Hallo,

Ik heb een nieuwe 3D printer met alleen een ingang voor USB-microkabel. Vreemd dat zoiets in de huidige tijd nog geleverd wordt.

Tevens is er een normale USB (male) adapter meegeleverd waar een SD-microkaart in past. Deze kaart wordt op de PC van data voorzien en moet daarna in de printer geschoven worden

Om nu niet steeds deze SD kaart uit de adapter te moeten schuiven en in de printer te inserten (onhandig en kaart zal snel onbruikbaar zijn) wil ik een speciale USB kabel maken. Er zijn mijns inziens 2 opties:

1/ een kabel met aan weerszijden normale USB-female stekkers. Daar past aan de ene zijde de meegeleverde SD-card adapter in en aan de andere zijde een USB-naar_USB-micro kabel)

2/ een kabel met een normale USB female stekker aan de ene zijde en aan de andere zijde een USB-micro-male stekker.

Beide kabels zijn volgend mij niet te koop. Weet iemand hoe die zelf te maken zijn?
Bedankt voor jullie meedenken.

Groet,

Luster

Ik begrijp niet wat je probeert te bereiken, beide kabels die je beschrijft zijn ongebruikelijk en exotisch....

Deze?:
https://www.tme.eu/nl/details/a-usb2-amff/usb-kabels-en-adapters/gembi…
https://www.tme.eu/nl/details/aa0035/usb-kabels-en-adapters/logilink/?…

Is de printer met de computer te bedienen via deze USB aansluiting ? Zoja, kijk dan eens naar Octopi, dan kan je via WiFi je printer bedienen en de gcode bestanden versturen. Dan hoef je niet met de SDcard te klooien.

SD kaarten gaan echt niet gauw kapot door in/uithalen trouwens...
Ik heb met mijn vorige printer dat jarenlang en vaak gedaan en nooit iets vreemds gehad...

Op dinsdag 4 juni 2024 16:32:11 schreef Luster:

Om nu niet steeds deze SD kaart uit de adapter te moeten schuiven en in de printer te inserten (onhandig en kaart zal snel onbruikbaar zijn)

Luster

SD kaarten gaan niet snel stuk. Ik spreek uit ervaring, sommige hier zijn +15 jaar en doen het nog steeds. Uiteraard geen shingchung merk kopen.

Op dinsdag 4 juni 2024 17:43:49 schreef Arco:
SD kaarten gaan echt niet gauw kapot door in/uithalen trouwens...
Ik heb met mijn vorige printer dat jarenlang en vaak gedaan en nooit iets vreemds gehad...

Yep, waarschijnlijk is het al lang vergeten waarvoor de lettertjes SD stonden : Secure Digital..

Wat TS bedacht heeft werkt vermoedelijk niet; de printer zal normaal gesproken geen USB host bevatten en kan dus geen SD kaart lezen via zijn USB poort.

Baco heeft toevallig SD verleng FFC's liggen. Mogelijk helpt dat.
Verder print in mijn perceptie de halve wereld op 1001 manieren zonder dit "probleem"?

Yep TS wil op deze manier een directe verbinding maken met de sd card reader, dat gaat helaas niet werken... Die printer heeft geen ingebouwde USB Host controller.

Ik zou niet weten wat er vreemd is aan een 3D printer met een micro USB aansluiting... Voor sommigen is het ook nooit goed. |:(

Nog steeds werken veel digitale fototoestellen op dergelijke kaartjes, enig idee hoeveel keer die erin en er terug in gaan? De kabel zal veel eerder kapot zijn dacht ik. :+ Ja mag er zelfs met een auto over rijden en onder water gaan. Dat zal je kabeltje niet overleven die mishandelingen...

En dan heb je natuurlijk ook nog dit soort contrapties: https://www.aliexpress.com/item/1005001927502205.html

Bij sommige printers kun je 'gewoon' de Gcode file in die USBpoort dumpen...

En dan even per ongeluk die 3D printer aansluiten op de pc en kortsluiting...

Ik zou als ik TS was niet teveel experimenteren met die poort, of het wordt een ritje naar het milieustraatje met je 3D printer en verminkte poort met MCU die hemelen is...

Goede USB kaartlezers zijn de Kingston MLP (SD) en MLPM (microSD), niet (makkelijk) kapot te krijgen...
Die dingen die je bij een printer kado krijgt is meestal goedkope brol die snel kapot is.

https://tshop.r10s.jp/princeton/cabinet/thumbnail01/imgrc0133418357.jpg https://www.networkhardwares.com/cdn/shop/products/1062768842_8f38efae-bdd4-40b6-9db6-26707d245f7c_1900x.jpg?v=1708748517

Ja je krijgt voor gratis helaas niet veel meer...

Je vergeet nog een Zeer goed merk van zo een usb lezer toestelletjes, die van Transcend, niet kapot te krijgen en USB 3.0. Wel niet bepaald goedkoop...

We hebben er drie in de familie thuis.

Ook de zakformaat lezertjes van ANKER zijn gewoon kwaliteit.

kan je dan van je pc over de usb naar je printer printen? volgens mij wordt dit ook niet ondersteund.
er zijn eigenlijk maar een 2tal manieren

1) met één of andere data drager de Gcode bestanden aan de printer geven en hem het laten printen door op je knopjes de print te starten.

