Ik heb nog 2 CD104 CD players van Philips liggen. Eentje ter reparatie en 1 scrap apparaat die de vorige eigenaar weg wilde mikken. Die laatste heb ik voordat die naar de milieustraat vertrokken was onderschept. (snoer was eraf geknipt en de audio kabel)

Beide wil ik nu repareren/restaureren. De 2-de voor mezelf.

De eerste speler heb ik nu ongeveer helemaal opgelapt:

* Snaar vervangen van de slede.
* Draai mechanisme van de laser van wat druppeltjes naaimachineolie voorzien.
* Zo goed als alle axiale condensatoren waren rot, alle vervangen.
* 1 Elco vergroot in de voeding (220 uF -> 470 uF), waarschijnlijk een modificatie ooit geweest.
* Ook een paar radiale waren zo goed als op. Alle nichicon caps waren nog prima.
* Alle 9 "doormetalliseringsbusjes" opgeknapt op het audio decoder board.
* Alle 2 "doormetalliseringsbusjes" opgeknapt op het servo board.
* Een reedswitch van het kill circuit was kapot (niet gebroken), schakelde niet meer dus het linker kanaal was weg.
* De trafo tap omgelegd van 220V naar 240V.

Wat ik nog niet gedaan heb is enige afregeling van de laser / stroom, focus. Ik heb wel het idee dat het nodig is want het duurt best lang voordat de CD speler "locked" op de track.

Maar het is me niet duidelijk hoe ik dat nu doe, er zitten 3 potmetertjes in/op het loopwerk printje en ik weet niet of het nu een CDM-0 of CDM-1 is.
Hoe zie ik het verschil?

Verder valt het me op dat de SAA7030 (oversamling filter chip) best heet wordt. Ik schat ergens rond de 50 graden, is dat normaal?

de elco's in die spelers van het eerste uur zijn wel belangrijk, weet dat de cd100 na opwarmen zo de DAC eruit stookt met instabiele voeding. de cd100 heeft iig een CDM0 loopwerk, deze CD104 heeft een CDM1.

de swingarmlasers hoef je eigenlijk niet te smeren, de mechaniek draait op een kogeltje. een goede speler kun je rechtop zetten zodat de laser moet gaan klimmen..

De voeding is nu in orde, 2 rotte elcos vervangen en de spanningen zijn goed en rimpelvrij. Dat is het eerste wat ik ook ergens las dat die kritisch is.

Alleen de temperatuur van de SAA7030 staat me niet aan. De speler doet het nu gewoon wel.

Op zondag 16 juni 2024 00:08:52 schreef henri62:
De voeding is in orde, 2 rotte elcos vervangen en de spanningen zijn goed en rimpelvrij. Dat is het eerste wat ik ook ergens las dat die kritisch is.

Alleen de temperatuur van de SAA7030 staat me niet aan. De speler doet het nu gewoon wel.

De SAA7030 heeft zowel 5, 12 en een negatieve(!) bias spanning van een paar Volt nodig, je zou de spanningen op het IC kunnen meten en evt. stroom meten, dit is wat de datasheet er van zegt:

Die zijn alle binnen spec, inclusief de Vbb (-2.56 V heb ik gemeten).

Op zaterdag 15 juni 2024 21:19:41 schreef henri62:

Wat ik nog niet gedaan heb is enige afregeling van de laser / stroom, focus. Ik heb wel het idee dat het nodig is want het duurt best lang voordat de CD speler "locked" op de track.

De laserstroom afregeling maakt deel uit van een gesloten regelloop. Dus de hoeveelheid licht blijft in wezen constant. Ergens zit een meetweerstandje om die te meten.(via een spanningsmeting). Best niet op "het gevoel" afregelen, bij een te grote stroom kan de diode snel achteruit gaan en een krakende potmeter kan je de diode kosten.

De documentatie zegt wel dat R 3308 gemeten moet worden. Die spanning is nu te laag.
Maar de bijbehorende potmeter R 3180 is nergens te vinden, het nummer, klopt ergens niet. Dus waarschijnlijk heb ik de verkeerde CDM-1 documentatie?
R 3140 zit wel op de CDM-1 en daar staat laser output bij.

De vraag is ook of het verstandig is de potmeter(s) preventief te vervangen.

-edit- In de CDM-0 staat wel 3180 bij de laser output. Wat is het verschil tussen de 0 en 1? Ik kan geen verschillen in de print in de manuals ontdekken.

Op zondag 16 juni 2024 10:07:31 schreef henri62:
Die zijn alle binnen spec, inclusief de Vbb (-2.56 V heb ik gemeten).

