Goedenavond,
Ik post hier voor de eerste keer, en ben al even aan het snuffelen geweest op het forum. Ik heb totaal geen verstand van alles wat hier besproken wordt, maar gelukkig hebben we allemaal onze eigen kwaliteiten 
Omdat ik een bagagewagen heb aangeschaft welke ik volledig voorzien heb van LED verlichting en andere technische snufjes, liep het een beetje uit de hand. Op de welbekende Chinese verkooppagina kocht ik een 4 kanaals draadloos relais, om vanuit de auto verlichting aan/uit te kunnen schakelen.
Nu dacht ik 'wat kan er fout gaan?'.. nou het volgende dus;
Als ik alles heb aangesloten en de afstandsbediening gebruik, schakelt hij op zich prima aan en uit. Maar na het uitschakelen hoor ik het relais een zoemend geluid maken en zie ik de aangesloten led verlichting heel zacht en snel knipperen. Het lijkt erop dat er ergens iets doorheen blijft lopen, maar zoals gezegd, ik ben een leek!
Wat ik tot dus ver allemaal aangesloten heb op die bagagewagen is al een wonder 
Moet ik ergens een weerstand tussen plaatsen? of zie ik iets over het hoofd..? Jullie experts kunnen mij vast helpen.
Bij voorbaat al heel erg bedankt!!
https://nl.aliexpress.com/item/1005001319509976.html
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, je schakelt nu niks, die draden gaan erin en weer eruit. de print heeft voeding nodig, plus en min, de led met de min doorverbinden op de voeding en de plus van de led op NO zetten, plus van voeding op COM.
Op zaterdag 15 juni 2024 20:54:12 schreef testman:
tja, je schakelt nu niks, die draden gaan erin en weer eruit. de print heeft voeding nodig, plus en min, de led met de min doorverbinden op de voeding en de plus van de led op NO zetten, plus van voeding op COM.
Wow, het werkt! Ik zei al dat jullie mij wel konden helpen 
Geen geluid meer en geen geknipper! Dankjewel!!
Op zaterdag 15 juni 2024 21:26:20 schreef revado:
Heb je er wel zekeringen tussen gezet?
Nee, op dit moment heb ik om te testen een 12v accu eraan hangen, die aangesloten op de relais, en dan de led lampen https://nl.aliexpress.com/item/1005006759187969.html eraan..
Wat voor zekering kan ertussen en hoe geef ik dit vorm?
Absoluut wel doen!
In de plus vanaf de accu minimaal een zekering zetten, liefst zo dicht mogelijk bij de accu.
De stroom die een accu kan leveren bij sluiting is enorm en vernietigt de bekabeling in seconden met alle gevolgen van dien.
Zo'n gekeurde auto zekering, met een houder kopen bij een auto onderdelenshop.
Even een beetje inschatten hoeveel stroom een en ander trekt.
Ik zou per apparaat ook nog een zekering zetten, dan een dikkere bij de accu en een lichtere bij ieder apparaat.
De waardes van de zekeringen zijn ook afhankelijk van de dikte van je bekabeling die je gebruikt.
Er zullen wel meer reacties op komen hier met een advies.
Op zaterdag 15 juni 2024 21:37:50 schreef revado:
Absoluut wel doen!
In de plus vanaf de accu minimaal een zekering zetten, liefst zo dicht mogelijk bij de accu.
De stroom die een accu kan leveren bij sluiting is enorm en vernietigt de bekabeling in seconden met alle gevolgen van dien.
Zo'n gekeurde auto zekering, met een houder kopen bij een auto onderdelenshop.
Even een beetje inschatten hoeveel stroom een en ander trekt.
Ik zou per apparaat ook nog een zekering zetten, dan een dikkere bij de accu en een lichtere bij ieder apparaat.
De waardes van de zekeringen zijn ook afhankelijk van de dikte van je bekabeling die je gebruikt.
Er zullen wel meer reacties op komen hier met een advies.
Alle adviezen zijn welkom, zoals aangegeven in de eerste post heb ik er geen kaas van gegeten, maar vind het wel leuk om van te leren. En het moet uiteraard goed en veilig werken 
Relais 4 schakelt in... kortsluiting... pcb voeding weg...releis 4 valt af... kortsluiting weg... pcb terug voeding... relais 4 schakelt in... en zo gaat dat eindeloos maar door....
Dat rammelt als een kar met houten wielen
Op zaterdag 15 juni 2024 22:08:19 schreef OXO:
Relais 4 schakelt in... kortsluiting... pcb voeding weg...releis 4 valt af... kortsluiting weg... pcb terug voeding... relais 4 schakelt in... en zo gaat dat eindeloos maar door....
Dat rammelt als een kar met houten wielen
Hiermee bedoel je de werking van dat apparaatje?
Nee, het gevolg van de wijze waarop je alles hebt aangesloten.
Met relais 4 ben je de voeding gewoon aan het kortsluiten
In de veronderstelling dat zwart - en rood + is hoort het zoals onderstaande te zijn
Edit: och ja tis al opgelost zie ik nu pas
Kan ik een zekering als deze tussen de kabels zetten?
Uiteindelijk zit alles op de bagagewagen welke via de 13-polige stekker is aangesloten op de auto. Ik pak de continustroom hier vanaf.. maakt dit nog iets uit? En hoeveel AMP moet ertussen?