Dag,
Ik heb een offgrid installatie en heb dit aangesloten als een IT/zwevend systeem.
In plaats van een isolatiebewakingsapparaat denk ik erover om de fase’s te monitoren met een arduino (meten fase's/aarde d.m.v. een spanningsmeting over een weerstand tussen fase en aardpen)
Het idee is om met de arduino twee (aard)relais te sturen, een die schakelt zodra de spanning tussen fase en aarde te laag wordt en dus deze fase te verbinden met de aarde.
Hetzelfde wil ik doen met de andere fase (natuurlijk zal dit niet samen kunnen gebeuren).
Op het moment dat een aardrelais gesloten is zal het systeem werken als een “normaal” systeem en zal de aardlekschakelaar(s) de beveiliging overnemen.
Alle groepen worden 2-polig uitgevoerd.
Ik zie niet in waarom dit niet zal werken maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Het voordeel hiervan is dat het systeem niet gelijk uitvalt bij 1 enkele aardlekfout en ook dat ik op afstand kan monitoren of alles nog in orde is.
Systeem
54 kWh opslag
10 kWP panelen (2 trackers)
1x 10kVA omvormer 230V
1X 3kVA omvormer 230V
alles op locatie van woonhuis
2 appartementen op 200m afstand bedraad met 4X35MM2 (2 groepen)
4 appartementen op 300m afstand bedraad met 4X35MM2 (2 groepen)
de centrale kasten bij de appartementen krijgen hun eigen aardpen en ook dezelfde beveiliging (arduino en relais)
vanaf deze kasten wil ik nog verder, 200m met 2x16mm2 naar een eventuele camperplaats, hier ook een eigen aardpen en beveiliging.
Ik heb hier niet te maken met Nederlandse regelgeving.
Gaat dit werken?
Als het volledig offgrid is, kun je dan geen aarde/nul koppeling maken?
Dan werken de aardlekschakelaars gewoon als er een keer een sluiting/lek is tussen een fase en een metalen gestel
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je moet je niet afvragen of het gaat werken.......
Leuk om te maken, maar vraag je jezelf maar eens af als er iets gebeurt waarbij een ongeluk met schade / letsel of zelfs de dood ontstaat.
Dan moet jij wel aan kunnen tonen dat je schakeling veilig en betrouwbaar is.
Als het systeem goed is uitgevoerd valt bij een aardfout slecht een gedeelte uit en niet de hele installatie.
Ik ken zwevende netten waarbij de spanning van beide "fases" naar aarde gemeten wordt. Maar dat is zeker geen residentieele installatie. En dient enkel als indicatie dat er een fout opgespoord dient te worden.
Ik zou nooit anders doen dan zo'n installatie hard aarden, de eventuele verhoogde beschikbaarheid die je hier mee verkrijgt heeft een bak nadelen. Schakelen naar aarde is wel het laatste wat ik zou doen overigens.
Ik ben nogal gecharmeerd van dit systeem, zo kun je beide fase’s ongestraft aanraken, niet tegelijk natuurlijk.
Stel ieder huis zou een scheidingstrafo hebben, een IT-systeem en een (of meerdere) isolatiebewakingsapparaat die bij een aardfout de stroom zou afschakelen, dit zou veel veiliger zijn;
zit je in bad en een fase komt in het water, niks aan de hand, de spanning wordt afgeschakeld.
Bij een “traditionele" installatie krijg je een opdonder en de aardlekschakelaar vliegt er uit, met een slecht hart en/of een maandagochtend aardlekschakelaar is het nog de vraag of je het overleefd.
Goed, het kost wat meer maar ik denk dat die isolatieapparaten een stuk goedkoper kunnen als er meer vraag naar zou zijn.
Ik snap natuurlijk dat dit niet eenvoudig op nationaal niveau te veranderen is, sterker nog, dit gaat niet gebeuren.
Maar voor mij is het een ander verhaal, waarom zou ik kiezen voor de (m.i.) slechtste oplossing?
Toegegeven het is wel de makkelijkste weg.
Ik krijg sowieso mijn installatie niet gekeurd, mijn boilerthermostaat bv is gekoppeld aan een arduino en de boiler gaat alleen aan als de accu’s vol zijn, de vaatwasser en wasmachine niet draaien, ook gaat deze uit als er een pomp aangaat, de insinkerator wordt aangezet of de compressor aanslaat. Hetzelfde idee geldt voor mijn compressor, ik krijg denk ik geen installateur zo gek om dit goed te keuren.
Ook al sluit ik dus alles traditioneel aan en er gaat iemand met een zwak hart dood in bad ben ik alsnog goed de l*l…
Kortom, ik ben er nog niet uit 
zomaar wat vragen om even over na te denken..
Is de arduino wel betrouwbaar genoeg (hardware + het programma dat loopt..) om iets als fazebewaking te doen op lange termijn?
Schrijft de fabrikant van de arduino er mogelijks iets over ?
Arduino haakt daar af: https://www.arduino.cc/en/warranty
1.5 Arduino products are not authorized for use in safety-critical applications where a failure of the Arduino product would reasonably be expected to cause severe personal injury or death.
