Beste allemaal,
Ik hoop dat jullie de gouden tip voor mij hebben. Ik heb een whirlpool 6 sense combi oven. Ineens maakte de magnetron functie een hard brommend geluid(zie filmpje onderaan dit bericht) en warmt hij niet meer op. De oven functie werkt nog wel.
Ik had de diode doorgemeten en dacht dat deze stuk was. Een nieuwe diode erin gedaan maar helaas nog hetzelfde probleem.
Ik heb nu de trafo, magnetronunit en de capicator doorgemeten. Ik meet geen abnormale waarden en het circuit is gesloten en open wanneer dit moet.
Ik heb enkel spanningsloos gemeten. Ik heb niet de apparatuur om bijvoorbeeld de trafo op spanning te zetten en hem dan door te meten.
Hebben jullie nog een tip wat ik kan nakijken?
Hoe de buis doorgemeten?? gloeidraden TOP behuizing gemeten op K Ohm bereik?? Moet volledig open zijn. Condensator gemeten naar behuizing toe?? Capaciteit condensator nog OK?? Anders lijkt het een lekke buis die intern overslaat..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Mss dat je hier wat wijzer uit wordt:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/165480/last
Op donderdag 6 juni 2024 19:01:09 schreef smd:
Hoe de buis doorgemeten?? gloeidraden TOP behuizing gemeten op K Ohm bereik?? Moet volledig open zijn. Condensator gemeten naar behuizing toe?? Capaciteit condensator nog OK?? Anders lijkt het een lekke buis die intern overslaat..
Ik meet tussen beiden aansluiting 0.4 ohm op de buis(zie foto) op de aansluitingen naar de behuizing is het een open circuit.
Er werd hier ook een link gestuurd bij iemand waarvan de magnetron unit kapot was en die precies hetzelfde geluid heeft. Het is jammer dat de magnetron unit wel goed meet.. of zie ik iets over het hoofd?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pas ook bezig geweest met zoiets, inverter kapot en buis leek goed te meten. tot ik met een isolatietester van behuizing naar de lippen meette op de buis, op 1 lip ging de weerstand 10sec lang maar op en neer op de schaal ( ook erg dichtbij paar duizend ohm ) tot deze uiteindelijk oneindig werd. dat was dus een gare C in de doorvoer die je met een dmm niet had gevonden. de inverter vind deze wel en dan is het paf..
[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]
Aan de achterkant van de magnetronunit/buis wel wat verdachts gevonden. Mij lijkt dat deze stuk is. Nog tips voor waar te bestellen?
EricN
1. Een oneindig meetende buis staat absoluut NIET garant dat deze niet stuk is en onder spanning niet in sluiting gaat.
2. Als je de 2 draden vd buis in de lucht laat bengelen ver genoeg van alle metalen delen want daar staat 2000v op en je test dan de microgolf functie dan behoort het gebrom weg te zijn. Een defecte diode of C laat de brom alsnog aanwezig zijn. Wel opgepast!!! Op die draden staat dan hoogspanning. Als je daar met een tang of schroevendraaier naar wijst, hoe geïsoleerd ook, dan kun je daar het leven bij laten. Ook na het afzetten van de oven is deze spanning nog enige tijd aanwezig. Je moet dus weten waar je mee bezig bent.
3. Die buis op foto lijkt niet gezond....aan de voorkant 
Op donderdag 6 juni 2024 22:49:34 schreef EricN:
1. Een oneindig meetende buis staat absoluut NIET garant dat deze niet stuk is en onder spanning niet in sluiting gaat.2. Als je de 2 draden vd buis in de lucht laat bengelen ver genoeg van alle metalen delen want daar staat 2000v op en je test dan de microgolf functie dan behoort het gebrom weg te zijn. Een defecte diode of C laat de brom alsnog aanwezig zijn. Wel opgepast!!! Op die draden staat dan hoogspanning. Als je daar met een tang of schroevendraaier naar wijst, hoe geïsoleerd ook, dan kun je daar het leven bij laten. Ook na het afzetten van de oven is deze spanning nog enige tijd aanwezig. Je moet dus weten waar je mee bezig bent.
3. Die buis op foto lijkt niet gezond....aan de voorkant
Ik wil dat nog wel even testen. Ik ben alleen bang dat die draden te dicht bij elkaar zitten en dat daar een spanningsboog tussen komt of gebeurd dat niet?
EricN
Zoals ik Eric begreep kan ik testen als op de foto toch? Op die aansluiting van de magnetronunit zit toch de hoogspanning? Zou ik hem zo kunnen testen?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Als je zorgt dat de draden die op de magnetronbuis hebben gezeten minstens 3 cm van het magnetron metaal en de trafokern vandaan blijven kan dat.
