Hey,

ik ben bezig met het programmeren van een plc voor de aansturing van mijn lvd knipbank. De achteraanslag wordt door een dc motor aangestuurd. Nu heb ik geen ervaring dc motoren. Welk signaal zou er naar de motordriver gaan (klem 24 van sd1) voor het aansturen? Waarom staat de motor als 2 motoren afgebeeld ( mx en tgx)

alvast bedankt

Zou die 2e geen encoder kunnen zijn om de motor positie te kunnen bepalen?

TG : misschien Tacho generator, om snelheid te meten.

Die motor wordt door een regelaar aangestuurd, die regelaar moet je behouden anders heb je geen terugkoppeling van je positie. Als het goed is zit er een encoder op je motor of een tacho.

Nu is de vraag of er ingangen op de regelaar zitten om de regelaar aan te sturen met een PLC. Dan moeten we meer weten over de regelaar, type of datasheet van de regelaar dus.

TGX met de twee streepjes er onder klinkt als DC tacho. Zeker oudere drives hebben die nodig, anders gaan ze op hol.
De aansturing zal wel gewoon 0..10V zijn, of als het een oude is 0..5V.
Als het een luxe drive is -10..10V of -5..5V.

Het helpt als je merk en type vermeld.

Op zaterdag 1 juni 2024 17:24:44 schreef GJ_:
TGX met de twee streepjes er onder klinkt als DC tacho. Zeker oudere drives hebben die nodig, anders gaan ze op hol.
De aansturing zal wel gewoon 0..10V zijn, of als het een oude is 0..5V.
Als het een luxe drive is -10..10V of -5..5V.

Het helpt als je merk en type vermeld.

Sturing is ooit gemaakt door barco voor lvd. Voor de rest geen info jammer genoeg. zal dan eerder -10/10v zijn want de motor moet in 2 richtingen kunnen draaien.

encoder zit er nog eens extra op voor de bepaling van de positie. dit deel is reeds geprogrammeerd.

Een encoder voor de asbesturing en een tacho voor de motordrive. Ouderwets, vroeger heel gebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (54%)]

Op zaterdag 1 juni 2024 20:41:12 schreef Gummyk:
zal dan eerder -10/10v zijn want de motor moet in 2 richtingen kunnen draaien.

Hoeft niet perse, kan ook 0 tot 10V zijn. Dan staat de motor stil op 5V, het toerental en draairichting wordt dan geregeld van 5 tot 0V en van 5 tot 10V.

Maar kan ook van -10 tot 10V. En dan wordt het moeilijker om het via een PLC te regelen.

5V voor 0RPM heb ik eigenlijk nooit gezien.

Dan zijn die misschien van mij, zo maak ik ze. :)

Op zondag 2 juni 2024 10:18:08 schreef Lambiek:
Dan zijn die misschien van mij, zo maak ik ze. :)

Dat is op zich niet zo'n heel onhandig idee eigenlijk. Een 0..10V uitgang is sneller gevonden dan een -10..10V uitgang.

Bedankt voor de info en tips. Hiermee kan ik zeker verder.

Op zondag 2 juni 2024 11:24:16 schreef GJ_:
[...]Dat is op zich niet zo'n heel onhandig idee eigenlijk.

Met wel als nadeel dat als het sturende ding uitvalt en 0V levert er ineens dingen gaan gebeuren. (max toeren achteruit).

Euh nee, als je maar zorgt dat er 5V op staat bij uitval.

Met een -10 tot 10V kun je net zo goed problemen krijgen.