Als je uitrekent hoeveel Watt het IC verstookt dan is die 50 graden niet abnormaal. Je zou er evt. een klein heatsinkje op kunnen plakken. Of het de levensduur gaat verlengen.. tsja..

Dit zijn nog spelers met een metalen loopwerk?

Volgens mensen die ik ken bij ex-Philips Hasselt, nu Jabil waar ik veel voor doe, waar waarschijnlijk (een deel van) deze speler ontwikkeld is, waren de metalen loopwerken erg goed. Latere kunsttof loopwerken hadden veel meer software nodig, allerlei compensaties bij hogere temperaturen etc., om ze goed te krijgen.

Overal wordt van alles weggegooid om te vervangen door een nieuwere. Maar nieuwer wil helemaal niet zeggen beter. Het wil tegenwoordig allen nog maar zeggen "goedkoper te produceren".

Voordelen van nieuwere apparatuur kan wel zijn:
- meer opties die er cool uitzien
- bugs zijn er uitgehaald (vervangen door nieuwe)
- zuiniger

Op zondag 16 juni 2024 15:23:32 schreef Hoeben:

Ja, weegt ook nogal wat.

Volgens mensen die ik ken bij ex-Philips Hasselt, nu Jabil waar ik veel voor doe, waar waarschijnlijk (een deel van) deze speler ontwikkeld is, waren de metalen loopwerken erg goed.

Deze schijnen ook erg goed geweest te zijn, vandaar dat ik ze wil "redden".
In Hasslelt ben ik ook nog meerdere keren geweest voor andere project besprekingen, daar zat zowel de CD divisie als de settop box (DVB-S) divisie (productie/ontwikkeling).

Overal wordt van alles weggegooid om te vervangen door een nieuwere. Maar nieuwer wil helemaal niet zeggen beter.

Helemaal mee eens.

Mijn eigen eerste CD speler is/was een CD150, een "plastic" versie. Ik heb ergens een "probleem" CD liggen waar de middelste paar tracks niet af willen spelen op die player. Op deze CD104 werkt die perfect.

Ondertussen heb ik de laserstroom ietsje versteld. Het loopwerk was blijkbaar toch een CDM-0. Daar correspondeert de nummering van de componenten wel met de afregel text.

Op zondag 16 juni 2024 18:08:59 schreef henri62:
[...] Ja, weegt ook nogal wat.
[...] Deze schijnen ook erg goed geweest te zijn, vandaar dat ik ze wil "redden".
In Hasslelt ben ik ook nog meerdere keren geweest voor andere project besprekingen, daar zat zowel de CD divisie als de settop box (DVB-T) divisie (productie/ontwikkeling).

[...] Helemaal mee eens.

Mijn eigen eerste CD speler is/was een CD150, een "plastic" versie. Ik heb ergens een "probleem" CD liggen waar de middelste paar tracks niet af willen spelen op die player. Op deze CD104 werkt die perfect.

Ondertussen heb ik de laserstroom ietsje versteld. Het loopwerk was blijkbaar toch een CDM-0. Daar correspondeert de nummering van de componenten wel met de afregel text.

de eerste reeksen gingen wel later in de serie over op de CDM-1 dat was nog een goed loopwerk. de opvolger CDM-2 was van composiet, mede vanwege het gewicht. de allround cdm4 zat overal in, die hadden ook de grote japanse merken erin zitten eind 80's. kwam tijdje terug met een storing bij iemand die bleek hoofd high end audio divisie te zijn geweest bij philips in de 90's. allang met pensioen maar had wel leuke verhalen over het reilen en zeilen destijds.

Op zondag 16 juni 2024 15:23:32 schreef Hoeben:

Volgens mensen die ik ken bij ex-Philips Hasselt, nu Jabil waar ik veel voor doe, waar waarschijnlijk (een deel van) deze speler ontwikkeld is, waren de metalen loopwerken erg goed. Latere kunsttof loopwerken hadden veel meer software nodig, allerlei compensaties bij hogere temperaturen etc., om ze goed te krijgen.

Ik neem aan dat ze dan de latere kunststof loopwerken bedoelen met een spindel? (en bijbehorende mechanische- en motorproblemen)

De lineaire 'zwaai-arm' loopwerken van kunststof waren prima (dat spul was knetterhard). Tenslotte is een CD afspelen een gesloten lus. Dus of de laser nu een paar mm hoger of lager zit maakt niets uit, dat compenseert de electronica en software prima. Moet ook wel want een CD is ook niet perfect vlak. De snelheid van de disc/datastroom kun je vergelijken met een kristalgestuurde referentie, dat kan met de dure motoren van de CDM0 en CDM1 maar lukt ook prima met een simpel DC motortje blijkens de latere loopwerken.

