Hoi allen,
Ongeveer 4 jaar geleden heb ik in een appartementsgebouw met 7 appartementen een parlefoon van het merk BTCINO geplaatst ter vervanging van het vorige analoge systeem. Dit heeft altijd goed gewerkt, tot vorige week.
De binnenpost van het eerste appartement doet het gedeeltelijk niet meer.
Het deurcontact en de extra belfunctie doen het nog, maar als men op de buitenpost duwt dan werkt de bel op het eerste niet??
Ik heb al vanalles geprobeerd maar krijg hem niet aan de praat op die locatie. Ik heb de binnenpost al eens van plaats verwisseld met die van een ander appartement, dan doet hij het wel???

Kan iemand mij helpen??
Dank bij voorbaat.

Ik neem aan dat je de bticino 2 draads installatie gebruikt.
Wissel eerst eens 2 appartementen om op de verdeler.
Of misschien is er nog wel een aansluiting vrij op de verdeler, dan kan de niet werkende woning daar op.
Daarna, als dat niet helpt het toestel wisselen met een ander appartement.
Als het toestel wel werkt in en ander appartement ( en daar ook reageert op zijn eigen oproep) en de andere niet in dit appartement dan is het een kabel of verdeler probleem.

heb je de voeding al eens 2min eruit gehad? het is bij btichino belangrijk dat na een hardware verandering alles gereset word. de monitor heeft een groene jumper welke bepaalt welk adres hij voor afgaat. zet die jumper bij de buren, werkt hun unit dan wel op het defecte adres, dan kent het systeem iig nog dat nummer. als het defecte scherm ook werkt bij de buren met de eigen jumper dan kan het alleen lijnverdeler/losse draad zijn nog.

ik neem iig aan dat je de monitor zelf hebt getest, de videobellen serie 100 hebben een geluid uit instelling in het menu met het zijwieltje wat nog weleens door iemand is getriggerd.

Het is inderdaad een tweedraads systeem. Ik heb de binnenpost reeds verwisseld van appartement. Resultaat: De binnenpost zelf werkt perfect op een ander appartement.
Ook heb ik 27Vdc op de tweedraadse bus.Heb ik ook al eens omgepoold en ik heb al geprobeerd met twee andere draadjes (deze zijn over omdat er in het verleden een analoge meerdraadse parlefoon was).Wat ik ook straf vind is het feit dat het deurcontact over dezelfde twee busdraadjes het wel doet?
Wat ik niet heb gedaan is tussen elke verandering de spanning even afgezet?
Misschien dat het groene adresseringsnummertje stuk is? Of de fiche zelf?

Dan kan je de binnenunit ook nog even direct aan de lijnverdeler koppelen met korte draadjes.
Ik heb een defecte poort gehad bij nieuw installeren van een serie 100 installatie.
Die deed ook gek.
Op een andere poort werkte het wel.
Verdeler gewisseld darna.
En inderdaad na iets aanpassen spanning er even af en opnieuw laten initialiseren.

Als de unit in een ander appartement wel werkt is het groene codeblokje heel...

Revado, bedoel je met een "verdeler" de voedingsblok van de het systeem of een stuk van de buitenpost ?
Wat we nog niet hebben geprobeerd is het groene nummertje "1" mee over te zetten naar een ander appartement. Ook beginnen we te twijfelen aan de groene aansluitfiche op de binnenpost.
Ik vind het nog steeds vreemd dat we de spanning op de bus netjes kunnen meten op de aansluitfiche boven en dat het deurslot wel werkt.

adresjumper is waarschijnlijk de oorzaak, even een nieuwe insteken en de unit even van de bus halen om te reconfigureren.Heb helaas al vaker gehad dat daar een probleem mee was.

Headhunter, weet jij de verklaring achter het feit dat het deurslot het wel blijft doen?
Wat zou er in de codeerblokjes zitten? Ik heb altijd gedacht dat er weerstandjes in zitten.

