Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met een kookplaat van Whirlpool. De plaat is een jaar of 10 oud en begon in het verleden soms te piepen zonder aanleiding.
Hierna zette men de zekering af om dit probleem op te lossen. Het probleem van het piepen deed zich niet altijd voor.

Nu geeft de kookplaat een foutcode van 3 cijfers: 130. Er kan niets meer gedaan worden. Geen enkele toets werkt nog.

Ik vind nergens terug wat deze foutcode zou kunnen betekenen op het eerste zicht. Wie kan mij hierbij verder helpen aub?

Type: PLEAT
MOD: AKT 833/LX

Alvast bedankt!
Louis

Gelukkig hebben ze maar 10.000 modellen gemaakt.
Ben je niets vergeten?

Elco's ok? Vermoed dat het niet een elco is want dan zou het erger zijn door de spanning er af te halen

Ik denk eerder richting bediening. De print veilig opzij leggen zonder op de glasplaat te leggen. Een stuk glas of plastiek op de bediening leggen en zo testen. Opgelet met kortsluitingen en elektrocutie.

Ervaring, projecten op dit gebied recent bij Whirlpool gedaan:
Ze bevatten weinig elco's, wel veel dikke MKP. Alleen enkele kleine elcos rond de kleinere geschakelde voedingen voor de processor etc.

Wat kwam er op het display tijdens het piepen? Het kunnen best twee verschillende problemen zijn.

Tijdens het piepen lichtte het lampje van de kinderveiligheid (slotje) op. Het was precies ofdat je er zelf op aan het duwen was maar het ging gewoon vanzelf. Hierbij zette men de zekering af.

Ondertussen Type en model erbij gezet!

Geen error info bij wh. Het is een optische dus al wat je kan doen is de ogen en de 2 glaszijden proper maken. In de andere gevallen weinig hoop. Je kan nog experimenteren met elco's maar meestal is het hopeloos.

Hallo,

Elco's eens warmgestookt maar geen resultaat.

Hieronder een filmpje van de foutcode.

https://www.dropbox.com/scl/fi/4w1mc1l2f912jtxeqvpz4/IMG_1536.MOV?rlke…

Een optische sensor kan niet werken zonder een glas er op. Dus zelfs als hij werkte kreeg je alzo een error. Maar als alles proper is is de kans klein dat je het gevonden krijgt. Dit is geen goed scenario.

Ik heb al wel eens oxidatieschade gehad en dat was herstelbaar maar dan moet je heeeel goed kijken want dat is microscopisch.

[Bericht gewijzigd door EricN op (24%)]

Vind het vreemd dat er niets te vinden is over de foutcode

Meet van beide printen of de sub voedingen werken, lijkt er op dat er een communicatie error is..

Er is maar 1 printplaat in de kookplaat

dit is nog een keramische plaat, elektronisch wat minder complex dus. heb je wel alle voeding die aankomt? dus 2x 230V ?

in de pitten kan een maximaal temp. beveiliging zitten welke is getript en nu die error geeft. meet ze eens ohms na, wijkt er 1 af zit je in de buurt.

[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]

Op zondag 16 juni 2024 12:02:48 schreef Louis123:
Vind het vreemd dat er niets te vinden is over de foutcode

Dit is geen high tech of dure onderdelen. En waarschijnlijk buitenhuis bij een printenboer ingekocht. Dit soort toestanden wordt niet ondersteund met overbodige service manuals. Wat ga je doen als de code wil zeggen dat toets 2 blijvend geactiveerd is? Weinig te vervangen buiten voor de hand liggende zaken die een foutcode niet ondersteund.

Ok, Keramisch IDD. Twijfel of je niet beter een Inductie toestel kan nemen daar die efficienter in gebruik is en sneller is. Ik denk dat deze een euvel heeft met de processor welke geblokkeerd is door EEprom fout zoals er bekend is. De voorbodes van de problemen waren er al..