Hoihoi. Kan iemand mij vertellen of dit een 2 of 3 fase is? Ik wil namelijk een kookplaat aanschaffen maar ik heb hier geen verstand van
Alvast bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Oke bedankt! Ik heb namelijk wel een perilex aansluiting zitten in de keuken, ik dacht dat dat vanaf fase 2 was.
Perilex kan ook gebruikt worden voor een gecombineerde kookgroep. 2 groepen, 2x nuldraad
Als je op 1 fase wilt blijven zou ik wel navragen bij je netbeheerder wat je hoofdzekering is. Bij mij was die nog 25A
Vervangen door 35A was kosteloos, itt tot als ik 'm had laten springen.
Bij Liander is dat nog steeds kosteloos
Naar 3-fase gaan kan een overweging zijn als je meer zware verbruikers verwacht. Met een inductiekookplaat, oven, vaatwasser kan het wat krap worden. In de praktijk gaat het wel, want je gebruikt ze alle zelden tegelijk, maar als je dingen als warmtepomp of een auto overweegt kan het misschien interessant zijn om nu al wel te verzwaren.
Maar dan moet er ook een andere groepenkast in, dit is zo'n standaard ABB busboard kastje wat je vaak in woningbouw huizen ziet. Niet perse slecht, maar niet echt bedoeld om veel mee te (willen) doen
mvdk
Golden Member
Altijd meten op de Perilex. We zien geen meter, het kan van alles zijn.
En als de stekker hor is aangesloten en de wcd vert, heb je nog niks.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zondag 2 juni 2024 13:25:55 schreef Arco:
Wel grappig: ' Gecontroleerd door: CE '. (zo krijgt CE keur een nieuwe betekenis,,,)
Ook grappig is de keuringsdatum.......
Je moet echt wel 3x kijken om tot een juiste datum te komen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (12%)]
Dit is duidelijk een 1-fase groepenkast. Dus je hebt maar 1 fase om te beginnen.
Er zit wel een kookgroep in voor de kookplaat.
En dan gaan er allerlei definities door elkaar lopen.
De aan te sluiten kookplaat wordt dan een 2-fase kookplaat genoemd omdat er 2 aparte fasedraden en 2 nuldraden aangesloten worden in de perilex. Maar in de meterkast is dat een kookgroep, dwz 2 x 16A aangesloten op een enkele fase van de hoofdschakelaar.
Anoniem
Je hebt een 1 fase groepenkast met een 2x 16A (230V) kookgroep.
Het wordt vaak (vooral door keukenboeren en kookplaat verkopers 2 fase genoemd. Het is maar net hoe je het bekijkt. Er lopen inderdaad 2 fase draden naar toe, maar deze draden zijn van dezelfde fase. In mijn ogen blijft het dus gewoon een dubbele 1 fase kookgroep.
Belastbaar tot 7360W.
Als het echt 2 fase had geweest (Wat in Nederland nooit voor komt, dan had er maar 1 nul naar de perilex toe hoeven lopen. Nu lopen er twee.
Ook als je een 3-fasen aansluiting hebt kun je meestal maar 2 fasen kwijt op een kookplaat. In die zin is de aanduiding 2-fasen kookplaat niet verkeerd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
... Maar wel verwarrend voor de mensen die een 1fase aansluiting hebben en TOCH een 2fase kooktoestel kwijt kunnen!
benleentje
Golden Member
Ik wil namelijk een kookplaat aanschaffen maar ik heb hier geen verstand van
Alvast bedankt!
JA dat kan je hebt kookplaat nodig die op 2 x 230V kan werken soms noemen ze ook wel 2 fasen.
Gecontroleerd door: CE
Cornelis Eberhard
.
Op zondag 2 juni 2024 15:17:02 schreef bprosman:
2-Fase bestaat in NL ook niet meer volgens mij.
Altijd 1 Fase of 3 Fasen.
Als het echt 2 fase had geweest (Wat in Nederland nooit voor komt, dan had er maar 1 nul naar de perilex toe hoeven lopen.
Er wel wat verwarring over 2 fasen.
2 fasen bestaat in NL ook gewoon maar nooit als een aparte aansluiting. Een trafo werk eigenlijk maar enkel op 230V of op 2 fasen 400V. Zware lasapparatuur en ook zware puntlasmachines werken dan op maar 2 fasen zonder een nul. In de industrie is niet altijd overal een nul.
Onze puntslamachine Zit achter een 125A Zekering aansluiting en een 4 aderige kabel naar de machine zelf. Dat scheelde behoorlijk op de kabel kosten.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op zondag 2 juni 2024 21:14:32 schreef benleentje:
[...]
Een trafo werk eigenlijk maar enkel op 230V of op 2 fasen 400V. [...]
Wat bedoel je hiermee? 3-fase trafo's zijn er ook volop.
benleentje
Golden Member
@benaski ja sorry ik was onvolledig
Een elektrode las apparaat en een puntlasmachine gebruiken wisselspanning. Bij een 3 fase trafo kan je niet de secundaire wikkelingen samenvoegen tot 1 uitgang want dan krijg je kortsluiting. Al dat vermogen moet dan via 1 enkel trafo wikkeling en dan voed je de trafo met 230V of 2 fase 400V.