'Not authorized' betekent natuurlijk niet 'verboden', maar:
The Customer acknowledges and agrees that any such use of Arduino products is solely at the Customer’s risk, and that the Customer is solely responsible for compliance with all legal and regulatory requirements in connection with such use.
Theoretisch zou je natuurlijk zelf de installatie kunnen testen volgens - aantoonbaar - dezelfde standaards als normaal voor zulke toepassingen (life support) gelden, maar dat lijkt me niet gemakkelijk.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
2 appartementen op 200m afstand bedraad met 4X35MM2 (2 groepen)
4 appartementen op 300m afstand bedraad met 4X35MM2 (2 groepen)
Ik zou hier nooit voor een zelfbouw oplossing (arduino) kiezen ivm aansprakelijkheid. Kies voor materialen die in lijn en akkoord zijn voor de lokale regelgeving. Koppel de appartementen los van de andere systemen, extra stroomkosten hierdoor kun je verwerken in de huur.
Ik krijg sowieso mijn installatie niet gekeurd, mijn boilerthermostaat bv is gekoppeld aan een arduino en de boiler gaat alleen aan als de accu’s vol zijn, de vaatwasser en wasmachine niet draaien, ook gaat deze uit als er een pomp aangaat, de insinkerator wordt aangezet of de compressor aanslaat. Hetzelfde idee geldt voor mijn compressor, ik krijg denk ik geen installateur zo gek om dit goed te keuren.
Ook al sluit ik dus alles traditioneel aan en er gaat iemand met een zwak hart dood in bad ben ik alsnog goed de l*l…
Precies, de kosten bij een ongeval zijn vele malen hoger dan wat je ooit gaat besparen.
Ben al aan het kijken naar gebruikte isolatiebewakingsapparaten en dit is best te doen qua aanbod en prijs, echter bedenk ik me dat ik niet per appartement een isolatiebewakingsapparaat kan plaatsen omdat ze in de centrale kast aan dezelfde fase’s en aardpen meten en zullen alle daar aangesloten isolatiebewakingsapparaten de relais uitschakelen (en misschien zijn ze zelfs niet sellectief genoeg ,bij goede aarde, zodat ook het woonhuis en de andere centrale kast afschakelt…)
Die dingen zijn gemaakt om een waarschuwing te geven om vervolgens de storing meteen te verhelpen, het heeft dus geen zin per zwevend systeem er meer dan 1 te plaatsen...???
Hmmm
Denk denk….
Als alles zwevend is en gekoppeld dan hoef je natuurlijk maar op 1 plaats te meten. Die spanningen zijn overal gelijk.
En dan krijg je de grootste uitdaging, uitvogelen WAAR er ergens een aardfout ontstaan is, want daar heb je geen enkele indicatie van.
Gewoon niet aan beginnen lijkt me nog steeds de beste oplossing.
Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar stel dat de accu's leeg beginnen raken en de spanning uit de omvormers zakt tot vb 90Vac.
Gaat je isolatie bewakingssysteem dan nog werken ?
Ik vermoed dat het bewakingssysteem ook een voedingsspanning nodig heeft.
Het doet me denken aan de discussie ivm de aardlekschakelaars type B (voor DC fouten). In die toestellen zat een voeding om de aardfout-detectie-elektronica te laten werken. Maar bij een bepaalde minimum spanning (die hoger was dan de veiligheidsspanning in vochtige ruimtes) werkte de voeding niet meer en was er ook geen beveiliging.
Er bestaan IT meetsystemen met meetspoelen die je telkens per kring rond de geleiders kan plaatsen. Principe van een (lek)stroomtang.
Zal wel zijn prijs hebben.
Bij gebruik van IT moet er altijd een bevoegd persoon aanwezig zijn die bij een eerste signalisatie op zoek gaat naar de aardfout.
In een huishoudelijke context niet haalbaar en niet toegelaten.
Zelfs in bedrijven komt het maar heel weinig voor. Tenzij in de chemische fabrieken.
En indien nodig bij veiligheidsinstallaties die verplicht een bepaalde duur moeten blijven werken. Ook in geval van brand.
Maar zelfs dan gaat men liever voor alternatieve oplossingen dan IT te moeten gebruiken.
Op dinsdag 4 juni 2024 15:47:21 schreef Sine:
Gewoon niet aan beginnen lijkt me nog steeds de beste oplossing.
Ben bang dat je gelijk hebt
Op dinsdag 4 juni 2024 15:47:21 schreef Sine:
Als alles zwevend is en gekoppeld dan hoef je natuurlijk maar op 1 plaats te meten. Die spanningen zijn overal gelijk.
Ik zit hier op berggrond, heb je op 300m afstand meten over aarde en fase niet een (iets) andere waarde?
Op dinsdag 4 juni 2024 16:01:49 schreef pamwikkeling:
Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar stel dat de accu's leeg beginnen raken en de spanning uit de omvormers zakt tot vb 90Vac.
.
De omvormer zal eerder uitschakelen