Hallo; Ik heb een hele tijd geleden bij Alie 5x printje gekocht voor het opladen van 4x 18650, maar nu weet ik niet meer hoe dat printje geschakeld word op de 4x accu cel. Is er iemand die mij daar veder mee kan helpen.cellen komen in serie.

dat lijken mij externe balance printjes
b- is de massa
B1 is de plus van 1e accu (en dan massa van de 2de accu)
B2 is + 2de accu
...

Da's geen lader...
Cellen komen tussen B-/B1, B1/B2, B2/B3, B3/B4, plussen richting B4

Dat is een balancer. Daar hoort nog een BMS bij.
Edit: Schematje erbij.
https://www.ebay.com/itm/185535423200

[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]

Bedankt voor de hulp, maar heb ik dan met dit kaartje het door mij genoemde ook noch nodig zie bijlage ?

Dat is de "BMS" zoals harry dat noemt.

En als je denkt dat je dan klaar bent om dat ding dan zomaar aan een voeding te hangen.... Je hebt dan een Lithium ion lader nodig om hem te laden.

het originele printje houdt hem heel (op de lange termijn) ook als je niet perfecte cellen hebt en/of de boel oud wordt.

Het BMS printje houdt hem heel (op de korte termijn) als er externe factoren je accu proberen te mollen.

Een lader is nodig om het ding te laden.

De groene print, de BMS (battery management system), zorgt er voor dat je cellen niet te veel overladen of ontladen worden. Het blauwe printje zorgt er voor dat iedere cel gelijkwaardig geladen wordt. Cellen zijn nooit 100% gelijk in capaciteit. Dit veroorzaakt uiteindelijk een onbalans die er toe leidt dat je BMS op den duur het laden en ontladen vroegtijdig stopt omdat één der cellen dan vroegtijdig vol of leeg is.

1) je hebt een li-ion lader nodig die op 16,8V ermee stopt als de stroom onder de 10% van initiele stroom komt.

2) je hebt een BMS nodig om het pack te beschermen. deze zal er voor zorgen dat
-de boel afgekoppelt wordt als de maximale stroom overschreven wordt
-de boel afgekoppelt wordt als de spanning boven 4,3V/cell dreigt te gaan omdat de lader niet stopt
-de boel afgekoppelt wordt als één van de cellen onder de 3.0V gaat
-de boel afgekoppelt wordt als de cellen onderling teveel verschil krijgen
-de boel afgekoppelt wordt als de temperatuur te fel oploopt*

3) je hebt een balance printje die de cellen zal balanceren zodat ze allen op 4,2V volgeladen worden. deze zit vaak in een BMS ook ingebouwd.

jouw printje uit startpost zit dus hoogst waarschijnlijk ook ingebouwd in je 2de printje. maar beide zijn GEEN laders. het zijn veiligheden om de boel goed werkende te houden.

chinezen durven een BMS dan vaak ook te misbruiken zodat de lader gewoon een 12,6V voeding is.
dat werk, maar als die BMS ooit sneuvelt, is er niks van veiligheid meer.
een lader hoort op tijd te stoppen, en als de lader kapot is, kan de BMS in hoge nood ingrijpen

(*): niet altijd aanwezig in bms

En als het direct-uit-China-junk is, test of dat het spul doet wat het beloofd te doen. Dus balanceren ze echt en zijn de grens spanningen goed. (Zag een tijd terug een teardown van iets wat voor een 18650 bedoeld was maar pas boven de 5V2 stopte met laden)

Ik heb eens gekeken wat een oplader 16.8v kost rond de 130 Euro dit vind ik te veel, het project is voor een oude boormachine. nu heb ik een schema gemaakt wat een stuk goedkoper uitvalt de vraag is dan ook of dit klopt, de oplaad tijd speelt geen rol. 1 balans printje en 4 oplaadprintjes HW-107.Zie schema.

Die laadprintjes hebben hoogstwaarschijnlijk de - van hun uitgang en de - van de voeding aan elkaar. Hoe je de motor aansluit “snap ik ook nog even niet” (als in “beleefd gezegd klopt daar volgens mij iets niet, leg ‘s uit”)

Inderdaad, als je die oplaad-printjes in serie zet dan moeten ze elk een eigen voeding hebben. Zoals in de tekening gaat het niet werken.

130 Euro is wel veel.
Voor alternatieven:
Zie bijv https://nl.aliexpress.com/item/1005006867643337.html
Of https://nl.aliexpress.com/item/1005005980551027.html

Inderdaad de min out zit ook aan de min voeding dat had ik niet gezien :( is dit op te lossen met in elke voeding een diode in de plus.

zo een lader kost absoluut zoveel niet.
kijk eens bij enerprof, daar kan je compleet gebouwde sets kopen.

https://enerprof.de/en/Chargers-Power-Suppliers/Chargers-4S-for-Batteries-14.4V-14.8V/

en 4S BMS
https://www.amazon.nl/DALY-Li-ion-Batterij-Bescherming-Balance/dp/B091…

https://www.amazon.nl/16-8V-Li-ion-Lithium-Opladen-Batterijbescherming…

je kan ook gewoon zo een ladertje kopen, en je accu voorzien van een BMs stekker. dan kan je die aan de zijkant inpluggen en zie je ook los alle celspanningen.
https://www.aliexpress.com/item/1005006490604688.html

nu een klein detail, zo een boormachine durft aardige stromen trekken, welke cellen heb je genomen? hier mag je geen laptopcelletjes van 10A gebruiken maar moet je echt naar power tools cellen kijken die 30A op hun sokken doen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Ik heb de tekening aangepast volgens mij moet het zo.