2) met een raspberry op octopi. dan zit je printer met usb verbonden op de raspberry. de pc stuurt een gcode bestand door naar de raspberry, deze leest het in en stuurt regel per regel naar de printer om het te laten printen

ik gebruik ook al jaren het 2de geval. ik ben zelf nog verder gegaan en laat mijn raspberry met een relais kaart de 3D printer van 230V voorzien, alsook de extra verwarming in de behuizing.
het enige dat ik nog fysiek moet doen, is het object eruit halen (met octopi kan je de kop ook manueel bedienen en zou je het object van het printbed kunnen duwen en opnieuw te beginnen printen

Op dinsdag 4 juni 2024 16:32:11 schreef Luster:

1/ een kabel met aan weerszijden normale USB-female stekkers. Daar past aan de ene zijde de meegeleverde SD-card adapter in en aan de andere zijde een USB-naar_USB-micro kabel)

Die kan je maken. Het kan ook nog werken ook. De micro-USB steek je dan in je telefoon en zo kan je de SD kaart (lezer) op je telefoon gebruiken.

Wat de relatie is met je 3D printer ontgaat me even.

2/ een kabel met een normale USB female stekker aan de ene zijde en aan de andere zijde een USB-micro-male stekker.

Deze zijn als USB-OTG kabels gewoon in de handel verkrijgbaar. Wederom kan je hiermee USB apparaten (USB SDkaart lezer, keyboard, muis) op je telefoon aansluiten, maar wat dat met je 3D printer te maken heeft... ik snap het niet.

Ik DENK dat jij niet doorhebt dat er USB-A apparaten zijn en USB-B apparaten. USB-A zijn dingen als computers. Alleen computers eigenlijk.

USB-B zijn dingen als een toetsenbord, muis, kaartlezer, 3D printer.

Een -A kan je op een -B aansluiten door middel van een kabel of direct inprikken als je -B ding een grote usb-male heeft.

De "vreemde eend in de bijt" is een moderne telefoon. Enerzijds kan je die aan je PC hangen om de fotos er af te halen. Dan gedraagt ie zich als USB-B apparaat.

Maar hij kan zich echter ook voordoen als USB-A apparaat. Dan kan je dus een toetsenbord, muis of kaartlezer er aan hangen. USB-OTG heet dat.

Behalve telefoons kunnen computertjes als een raspberry pi zero of een Raspberry pi model A ditzelfde.

Naar alle waarschijnlijkheid is jouw 3d printer niet uitgerust met USB OTG (on the go). Precies om deze reden hebben ze vermoedelijk voor micro USB gekozen i.p.v. USB-C; je zal niet per ongeluk een SD kaart lezer op de printer aansluiten. Ik achy de kans groot dat de printer helemaal geen ondersteuning heeft om via de USB poort een SD kaart uit te lezen.

Los van dat, er zijn wel degelijk USB-B naar USB-A female kabels te koop, maar ik acht de kans dat het werkt heel klein.

De USB-SD kaartlezer is voor aan de PC zijde, niet aan de printerzijde...
Normaliter kun je de printer ook direct via USB kabel aansluiten op de PC.

Dankjewel voor jullie meedenken. Heel veel gevarieerde antwoorden. Een (oude) laptop aan de printer hangen is wellicht het handigste. Daar is ook de usb-SDcard houder vanuit mijn PC gemakkelijk in te pluggen. Het probleem met de micro SD card is dat die regelmatig gelanceerd worden en dan moeilijk terug te vinden zijn.

Ik zal het eens gaan uitproberen.

Groet,

Luster

Ik pak altijd een raspberry pi die ik er permanent aanhang. Daar dan Ocotopi op. En zodra je de API key in je slicer hebt ingevoerd, click je daar op "upload and print". Hmmm. Ik moet wat zojuist binnengekomen filament gaan testen. Wat zal ik printen?

Op woensdag 5 juni 2024 21:49:58 schreef rew:
[...] Wat zal ik printen?

Een object met één 45O hoek en verder alleen 90O hoeken. :)

Haha! Had ik ondertussen ook gevonden. Maar dan vind ik de 2010 versie eleganter! Zelf googlen op de naam van de vorm gaf niets.

Maar ondertussen was ie al bezig met Deze. Vannacht vorige versie geprint. Te weinig marges. Nu met iets meer marge.

RPi met octopi. Vele plugins je maakt je 'printer' zo gebruiksvriendelijk als je wil. Aan mijn RPi hangen 2 BME280 (behuizing en filament dryer), Via SSR 3 24V 12Ω 200W weerstanden op koelprofiel met ventilatortjes on top. En als laatste neopixel ledstrips die ook de nozzel temperatuur weergeven.

Edit: mijn SD of CF kaartjes komen nooit uit het fototoestel. Fototoestel met USB aansluiten op de PC. Het grote deel van de laptops heeft een SD kaart reader aan boord. Bij de micro SD wordt dan weer vaak de adapter standaard meegeleverd.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (29%)]

Op donderdag 6 juni 2024 18:19:53 schreef buckfast_beekeeper:
En als laatste neopixel ledstrips die ook de nozzel temperatuur weergeven.

Heb ik ook gemaakt! Geeft op rood bed temp, op groen nozzle temp en op blauw "job progress". Heb ik gemaakt... op de printer die ik niet gebruik. Sukkel.

Volgens mij bestaan er ook SD-kaartjes met ingebouwde WiFi. Ik heb in het verleden ooit zo'n kaartje gekocht. Het staat me bij dat er een programma bij hoorde voor op de PC, zodat bestanden op de SD gedropt konden worden via WiFi.
Enige nadeel is wel dat je alsnog naar de printer moet lopen om de printjob te starten.