Ik heb weer eens dom gedaan. Nml de plus en min verwisseld.
Daarom op zoek naar de een diode GP15M 0901 (zie foto)
GP15M heb ik wel kunnen vinden op internet, maar niet 0901. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de waardes, maar niet 1-2-3 terug kan vinden..
Kan iemand me vertellen welke ik moet hebben? Of een alternatief.
Als ik het schema goed gelezen heb, is ie oa. bedoeld voor de 12V startmotor die, belast, 174Amp trekt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hier de datasheet, https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/288499/SYNSEMI/GP15M.…
Je hoeft alleen naar GP15M te zoeken. Deze wordt in ieder geval niet voor de stroom van een startmotor gebruikt. Als dat zo was dan was het een enorm ding op een groot koelblok.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (49%)]
Die 0901 is een date code waarschijnlijk 2009 week 01. Zoek alleen op de GP15M zoals fred101 al vermelde.
De datasheet voor het getoonde exemplaar van General Semiconductor: https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/62063/GE/GP15M.html
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op zaterdag 15 juni 2024 07:31:38 schreef fred101:
Deze wordt in ieder geval niet voor de stroom van een startmotor gebruikt. Als dat zo was dan was het een enorm ding op een groot koelblok.
Er zit natuurlijk wel een relais tussen.
nonius
set SCE to AUX.
Lijkt mij een diode om de back-EMF puls (hoge spanningspiek die ontstaat bij het uitschakelen van het relais) te onderdrukken. En deze diode zal inderdaad de geest geven bij een verkeerd aangesloten accu.
Het origineel is een GP15M (1000V; 1.5A). Indien het mijn apparaat was zou ik er een 1N5408 inzetten (1000V; 3A). Waarschijnlijk dat een 1N4007 (1000V; 1A) ook wel voldoende is.
Specificaties van de diode zijn verder niet zo kritisch, zolang hij de hoge spanningspiek en korte stroomstoot maar kan opvangen. Een zware diode uit de rommelbak met vergelijkbare specificaties zal hoogstwaarschijnlijk prima volstaan.
Toch nog een vraagje.
Ik zag dat er ook een zekering is geklapt.
(een 25amp wat eigenlijk 15 hoort te zijn
)
Nadat de diode klapte, is alsnog de zekering doorgebrand.
Als ik t goed begrijp, zou eerst de diode moeten klappen, waarna de stroom onderbroken wordt en dus verder geen schade aan zou kunnen richten.
Of zie ik wat over t hoofd?
[Bericht gewijzigd door Roldoos op (86%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 15 juni 2024 17:56:18 schreef Roldoos:
[...]
Er zit natuurlijk wel een relais tussen.
Even wat uitleg want zo te zien mis je wat basis kennis.
Er zit een diode naast, niet tussen, het ding staat parallel aan het relais. Als je een spoel oplaadt en dan ineens de spanning weg laat vallen krijg je een piekstroom/spanning met omgekeerde polariteit. De "blus-diode" maakt dat "onschadelijk". Als jij de accuu verkeerd om aansluit krijgt alles in de auto de omgepoolde spanning. En sommige dingen kunnen daar niet tegen. Back-EMF diodes gaan vol in gelkeiding en sneuvelen ( =blus-diodes), de ECU gaat dood, spanningregelaars, radio etc kunnen allemaal sneuvelen of hun protectie electronica vangt de klap op maar zal hersteld moeten worden.
Zo'n diode gaat eerst short tot hij zo heet wordt dat hij knalt. Dat gaat heel snel, veel sneller dan een zekering kan volgen. Een 15A kan voor hij klapt heel kort wel 30A doorlaten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nee, de diode zit niet op die manier in dit circuit.
Als jij denkt dat een 3A diode niet 25A kan hebben, dat is niet het geval. De fabrikant belooft met dat getal dat ie dat minimaal kan hebben, niet dat ie daarboven gegarandeerd stuk gaat. Kijk maar hier Daar staat naast de 3A ook nog dat ie gegarandeerd 200A kan hebben mits het niet te lang duurt. Zet je deze tegenover een 25A zekering, dan kan je niet zomaar zeggen wat er eerder stuk gaat....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meeste 3A diodes kunnen voor korte tijd iets van 200A aan, 6A diodes zo'n 400A (enkele cycles of minder meestal).
Bij langere duur wordt de diode genekt omdat de warmteafvoer onvoldoende is om te overleven...
fred101
Golden Member
REW, dat klopt maar dat mag iets van 8,3ms duren. Dat is te kort voor een zekering. Iets verkeerd om aansluiten duurt waarschijnlijk langer dus die diode gaat short totdat hij afgefakkeld wordt of de accu afgekoppeld wordt. Maar dat duurt lang genoeg om de zekering te laten doorbranden.
Edit, die +200A gedurende die korte tijd zou misschien toch wel genoeg kunnen zijn. (gevoelsmatig, eens kijken of ik dat soort zekering data kan vinden)
edit: 0,03s bij 200A voor een 25A zekering, zie een datasheet Hij moet die 200A gedurende 8,3ms dus aankunnen maar door de daar op volgende short sneuvelt hij alsnog voor de diode uit elkaar knalt.
Op maandag 17 juni 2024 08:23:38 schreef fred101:
[...]
Even wat uitleg want zo te zien mis je wat basis kennis.
Klopt 100%
Het enige wat ik geleerd heb over electriciteit/electronica is W = V x A op de middelbare school en dat is alweer zeker 45 jaar geleden. Schema's lezen is voor mij niet makkelijk.
En ja, het leek mij ook dat dat de diode parallel staat. Vandaar mn vraag aan jullie "pro's".
Bedankt allemaal.
Ik heb inmiddels nieuwe diodes besteld. De 1N5408 en 1N4007 die nonius voorstelde, want de GP15M is voor mij toch wat lastiger te verkrijgen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 17 juni 2024 09:07:45 schreef fred101:
edit: 0,03s bij 200A voor een 25A zekering, zie een datasheet Hij moet die 200A gedurende 8,3ms dus aankunnen maar door de daar op volgende short sneuvelt hij alsnog voor de diode uit elkaar knalt.
Goed ik heb al een zwaardere dan die van TS genomen, maar nogmaals: De fabrikant garandeert dat 200A 8.3ms goedgaat. Dat wil niet zeggen dat op 8.4ms de boel sneuvelt. Als de stroom 200A was en de zekering 30ms nodig heeft, dan ZOU de diode dat kunnen overleven.
Maar goed. Het is vrij lastig om bij kortsluitingen te achterhalen hoe groot de stromen nu precies waren.
fred101
Golden Member
Het was niet dat ik denk dat je fout zit. We zullen het idd nooit weten.
In ieder geval heeft de diode het volgens de TS niet overleefd en de zekering ook niet. Dus er heeft meer stroom gelopen dan die diode leuk vindt en zolang dat de zekering geklapt is. Zoveel dat de diode short ging maar niet zoveel/lang dat de diode explodeerde. Zo'n auto-accu kan er aardig wat stroom in dumpen.
Ik was gewoon benieuwd naar wat in theorie sneller zou zijn en ik probeer meestal te achterhalen wat er nu precies gebeurde, soort van beroeps verdwazing