Printjes moeten ieder een eigen voeding hebben, zo maak je sluiting...

Arco; wat denk je van deze oplossing niet elegant misschien maar toch.

In essentie is er niets veranderd. Volgens mij krijg je nog steeds de kortsluiting. Zoniet dan werkt het niet meer.

Ik vind je schema verwarrend getekend. Teken de batterijen verticaal met de min beneden. Teken de Laadcircuits zonder kruisingen naar de batterijen. In dit geval moeten ze dan links van de accus getekend worden.

Maakt nog steeds sluiting. De extra diodes hebben geen toegevoegde waarde...

de tekening ga ik veranderen, en kijken of ik de oplossing kan vinden. Als die al bestaad in deze vorm :) ?

Om te beginnen staan de diodes verkeerdom, nu wordt geen enkele cel geladen. Als je ze omdraait, zal de hoogste cel laden, en de rest dan die printjes staat in brand dat hun + uitgang negatief getrokken wordt. Zelfs een enkele cel zal met een diode in serie niet goed geladen worden vanwege de spanningsval over die diode.

De enige manier waarop dit kan werken is als die printjes galvanisch gescheiden zijn.

Om heel eerlijk te zijn, je hebt duidelijk niet de kennis en ervaring om iets dergelijks te bouwen met lithium cellen zonder je huis in brand te steken. Ik zou jeaanraden eerst met andere projectjes die kennis en ervaring op te doen.

SparkyGSX; je hebt gelijk wat de ervaring van dit soort cellen is
vandaar ook mijn post,ik ga wat meer ervaring opdoen dan zal het mij ook wel lukken :) Arco en anderen ook bedankt voor het meedenken.
Gr Bert

Op zondag 2 juni 2024 16:24:50 schreef Arco:
Optisch isoleren kan bijv. met de Recom RFM-0505S

Optisch heeft hier niets mee te maken. Galvanisch. (Deze DCDC converters hebben trouwens geen terugkoppeling. De handleiding zegt dat je ze MOET belasten op minimaal 10% van hun max. De reden is dat er rond de 6.5V uitkomt als je minder dan dat afneemt. RECOM is als ikhet me goed herinner nogal gniepig hierover: Die 10% staat alleen bij de as in een plaatje over uitgangsspanning. Mornsun is hier duidelijker over en de fabriek heeft tegen mij bevestigd dat onder de 10% alleen de hogere spanning de beperking is. Voor mij alleen nog maar Mornsun. )

Ik heb een printje ontworpen met zo 11 van die 0505S dingen op een rij en 11 laad-chipjes. Gaat niet snel, maar na een tijdje is wel alles vol!

Om 4 cellen in serie te laden vanuit een 5V voedingsbron is de gangbare oplossing om gewoon een DCDC stepup converter te kopen die 16.8V maakt in de gewenste stroom.

@ Bertjebuk: opzich is het niet erg te vragen, maar als uit de vervolgvragen en door jezelf aangedragen oplossingen blijkt dat je niet begrijpt waar je mee bezig bent, is het beste advies er af te blijven. Ervaringen opdoen met dit soort cellen kan namelijk heel fout aflopen.

Wat betreft laders: die hoeven echt de wereld niet te kosten. Ik heb zelf deze:

https://www.akkuteile.de/ladegeraete/sonstige-ladegeraete-li-ionen/fuy….

Het voordeel is dat deze bij 16 Volt de groene LED al laat branden ten teken dat de accu vol is: laat je 'm er langer aanhangen, dan propt 'ie ze tot 16,8 Volt vol. Niet aan te raden voor de levensduur (sowieso is vol laden en lang wegleggen slecht, evenals leeg wegleggen)

Maar nogmaals: denk heel, heel goed na of wat je aan het doen bent wel binnen je capaciteiten vallen. Als je goede cellen hebt gebruikt (zoals fcapri al opmerkt) heb je cellen in bezit die zo 10 tot 15 keer hun nominale stroom kunnen leveren en hun dus niet omdraaien voor 15 Ampère of meer. Ik heb 1 keer per ongeluk sluiting gemaakt met een cel die nog in prima conditie verkeerde: bij het ontmantelen van de accu ter onderzoek waarom deze door de lader zo vroeg afgekeurd was, moest ik de nikkel strips vernielen. Daarbij prikte een stukje, vastgelast aan de pluspool, door de isolatie heen van de minpool. Direct dat dat gebeurde begon het metaal te gloeien en de cel op te warmen. Dat is een moment dat je niet moet gaan denken 'waaaa! kortsluiting!'. Nee, je moet ONMIDDELLIJK handelen én zorgen dat je vooraf hebt gecontroleerd of je vluchtwegen/maatregelen bruikbaar zijn.

Godzijdank had ik m'n maatregelen getroffen en vooraf gecontroleerd en was een huisdeur van slot en kon ik zo naar buiten rennen met de cel. Op de grond gelegd en zo snel mogelijk (wetenschap...) m'n temperatuurmeter gepakt om te meten hoe heet het ding werd. Hooguit 70 graden als ik het me goed herinner. Kort erna was het ergste voorbij. Er lekte wat elektrolyt uit (waarschijnlijk was dat het kleine beetje rook wat ik zag) maar verder geen smeulende isolatie of zo.