Goedemiddag iedereen,

Vandaag zag ik dat mijn zonnepanelen al een maand niets meer opwekken en zag ik op de omvormer een rode LED knipperen.

Via de statuspagina heb ik wat informatie kunnen achterhalen, maar ik kom hierbij niet tot een duidelijke oorzaak. Wellicht heeft iemand anders een idee.

Het betreft een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer in de Systeemgegevens zie ik deze informatie staan:

V DC 856,56
V L1-L2 232,16
V L2-L3 397,84
V L3-L1 229,09

En in het veld fasemeting eronder
Lijn 1 Lijn 2 Lijn 3
V AC 2,27 231,95 229,09

Wat opvalt is de meting bij L2-L3 van 397V en bij Lijn 1 van 2,27V

Ik heb de fases nagemeten met een multimeter L1+0 / L2+0 en L3+0 die zitten allemaal rond de 230V

In het logbestand van de omvormer zie ik een melding die gelijk valt met het ontstaan van het probleem

Fout 8x42: Vsrg L1 Max (Vac/Vfilter spanningspiek)

Zoek ik deze foutmelding op in de handleiding staat er dit als troubleshooting

Verify that the inverter is set to the correct country.
Consult the grid operator.
If permitted by local authorities, change the grid protection values.

Ik zie niet zo snel een link tussen het land en de hoge voltage op L2-L3 en lage voltage op Lijn 1

Op mijn slimme meter heb ik ook een P1 monitor lopen en kan hierin zien dat er op 2 mei geen spanningspiek is geweest.

Wellicht iemand een idee wat deze melding / waardes in de Solaredge betekenen en of dit zelf op te lossen is?

V DC 856,56
V L1-L2 232,16
V L2-L3 397,84
V L3-L1 229,09

Het lijkt erop dat L1 geen spanning krijgt, dwz op 0V staat.

Dat klopt ook met

Lijn 1 Lijn 2 Lijn 3
V AC 2,27 231,95 229,09

Dus ergens een onderbreking in 230V kant, op L1 lijn, mogelijk binnenin de omvormer. Maar misschien een zekering ergens.

Je hebt de spanning al nagemeten. Waar heb je die gemeten? In de meterkast? Want de omvormer ziet een andere spanning dan je meter.

Mee eens! Er hangt iets los.

Meet ook L1-L2, L2-L3 en L2-L3. (naast de 0-L1 etc metingen die je al gedaan hebt).

Doe deze metingen zo dicht mogelijk bij de omvormer, eigenlijk OP de omvormer zelf:

Het heeft geen zin dat je in de meterkast allemaal nette spanningen ziet, maar dat er een kabel-probleempje is tussen de meterkast en je omvormer.

We hebben hier in NL een 230/400 systeem. Dat wil zeggen dat 0-L1 0-L2 en 0-L3 moeten alledrie 230V zijn, en L1-L2, L1-L3 en L2-L3 moeten alledrie 400V zijn.

Als je het zo bekijkt zijn alle metingen goed, behalve de metingen waar L1 bij betrokken is... Rara waar zit het probleem?

Bedankt voor je snelle reactie:)

Begrijp ik goed dat het voltage tussen twee fases +/- 400V moet zijn en omdat die hier tussen L1-L2 en L3-L1 230V is hier dus het probleem zit? En ook omdat die op Lijn1 2,27V aan geeft. Antwoord tijdens schrijven van dit bericht al gegeven door REW :)

Alle fases onderling meten 400V

Ik heb de meting gedaan op de werkschakelaar voor de omvormer, tussen de schakelaar en de omvormer zit zo'n 30cm schat ik. De omvormer zelf heb ik niet open gehad.

Na de eerdere melding zie ik nog een melding 8x90: V-L1 Min6tot10 dit is rond dezelfde tijd. Het lijkt er dus op dat er iets in de omvormer fout gaat of zou ik hier zelf nog iets aan kunnen doen?

Op zondag 2 juni 2024 17:01:06 schreef Sidney195:
Bedankt voor je snelle reactie:)
Het lijkt er dus op dat er iets in de omvormer fout gaat of zou ik hier zelf nog iets aan kunnen doen?

