Ik zoek een manier om relaiscontacten van een 8 tal relais in te lezen in Excel.
Iedere dag zou de status van 8 relais moeten uitgelezen worden en weergegeven worden in excel waarbij ieder contact met een excel cel overeenkomt in horisontale lijn
de dagen worden verticaal aangeduid.
Zie vb in bijlage.
Het probleem is hoe input status interfacen naar Excel?
Heeft iemand een idee hoe ik dat kan realiseren?
Dat kan via "Automation" of zoals Microsoft het eerder noemde "OLE Automation".
Met "Automation" kun je vanuit bijna elke willekeurige andere programmeertaal (zoals Visual Basic of C++) Excel, Word etc. besturen, bijv. Excel of Word starten, file aanmaken, cellen vullen, tekst in een document zetten, etc. etc. eigenlijk alles wat je normaal met de hand doet via toetsenbord of muis in Excel of Word kun je via "Automation" programmeren.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wat stuurt die relais? Wat zijn de mogelijkheden van die sturing?
Een CSV bestand kan door vele zaken aangemaakt worden. Dat kan geïmporteerd in Excel.
Mooier en meer mogelijkheden, de contacten opslaan in een database. Dan krijg je oneindig veel mogelijkheden met de opgeslagen gegevens.
benleentje
Golden Member
Het probleem is hoe input status interfacen naar Excel?
Maar hoe zijn de relais nu aan de pc gekoppeld, m.a.w. hoe lees je ze nu uit?
Op woensdag 5 juni 2024 20:42:11 schreef buckfast_beekeeper:
Wat stuurt die relais? Wat zijn de mogelijkheden van die sturing?Een CSV bestand kan door vele zaken aangemaakt worden. Dat kan geïmporteerd in Excel.
Mooier en meer mogelijkheden, de contacten opslaan in een database. Dan krijg je oneindig veel mogelijkheden met de opgeslagen gegevens.
Goed punt van buckfast_beekeeper. Als je iets meer vertelt dan is er misschien iets redelijke eenvoudigs iets moois te maken.
'Excel' klinkt een beetje als mijn opa die de kippeneieren opbrengst bijhield 30 jaar geleden 
Als we even aannemen dat de relais nu niet verbonden zijn met computerapparatuur dan zou je bijvoorbeeld met 1 tot 8 ESP modules de relais kunnen uitmeten en de waardes via wifi doorsturen naar een NAS/computer/cloud etcetera.
buckfast_beekeeper was ook groot fan
(ironie smiley) van mijn cloud oplossingen
die ik hier beschrijf (waarvan 1 naar de 'excel' van Google):
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2501645#2501645
Met een Arduino je relais inlezen en via een stukje software middels een seriële stream over USB een txt komma gescheiden format een txt file laten aanvullen. Kan vast wel beter en effectiever dat het rechtstreeks een xls bestand aanvult. Maar daarvoor ontbreekt mij de programmeer vaardigheden.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
@harry64: Csv is niets anders dan een txt bestand met een bepaalde opmaak. In Excel bepaal je dan wat de scheidingstekens zijn en wat de end of line is. Een komma is in onze contreien een scheidingsteken dat ik niet zou verkiezen. Wij aijn gewoon een komma te gebruiken als decimaalteken. In vele andere landen is dat een punt.
Rechtstreeks een Excel invullen zou ik niet prefereren. Telkens die wordt ingevuld, wordt die gelockt. Heb je die zelf open staan, dan kan er ook niet geschreven worden.
Op een RPi of ESP32 S3 een CSV bijhouden en importeren. Anders blijft die stroomvretende PC ook nog eens 24/24 aan staan. Een ESP of RPi zijn op dat vlak stukken zuiniger. Het gebruik van een NAS is te overwegen.
Eens met @buckfast_beekeeper, dit wil je eigenlijk niet in Excel op een PC doen, maar op iets met een buffer, database of een 'systeem omgeving' zoals een NAS of cloud. Allemaal afhankelijk van hoe kritisch de meetwaardes zijn en welke kennis er is.
Als er al een meetsysteem 24/7 (of deels daarvan) draait in de vorm van een PC of laptop waarmee men ook de relais wil gaan uitlezen en bijhouden in Excel dan ligt het maken van een stukje software waarmee dat kan op dat meetsysteem meer voor de hand dan een losse Rpi o.i.d. met alle bijkomende interfacing en extra werk.
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Ervan uitgaande data de data al op de PC aanwezig is:
- status in een simpel tekstbestandje stoppen met vaste naam/locatie;
- Excelfile ombatterijen naar een macro-bestand (xlsm);
- Openen van de Excel file schedulen in Windows op dat ene dagelijkse moment (aannemende dat Excel op een Window$ PC staat);
- Vba macro-tje schrijven die meteen start als het workbook wordt geopend:
- check of het tekstbestandje bestaat;
- zo ja: inlezen met simpele vba-code
- Workbook opslaan;
- Tekstbestandje weggooien (archiveren, whatever);
- Excel afsluiten.
- Bestaat het tekstbestandje niet: workbook gewoon open laten staan (of niet...).
Buiten het inlezen van de data, geen andere software nodig.
R-Tronic
Easy come, easy go.
Ik heb een tijdje dit soort dingen gedaan met LOGO acces tool. Dit is een Excel invoegtoepassing die rechtstreeks met een LOGO kan praten.
Hele grafieken met ingang statussen en tijden heb ik gelogd echter het werkte niet meer na de overgang naar een cloudserver op mn werk.
Voor thuis zou het best kunnen werken, maar je pc moet dan wel altijd aan staan met het excel bestand geopend. Kost je alleen de aanschaf van een LOGO en de programmeersoftware nafuurlijk.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op woensdag 5 juni 2024 18:52:33 schreef Dirk_T:
Ik zoek een manier om relaiscontacten van een 8 tal relais in te lezen in Excel.
Ik heb zelf goede ervaringen met dit bordje: https://www.velleman.eu/products/view/?id=461758
Het heeft wel een hoog hobby-gehalte als je het niet in een kastje bouwt. In Excel kan je rechtstreeks de data inlezen. Excel haalt zelf (master) de data op (gebruikmakend van VBA), dus het is niet zo dat het bordje data stuurt waarbij op dat moment Excel open moet staan; zoals ik hierboven las. De pc kan je dus tussendoor ook voor andere doeleinden gebruiken.
Op het werk heb ik een paar keer deze kastjes gebruikt: https://www.ni.com/nl-nl/shop/model/usb-8452.html Maar hoe goed dat met Excel werkt heb ik geen ervaring mee.