Dat is een broadcast bericht,deze word verzonden naar de buitenpost, en als er geen config in de buitenpost zit dan gaat het toestel deze versturen aan post 0.
Als het toestel op de bus actief word gaat er een buitenpost aan, bij meerdere buutenposten gaat de laatst actieve buitenpost aan, en deze ontvangt alle broadcast berichten,(audio start,deuropenen,verlochting inschakelen)

In die dingen zitten bij mijn weten ook weerstandjes.

is idd een weerstand, niet zelden maken ze gewoon niet goed contact in de monitor, even de pootjes wat verbuigen zodat deze wel contact maakt. je had de weerstand ook in het goede vakje gestoken? niet de eerste maar de 2e positie, decimaal punt.

de beldrukker bij de woning voordeur zelf gaat niet via de bus bij mijn weten, maar komt op de monitor apart binnen.

heb je nog geluk, het huidige systeem met wifi ontvanger in de monitoren is een kriem om in te stellen. je kunt er zo 4 achter elkaar hebben die in 5 min klaar zijn maar dan komt die ene waar 1 uur niks is. vaak een oude iphone waar het op moet, grote ellende. niet met 2 man te doen, want systeem loopt vast als je op 2 plaatsen het wifi gaat instellen.

Op zondag 9 juni 2024 20:57:30 schreef testman:
is idd een weerstand, niet zelden maken ze gewoon niet goed contact in de monitor, even de pootjes wat verbuigen zodat deze wel contact maakt. je had de weerstand ook in het goede vakje gestoken? niet de eerste maar de 2e positie, decimaal punt.

de beldrukker bij de woning voordeur zelf gaat niet via de bus bij mijn weten, maar komt op de monitor apart binnen.

heb je nog geluk, het huidige systeem met wifi ontvanger in de monitoren is een kriem om in te stellen. je kunt er zo 4 achter elkaar hebben die in 5 min klaar zijn maar dan komt die ene waar 1 uur niks is. vaak een oude iphone waar het op moet, grote ellende. niet met 2 man te doen, want systeem loopt vast als je op 2 plaatsen het wifi gaat instellen.

Bij dat Wifi verhaal sluit ik mij helemaal aan.
Een drama om dat aan de gang te maken vaak.
Bij de een inderdaad zo aan de gang de andere nagenoeg onmogelijk.
Of de binnenpost "ziet" de wifi zender in huis eerst wel en een dag of wat later weer niet... en de klant maar jammeren dat hij geen oproepen binnen krijgt.
Nu is Wifi op zich al een drama vaak door veel storende invloeden van buiten, maar toch.

De binnenpost is door TS bij deburen aangesloten en werkte daar wel goed, dan is de code jumper wel goed lijkt mij.

TS, ik bedoel de verdeler waar de bus van de voeding verdeeld wordt op de etage(s).
Die heb ik ook al met een slechte poort gehad.
Binnenpost met 2 draadjes direct op de verdeler werkte wel, in de woning niet goed en zwart wit beeld...
Op een andere poort werkte het wel.

[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]

Op zondag 9 juni 2024 21:10:31 schreef revado:
[...]

Bij dat Wifi verhaal sluit ik mij helemaal aan.
Een drama om dat aan de gang te maken vaak.
Bij de een inderdaad zo aan de gang de andere nagenoeg onmogelijk.
Of de binnenpost "ziet" de wifi zender in huis eerst wel en een dag of wat later weer niet... en de klant maar jammeren dat hij geen oproepen binnen krijgt.
Nu is Wifi op zich al een drama vaak door veel storende invloeden van buiten, maar toch.