[bijlage]

Meet eens DIRECT op de omvormer, misschien is er een contact in de werkschakelaar uitgefikt. Of had je al direct op de kabel naar de omvormer gemeten?

Controleer ook of de L1 draad aan de omvormer wel goed vast zit, zal niet de eerste keer zijn dat iemand een schroef vergeet aan te draaien.

Op zondag 2 juni 2024 17:01:06 schreef Sidney195:
Ik heb de meting gedaan op de werkschakelaar voor de omvormer, tussen de schakelaar en de omvormer zit zo'n 30cm schat ik.

Tja, je hebt nu effectief twee metingen. Op de werkschakelaar meet je 230V op de L1 fase, en 30cm verderop meet je (via de omvormer) daar vrijwel nul.

Mijn conclusie zou zijn: Daartussenin gaat het ergens fout... Of een kabeltje nu 30cm of 14 meter is, de fout zit vrijwel altijd in de aansluiting aan het begin of het eind.

Als je NA de werkschakelaar nog kan meten dan moet je daar nu even meten. Als je daar nu ook "OK" meet, dan zet je de werkschakelaar uit en kan je relatief veilig aan de omvormer werken om te kijken of het L1 kabeltje goed vast zit. ALs je de zonnekant ook nog kan uitschakelen, dan moet je dat ook doen.

Eventueel heeft de omvormer een zekering in de L1 fase die gesprongen is.

Zojuist de kap open gemaakt en direct op de omvormer nagemeten. En inderdaad L1 0V. Voorzichtig aan de kabel gezeten en deze zat niet vast, de schroef zat wel vast. Ze hebben hem dus vastgeschroefd zonder de kabel erin te klemmen. Ik heb hem nu zelf vastgeschroefd en heb nu deze waardes

V DC 401,5
V L1-L2 402,69
V L2-L3 401,88
V L3-L1 402,91

En in het veld fasemeting eronder
Lijn 1 Lijn 2 Lijn 3
V AC 231,97 232,41 232,83

Dit lijkt een stuk beter en de foutstatus is ook weg én er is weer PV productie. Probleem is opgelost met hulp jullie tips, iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

Deze installatie door een groot bekend landelijk bedrijf uitgevoerd en er is echt zoveel prutswerk geleverd. Vanaf de meterkast tot aan de aansluitingen op de panelen is wel iets fout gedaan. En blijkbaar nu ook in de omvormer. De installatie fouten heb ik zelf geconstateerd en ik heb er nu niet echt heel veel kaas van gegeten. Het zou me niet verbazen als er nog steeds zaken zijn die niet juist zijn aangesloten.

Na de installatie wilde het bedrijf mij niet de gegevens van de omvormer geven. Ik kan er nu niet op inloggen. Maar het liefst zou ik deze door een ander bedrijf even volledig na willen laten lopen om te voorkomen dat ik een keer brand krijg door een onjuiste installatie.

Weten jullie of het mogelijk is voor een ander bedrijf om het beheer over te nemen of moet de oude partij hier altijd mee instemmen?

Ben ik ook benieuwd naar. Zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor de service- en garantievoorwaarden.

Heb je foto's gemaakt van de fout situatie?

Op maandag 3 juni 2024 09:10:06 schreef joopv:
Ben ik ook benieuwd naar. Zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor de service- en garantievoorwaarden.

Heb je foto's gemaakt van de fout situatie?

Ja, al dacht ik later ik kan ze doorsturen, maar daar gaan ze toch niets mee doen. En waarschijnlijk zou het zelf openen van de kast voor hun ook al een reden zijn om geen service meer te verlenen. Al zit ik daar vanuit hun kant ook niet echt op te wachten eerlijk gezegd :)

belangrijkste is dat het probleem is opgelost.
jammer dat ze bij keuring niet aan elke kabel eens gaan trekken, dergelijke problemen zouden zo eruit gekomen zijn.

de installateur had na schroef vastdraaien ook eens aan de kabel moeten trekken, doe ik ook altijd

je bent er nog goed vanaf gekomen, kon veel erger uitvallen

Op maandag 3 juni 2024 08:37:49 schreef Sidney195:
Na de installatie wilde het bedrijf mij niet de gegevens van de omvormer geven.