Ik stop ze weleens geisoleerd tov elkaar in een (van binnen droog) plastic flesje met grote dop.
Dan zijn ze al snel op voldoende afstand.
Dat isoleren kan met tape er staat een lage gloeispanning op tov elkaar.
EricN
Zoalsop de foto is het prima. Zet de microgolf aan. Luister naar het geluid. Dat behoort zacht te zijn. Wel opgelet met de spanning die er nog een paar minuten op blijft staan.
Is het geluid zacht dan is naar alle waarschijnlijkheid enkel de buis stuk.
Op vrijdag 7 juni 2024 12:45:06 schreef EricN:
Zoalsop de foto is het prima. Zet de microgolf aan. Luister naar het geluid. Dat behoort zacht te zijn. Wel opgelet met de spanning die er nog een paar minuten op blijft staan.Is het geluid zacht dan is naar alle waarschijnlijkheid enkel de buis stuk.
Super, bedankt! Ik heb hem getest en het geluid is er nu niet. Ik ga dus een nieuwe magnetronunit bestellen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 7 juni 2024 13:10:58 schreef Fietsmeneer:
[...]Super, bedankt! Ik heb hem getest en het geluid is er nu niet. Ik ga dus een nieuwe magnetronunit bestellen.
ik denk dat de oude buis niet eens stuk is, maar het gewoven messing ringetje om de buiskop maakt slecht contact met het chassis waardoor je overslag hebt. maak die rand goed schoon zodat het weer contact maakt en en de buiskop ook schoonmaken zodat er geen oude overslag meer aanwezig is.
het gewoven messing ringetje wat opruwen met een staalborstel helpt ook mbt beter contact.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maak wel even een foto van het uiteinde van de golfpijp (zeg maar de antenne), zo dat je een beetje naar binnen kunt kijken. Dat wil ook wel eens gesmolten of verbrand zijn.
Op vrijdag 7 juni 2024 17:56:44 schreef maartenbakker:
Maak wel even een foto van het uiteinde van de golfpijp (zeg maar de antenne), zo dat je een beetje naar binnen kunt kijken. Dat wil ook wel eens gesmolten of verbrand zijn.
Op vrijdag 7 juni 2024 16:56:53 schreef testman:
[...]ik denk dat de oude buis niet eens stuk is, maar het gewoven messing ringetje om de buiskop maakt slecht contact met het chassis waardoor je overslag hebt. maak die rand goed schoon zodat het weer contact maakt en en de buiskop ook schoonmaken zodat er geen oude overslag meer aanwezig is.
het gewoven messing ringetje wat opruwen met een staalborstel helpt ook mbt beter contact.
Thanks, dit ga ik zeker proberen!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik geloof dat die golfpijp er nog wel goed uitziet. Er zit een soort rechte kneep in het midden en daar moeten ook geen gaten of smeltpareltjes ofzo inzitten/aanhangen.
Is het niet erg gevaarlijk om een magnetronbuis open en bloot te testen met je lichaam vlak erbij in de buurt?...
maartenbakker
Golden Member
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]
maartenbakker
Golden Member
De buis zelf mag je alleen maar aansluiten en onder spanning zetten als hij goed op zijn plek gemonteerd zit.
Op vrijdag 7 juni 2024 16:56:53 schreef testman:
[...]ik denk dat de oude buis niet eens stuk is, maar het gewoven messing ringetje om de buiskop maakt slecht contact met het chassis waardoor je overslag hebt. maak die rand goed schoon zodat het weer contact maakt en en de buiskop ook schoonmaken zodat er geen oude overslag meer aanwezig is.
Ik heb het geschuurd en met een staalborstel gedaan. Helaas geen verschil. Nu Staan er wel wat van die messing draadjes overeind. Is dat heel erg? Verder nog tips of wordt het toch een nieuwe?
EricN
Ik wacht ondertussen op mirakelen. Ik bedoel, er is volgens mij geen mogelijkheid op een magische genezing maar je weet maar nooit...mirakelen, schijnt dat het gebeurt.
Er was hier al eerder een topic met een defecte buis dus dan ook maar een nieuwe doen? De rest is nagenoeg uitgesloten..
Hallo, ik ben degene die ook dezelfde klacht had, maar dan met een Bauknecht combi (EMPK79645PT).
Sorry to say, maar Whirlpool en Bauknecht 2 bagger merken.
Ik heb de HVdiode EN de buis vernieuwd en hij doet het weer.............
Tot het moment dat nu het lampje (voor de 2de keer) het niet meer doet. 
Lampje is in orde, maar krijgt geen 220 vanuit ???? 
Topic gestart: https://www.circuitsonline.net/forum/view/165886
Ik ben met mijn buisprobleem overigens zééééér goed geholpen op dit forum. 
Hopelijk heb je iets aan mijn post.
Veel suc6