wifi waar je 2.4GHz en 5GHz onder 1 naam van het modem hebt, heeft dat systeem grote moeite mee. ook als het wifi net 2 streepjes ontvangst heeft, in de avond is het dan te weinig als de tv, tablet enz aanstaat en weg bereik. vaak werkt het sneller als je het op eigen gsm installeert ( dat dient dan wel een android zijn ) en erna op de telefoon van de klant zet, werkt er eenmaal 1 gsm met de monitor dan gaat het sneller. vaak met vervanging van een bestaand oud systeem, bejaarden in zo'n pand welke amper verstand van een gsm hebben en een of ander oud ding van de kinderen hebben gekregen. wachtwoorden, email ed weet niemand dan ook iets van. beste die wifi instellen dus niet in de offerte zetten, maar op regie maken. want daar gaat tijd inzitten. een pand met 20 adressen heb ik met 2 man in 1 dag omgezet naar een nieuw systeem doorgaans, maar die wifi instellen kan zo maar een halve dag meer worden.

Ik ga achter een nieuw adresblokje nummer "1". En hopen dat de binnenpost het terug doet.
En als ik zo lees heb ik inderdaad geluk dat het systeem niet via de wifi werkt.

Op zondag 9 juni 2024 23:35:53 schreef testman:
[...]

wifi waar je 2.4GHz en 5GHz onder 1 naam van het modem hebt, heeft dat systeem grote moeite mee. ook als het wifi net 2 streepjes ontvangst heeft, in de avond is het dan te weinig als de tv, tablet enz aanstaat en weg bereik. vaak werkt het sneller als je het op eigen gsm installeert ( dat dient dan wel een android zijn ) en erna op de telefoon van de klant zet, werkt er eenmaal 1 gsm met de monitor dan gaat het sneller. vaak met vervanging van een bestaand oud systeem, bejaarden in zo'n pand welke amper verstand van een gsm hebben en een of ander oud ding van de kinderen hebben gekregen. wachtwoorden, email ed weet niemand dan ook iets van. beste die wifi instellen dus niet in de offerte zetten, maar op regie maken. want daar gaat tijd inzitten. een pand met 20 adressen heb ik met 2 man in 1 dag omgezet naar een nieuw systeem doorgaans, maar die wifi instellen kan zo maar een halve dag meer worden.

+1 !

Ik heb 4 appartementen gebouwen omgebouwd van Tequi naar Btichino systeem 100. Ieder gebouw 24 appartementen.
Een dag er voor met 2 aparte aderparen de verdelers vast geplaatst op d eetages en een dag later met 2 man de hele installatie om.
Daarna 2 dagen voor dat k** Wifi... bezig geweest ;(
Gelukkig hadden maar een aantal bewoners dat gekozen.
Vooral met Ziggo wrakken ( ehh modems) een hoop gezeur, idd die met 2,4 en 5 in een.

Op dinsdag 11 juni 2024 08:52:30 schreef revado:
[...]

+1 !

Ik heb 4 appartementen gebouwen omgebouwd van Tequi naar Btichino systeem 100. Ieder gebouw 24 appartementen.
Een dag er voor met 2 aparte aderparen de verdelers vast geplaatst op d eetages en een dag later met 2 man de hele installatie om.
Daarna 2 dagen voor dat k** Wifi... bezig geweest ;(
Gelukkig hadden maar een aantal bewoners dat gekozen.
Vooral met Ziggo wrakken ( ehh modems) een hoop gezeur, idd die met 2,4 en 5 in een.

wacht maar tot je een storing krijgt waar vrijwel iedereen last van strepen en ruis in het scherm heeft. dat gaat pas weg als de juiste kabel los gekoppeld word naar een woning. heb dat gehad met een een kpn plc set, dat kreng hing in de kast achter de monitor en verstoorde voor de hele flat de intercom. btw nooit met lasdoppen werken met die systemen, twisten en afisoleren want ook die lasdoppen kunnen leuke storingen veroorzaken.