Bij mijn omvormer is het "wifi productie-dinge-bekijken" een losse module die aan de omvormer hangt.

Je kan op internet zoeken naar de "inleer-procedure" van dat ding en het dan gewoon zelf doen. Dat is een beetje "tricky". Het werkt om de gekste redenen niet. Bijvoorbeeld er staat op: Serial nr: SN00012345678, dan kan het zijn dat je SN00012345678 in moet vullen, of 00012345678 of 12345678 en dat ie dat allemaal verschillend vindt....

Ik kan niet zeggen hoe het met garantie vanuit de prutsers, ik bedoel het installerende bedrijf zit, maar SolarEdge geeft ook gewoon rechtstreeks garantie, al weet ik niet of VERLENGDE garantie ook buiten de verkopende partij is geregeld (lijkt me wel gezien hoeveel zonnepaneel installatieboeren om de haverklap failliet gaan).

Wat je kunt vragen als je enigszins computer vaardig bent, is of SolarEdge de omvormer vrij geeft: daar doen ze flink moeilijk over tegenwoordig, dus een tweedehandsje van Marktplaats kun je niet zomaar zelf aanmelden, maar voor jou als eigenaar op het bij hen bekende adres moet dat geen probleem zijn.

Dan kun je, mits je hun online gratis cursussen volgt, zelf een portal aanmaken en gewoon je hele systeem zelf managen. Mogelijk moet je wel (zo begrijp ik het), twee accounts aanmaken, één als Sidney de installateur en één als Sidney de gebruiker.

Zegt hij even makkelijk, terwijl het me zelf nog niet gelukt is (maar ik heb een serieus concentratieprobleem door chemo-brain en hou niet geweldig veel van computers sinds mijn ZX-81 vastliep tijdens het programmeren omdat ik de 16K expansiemodule was vergeten in te pluggen).

Op maandag 3 juni 2024 12:04:47 schreef fcapri:
belangrijkste is dat het probleem is opgelost.
jammer dat ze bij keuring niet aan elke kabel eens gaan trekken, dergelijke problemen zouden zo eruit gekomen zijn.

de installateur had na schroef vastdraaien ook eens aan de kabel moeten trekken, doe ik ook altijd

je bent er nog goed vanaf gekomen, kon veel erger uitvallen

Mochten ze hier toch nog ooit ergens voor langskomen, dan geef ik ze het als tip mee :9~

Op maandag 3 juni 2024 13:50:56 schreef rew:
[...]Bij mijn omvormer is het "wifi productie-dinge-bekijken" een losse module die aan de omvormer hangt.

Je kan op internet zoeken naar de "inleer-procedure" van dat ding en het dan gewoon zelf doen. Dat is een beetje "tricky". Het werkt om de gekste redenen niet. Bijvoorbeeld er staat op: Serial nr: SN00012345678, dan kan het zijn dat je SN00012345678 in moet vullen, of 00012345678 of 12345678 en dat ie dat allemaal verschillend vindt....

Ze hebben de installatie toegevoegd in hun SolarEdge portal, hier kan ik als gebruiker wel wat informatie uithalen. Maar verder dan de opwekking van de panelen kom je niet echt. Dat is jammer, want het is mogelijk om ook notificaties te versturen bij storingen las ik. Bij mij werkten ze nu al meer dan een maand niet, het is ook niet iets wat ik dagelijks bekijk. Een melding zou wel handig zijn. Ik ga vragen of ze dit kunnen open zetten, maar ik verwacht er niet veel van.

Op maandag 3 juni 2024 14:16:03 schreef r-p:
Ik kan niet zeggen hoe het met garantie vanuit de prutsers, ik bedoel het installerende bedrijf zit, maar SolarEdge geeft ook gewoon rechtstreeks garantie, al weet ik niet of VERLENGDE garantie ook buiten de verkopende partij is geregeld (lijkt me wel gezien hoeveel zonnepaneel installatieboeren om de haverklap failliet gaan).

