.

Zeer complexe materie, ik denk inderdaad dat een IDE cd speler of SATA cd speler met een playknopje vooraan het makkelijkste zal zijn. Her en der nog wel te vinden.

Ik heb er zelfs nog eentje liggen die het doet, net getest. Van het merk Aopen. Met zelfs track knoppen erop en pauze/play/eject. Enkel een computer ATX voedingsconnector aan te sluiten.
Van het jaar juli/2000

Digitale volume knoppen.

Er zijn ook adaptertjes te koop IDE > USB.
Dan zit daar vaak een losse voeding bij met een molex connector voor de drive.
Maar TS zal wel een reden hebben speciaal deze IDE te willen gebruiken.
Ik had er een enorme berg van liggen, opgespaard in jaren, die zijn een tijd terug naar de oude apparatenbak verhuisd.

Losse ATX voeding kan ook, maar dan wel pin 15 aan massa (pin 16) leggen anders start ie niet.

Bedankt iedereen , Ik heb ook heel vele cd rom liggen uit oude computers en ga me eens aan het werk zetten om iets te maken waar ik ze parallel kan zetten en zonder dan de ide port en inwendig in de cd ingrijpen om selectie te maken zoals bij een juke-box stom idee ,maar een mens moet met iets bezig zijn .Met dank

Misschien heb je nog iets aan dit topic, een IDE kan blijkbaar wel standalone gebruikt worden.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148958

Iedereen hartelijk dank , ik ga met jullie tips aan de slag ,

en zonder dan de ide port en inwendig in de cd ingrijpen om selectie te maken zoals bij een juke-box stom idee ,maar een mens moet met iets bezig zijn .Met dank

Nee helemaal geen stom idee.

De ide port ondersteund maximaal 2 apparaten een slave en master. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Hierboven staat een oplossing met een arduino en achter de arduino zit een schakeling die een soort van ide poort maakt. Als je dus die schakeling voor elke cd rom apart maakt en dan zit elke CD rom achter zijn einen aparte IDE poort en kan je er zoveel aansturen als je wilt.

volgens mij is het zo dat "standaard" iedere CDROM/PATA HD ingesteld staat (met een jumper) om op de ENE of de ANDERE chipselect te reageren. Zo kan je door alle 40 draadjes door te verbinden twee apparaten op een kabel aan.

Maar als je nu een bordje maakt waarbij je 39 van de 40 adertjes doorverbind en 1 draadje van iedere poort naar 1 GPIO van je arduino dan heb je maar 1 arduino nodig.

Bij PATA kan het zijn dat ze een adresbus hebben en dat er op adres 0x1F0 gereageerd wordt, en dat de slave dan op 0x1f2 reageert. Dan zal je dus een adreslijn moeten uitsplitsen.

En om het 1 klein beetje ingewikkelder te maken, het ding heeft een adres-data bus. Dus je zult je data voor iedere target wat betreft 1 bitje ook via een andere GPIO moeten sturen.

Maar goed. Allemaal niet onoverkomelijk.

Als je er audio mee wilt afspelen: vaak is bij oude cd-drives daar een extra aansluiting/kabeltje voor en heb je de 40-pins PATA interface niet nodig. (Ik bedoel het extra kabeltje dat naar de geluidskaart loopt)

Als er geen knopjes op de cd-rom zitten dan zal het niet uit zichzelf beginnen met het afspelen van een audio cd. daarom is de verbinding met ide poort toch nodig.

TS aan er een soort jukebox van te willen maken en dan heb je toch echt wel controle nodig over de track volgorde en over welke cd-rom wanneer moet gaan spelen.

Zoals Rew ter recht opmerkte zit er in de ide poort de signalen nCS0 en nCS1 die je dan apart buiten de ide bus kan aansturen.

IK zou dan bv een arduino mega nemen dan heb je gelijk genoeg pinnen.
Die heeft 54 digitale io en nog eens 16 analoge..

De ide bus is 16 bit + 8 stuursignalen waaronder ook de nCS0 en nCS1.

Voor de ide bus heb heb dan 16 + 6 = 22 digitale io's nodig en dan blijven er nog 30 over. Als ik het goed heb kan je dan in 1 keer 30 cdroms aansturen.

Maar je zal ook nog wat pinnen nodig hebben om de jukebox te bedienen en voor eventueel nog een display en wat leds.

Verder kan je aan deze IDE aansluiting slechts een Master en Slave unit hangen, wil je er meerdere zal je ook een oplossing moeten vinden om over te schakelen naar een andere Master/Slave set.

Iedereen hier doet het eenvoudig klinken, maar neem maar gerust van mij aan, tis zeer complex... De meeste cd players moeten eerst worden geprogrammeerd met diverse register instellingen, wil je dat die überhaupt iets doet.