Op dinsdag 11 juni 2024 09:24:06 schreef testman:
[...]

wacht maar tot je een storing krijgt waar vrijwel iedereen last van strepen en ruis in het scherm heeft. dat gaat pas weg als de juiste kabel los gekoppeld word naar een woning. heb dat gehad met een een kpn plc set, dat kreng hing in de kast achter de monitor en verstoorde voor de hele flat de intercom. btw nooit met lasdoppen werken met die systemen, twisten en afisoleren want ook die lasdoppen kunnen leuke storingen veroorzaken.

Helemaal met je eens.
Maar de hoofdaannemer wilde perse mino wago's.
Ik wilde twisten, solderen en krimpkous.
Bij de buitenpost, in zo'n lekker doorwaaiende brievenbuskast, heb ik toch mijn manier gedaan vanwege de vochtige omgeving.

Op dinsdag 11 juni 2024 16:23:48 schreef revado:
[...]

Helemaal met je eens.
Maar de hoofdaannemer wilde perse mino wago's.
Ik wilde twisten, solderen en krimpkous.
Bij de buitenpost, in zo'n lekker doorwaaiende brievenbuskast, heb ik toch mijn manier gedaan vanwege de vochtige omgeving.

dat doe ik ook gewoon zoals ik dat geleerd heb, zegt kantoor dat het met wago's moet dan is dat een advies en vergeet je dat gewoon zsm. de storingen eruit halen mag je ook zelf gaan doen immers.

heb al zat van die oude systemen met 12x0,8 in een lasdoos omgebouwd. standaard gaat de kniptang erdoor, 2 aders blijven de hoofd databus, vaak blauw en rood. de rest van de aderparen word soms hergebruikt als er een lijnverdeler in die doos komt. heb al bussystemen vervangen die net 10 jaar oud waren, heeft nooit goed gewerkt hoor je dan overal. blijkt de hele boel met wago's gelast, lijnverdelers in de postkast gezet en alle lijnen tot het eind toe doorgelust op de stamkabel. allerhande spookoproepen en storingen waren daar resultaat van. het uitzoeken hoe de kabels en laspunten lopen is nog weleens wat uitzoekwerk.

Op dinsdag 11 juni 2024 18:36:19 schreef testman:
[...]

dat doe ik ook gewoon zoals ik dat geleerd heb, zegt kantoor dat het met wago's moet dan is dat een advies en vergeet je dat gewoon zsm. de storingen eruit halen mag je ook zelf gaan doen immers.

heb al zat van die oude systemen met 12x0,8 in een lasdoos omgebouwd. standaard gaat de kniptang erdoor, 2 aders blijven de hoofd databus, vaak blauw en rood. de rest van de aderparen word soms hergebruikt als er een lijnverdeler in die doos komt. heb al bussystemen vervangen die net 10 jaar oud waren, heeft nooit goed gewerkt hoor je dan overal. blijkt de hele boel met wago's gelast, lijnverdelers in de postkast gezet en alle lijnen tot het eind toe doorgelust op de stamkabel. allerhande spookoproepen en storingen waren daar resultaat van. het uitzoeken hoe de kabels en laspunten lopen is nog weleens wat uitzoekwerk.

Ik was voor die projecten ingehuurd en kon de uren gewoon factureren als zzp-er.
Als er een storing is kan ik dat gewoon weer factureren O-)
De collega die het had aangenomen had in de werkplaats al miniwago's klaar gemaakt met 2 draadjes er aan en die aan de verdelers gezet... dus die hebben we er in gezet samen.
Ik heb rose-rood en rose-blauw genomen in de 0,8 stamkabel en de verdelers in de lasdozen op de etages.
De oude tegui bleef werken tot we de buitenpost wisselden.
Daar heb ik wel direct resoluut knip-knip gedaan en alles nieuw aangesloten met soldeerlasjes, daar hingen blokjes met 10 gekoppelde mini wago's zwart van het stof en vuil.
Daarna per etage nieuwe toestellen en de knipex in de oude kabels en verdelers :)