Wat je kunt vragen als je enigszins computer vaardig bent, is of SolarEdge de omvormer vrij geeft: daar doen ze flink moeilijk over tegenwoordig, dus een tweedehandsje van Marktplaats kun je niet zomaar zelf aanmelden, maar voor jou als eigenaar op het bij hen bekende adres moet dat geen probleem zijn.

Dan kun je, mits je hun online gratis cursussen volgt, zelf een portal aanmaken en gewoon je hele systeem zelf managen. Mogelijk moet je wel (zo begrijp ik het), twee accounts aanmaken, één als Sidney de installateur en één als Sidney de gebruiker.

Zegt hij even makkelijk, terwijl het me zelf nog niet gelukt is (maar ik heb een serieus concentratieprobleem door chemo-brain en hou niet geweldig veel van computers sinds mijn ZX-81 vastliep tijdens het programmeren omdat ik de 16K expansiemodule was vergeten in te pluggen).

Bedankt, ik ga het proberen. Stap 1: Aanmaken van een 'installer' account is in ieder geval gelukt, toevoegen van systeem nog niet ivm foutief serienummer. Waarschijnlijk onjuiste melding, maar komt dit doordat hij ergens anders al gekoppeld is. Er loopt nu een case, ben benieuwd.

Een SE5K: Dat is zo'n omvormer waar aan de onderkant een blauw/groen/rode led in een "buisje" uitsteekt. Normaal moet dat ledje blauw zijn, dan is het goed.
Groen is wel OK maar heeft geen wifi verbinding. Rood is fout natuurlijk.

Daar zit onder een vertikaal wipschakelaartje, kun je naar links doen (P stand geloof ik) en dan kun je met de APP die erbij zit, je wifi password etc allemaal opnieuw instellen. En/of de QR code scannen dat is sneller, zit links op de kast.
De APP kan ook vragen of je een vorig ingescande omvormer wilt "hergebruiken".

Oh ja, het wifi password staat ook aan de zijkant op de omvormer + SSID.

Je kan het beheer zeker over laten nemen door n ander, dat hebben wij ook recent gedaan bij n klant waar Bongo (intussen ook failliet) er een zooitje van had gemaakt. SE bellen gaat heel gemakkelijk, bel wel aan het begin van de dag dan hang je niet zo lang in de wacht.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (24%)]

Op maandag 3 juni 2024 20:14:17 schreef henri62:
Een SE5K: Dat is zo'n omvormer waar aan de onderkant een blauw/groen/rode led in een "buisje" uitsteekt. Normaal moet dat ledje blauw zijn, dan is het goed.
Groen is wel OK maar heeft geen wifi verbinding. Rood is fout natuurlijk.

Daar zit onder een vertikaal wipschakelaartje, kun je naar links doen (P stand geloof ik) en dan kun je met de APP die erbij zit, je wifi password etc allemaal opnieuw instellen. En/of de QR code scannen dat is sneller, zit links op de kast.
De APP kan ook vragen of je een vorig ingescande omvormer wilt "hergebruiken".

Oh ja, het wifi password staat ook aan de zijkant op de omvormer + SSID.

Dat is inderdaad de omvormer met zo'n buisje die knipperde op het moment van probleem rood. Met de app kon je als 'niet installateur' niet zoveel behalve wat instellingen controleren. Via het web kon je wel iets meer zien, maar geen notificaties instellen.

Op dinsdag 4 juni 2024 19:23:06 schreef andre1973:
Je kan het beheer zeker over laten nemen door n ander, dat hebben wij ook recent gedaan bij n klant waar Bongo (intussen ook failliet) er een zooitje van had gemaakt. SE bellen gaat heel gemakkelijk, bel wel aan het begin van de dag dan hang je niet zo lang in de wacht.

Ik moest een formulier invullen, dat heb ik zojuist gedaan.