rob040
Golden Member
Dat bruine geval kan een zekering zijn.
Kan het helaas niet aflezen.
Heb pas een batterijlader gehad waar zo'n bruine zekering op zit.
Rob040 is mij net voor.
Dat wordt een vergrootglas vrees ik.
Lijkt op 3,15A. Verwacht echter 20-30A
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (28%)]
rob040
Golden Member
Op vrijdag 7 juni 2024 20:15:22 schreef New Beetle:
Lijkt op 3,15A. Verwacht echter 20-30A
Zulke stromen lopen normaal gezien niet over printsporen. Deze zekering is voor de elektronica op de print. Dus 3,15A kan best kloppen.
Uit wat voor een apparaat komt deze module en wat is het probleem?
Is T 3,15A, neem aan de voeding van het ding zelf en dat werkt. Schakelt 20A/230VAC meer niet. Kan uiteraard ook het relais zelf zijn. Is een Enphase Q relais. Vervang die dingen steeds, geen geklooi, maar dacht misschien dat deze eventueel een vervangbare zekering hadden en eenvoudig te herstellen. Iig erg bedankt allen.
Klapperen de relais wel nog?
Zo niet ... dan denkt het ding wellicht dat het net niet aan de voorwaarden voldoet en het ding blijft uit.
Ja, duidelijke klik, status is volledig OK. Heeft ook een test functie.
Hoogstwaarschijnlijk enkel de vermogenskring, wat ook niet hoeft te verbazen, uitgang lag in kortsluiting en dat overleven die dingen vaak niet. Is echter de eerste keer dat ik zo'n ding open maak.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op vrijdag 7 juni 2024 21:21:43 schreef New Beetle:
Ja, duidelijke klik, status is volledig OK. Heeft ook een test functie.
Is die testfunctie een functie als 'ik zie spanning na schakelen van het relais' of 'ik zie stroom lopen door de relaisspoel'?
Enkele keren meegemaakt dat een relais wel duidelijk (en niet afwijkend) klikt, maar toch geen verbinding maakt op z'n contacten. Je zoekt je helemaal lens als je dat niet verwacht...
Op zaterdag 8 juni 2024 11:01:12 schreef weardguy:
Enkele keren meegemaakt dat een relais wel duidelijk (en niet afwijkend) klikt, maar toch geen verbinding maakt op z'n contacten. Je zoekt je helemaal lens als je dat niet verwacht...
Waarschijnlijk het geval hier, zie immers nergens nog een andere zekering.
Gaat ook veel te ver om dit relais los te solderen en te vervangen. Loont niet, uurkost is hiervoor gewoon te hoog om niet te spreken over boze klanten als de herstelling toch niet goed zou zijn. Dacht dat er misschien gewoon een zekering in zou zitten en herstelling een akkefietje zou zijn. Niet dus. Ding gewoon vervangen door nieuw.
Op zaterdag 8 juni 2024 02:40:42 schreef Arco:
Blauwe ding is een GDT (Gas Discharge Tube)
De naam die ik er aan gaf, wordt ook gebruikt. Het ding treed in geleiding als de spaning erover te hoog wordt.
gasgevulde buisjes tref je ook aan in sommige (radio-)ontvangers, om de antennekringen te behoeden voor statische ladingen van de antenne.