Kijk maar eens onder de CD door terwijl die aan het afspelen is. De lens beweegt continu op en neer. (niet te lang staren!)

Overal wordt van alles weggegooid om te vervangen door een nieuwere. Maar nieuwer wil helemaal niet zeggen beter. Het wil tegenwoordig allen nog maar zeggen "goedkoper te produceren".

Dat is logisch, hoe goedkoper een produkt te maken is, hoe groter de afzet is. Anders konden alleen mensen met een grote portemonnee een CD beluisteren.

Het grootste nadeel van de 'zwaai-arm' CD loopwerken was dat ze niet stootvast waren. Dus voor draagbaar of mobiel gebruik ongeschikt. Ook verbruikten de loopwerken en bijbehorende electronica te veel energie voor draagbaar gebruik.

Op zondag 16 juni 2024 19:48:53 schreef KGE:
[...]

Het grootste nadeel van de 'zwaai-arm' CD loopwerken was dat ze niet stootvast waren. Dus voor draagbaar of mobiel gebruik ongeschikt. Ook verbruikten de loopwerken en bijbehorende electronica te veel energie voor draagbaar gebruik.

omdat de beweging van de laser met spoelen ging kostte dat constant stroom om de laser op zn plek te houden, in tegenstelling met een motortje en vertraging erop. toch waren er wel mobiele CDM loopwerken, heb er eens 1 proberen te herstellen. het zat in een philips cd10, de eerste cd walkman. meen een CDM-3.

de CDM-4 spelers van allerhande achtergrond heb ik stapels gehad in t verleden. de CDM-0-1-2 spelers zijn collectables geworden en nog maar zelden goedkoop aan te komen.

@KGE: Ik heb er nu een koelplaatje boven op geplakt, eens kijken wat dat brengt. Ik heb helaas geen echte lijm die warmte geleid, maar volgens mij is alles beter dan niks.

Op zondag 16 juni 2024 20:01:03 schreef testman:
[...]

omdat de beweging van de laser met spoelen ging kostte dat constant stroom om de laser op zn plek te houden, in tegenstelling met een motortje en vertraging erop. toch waren er wel mobiele CDM loopwerken, heb er eens 1 proberen te herstellen. het zat in een philips cd10, de eerste cd walkman. meen een CDM-3.

CDM2P zag ik op de website

Maar kon deze portable wel op batterijen of accu werken? Ik zie wel allerlei AC adapters op de site.

Ik had in mijn kevertje destijds een Philips portable CD speler (D6800) geknutseld op een zelfgemaakt console-tje op de tunnel.

Met optocouplers een audio link gemaakt omdat bij directe verbinding van audio-uit naar de autoradio er alleen een hoop geraas te horen was (ground-loop via de voeding)

Die had, ondanks de 3-beam laser, ook wel moeite met korte hobbels in de weg :-) Maar ach, was toppunt van luxe..

Op zondag 16 juni 2024 20:37:16 schreef KGE:
[...]

CDM2P zag ik op de website

Maar kon deze portable wel op batterijen of accu werken? Ik zie wel allerlei AC adapters op de site.

..

ja, zat een losse opsteek unit bij waar batterijen inkonden, de "bp " en de "ac " was de netvoeding. in mijn herinnering was het geen philips product maar japanse inkoop.

Inkoop binnen het concern, bij Maramsj. Vandaar ook wel een Philips loopwerkje.

In Wetzlar zijn ze toen nog aan het doorontwikkelen geweest aan CDM's en loaders voor automobiel gebruik.

De CD speler kan weer naar de eigenaar terug.

=============================================================================

Nu de volgende speler, na een grondige stofzuigbeurt er aan begonnen.
Ik heb er al een nieuw netsnoer aan gezet, trafo tap op 240V gezet en in de voeding alle axiaal elcos vervangen.

Die CD speler is al eens een keer door iemand onder handen genomen, veel elcos waren al vervangen zag ik, maar niet de slechtste. Die axiale elcos zijn echt allemaal slecht.
Alle andere printen moet ik nog nakijken op elcos/vias, maar ik doe eerst het front panel recappen (ook axiale bagger die daar in zit) dan kan ik zien of er nog leven in zit voordat ik alles recap/check.

Er is helaas 1 tandje van de tandheugel van de slede afgebroken precies op het eindpunt dat de CD erin getrokken is.
Dat wordt nog even een uitdaging hoe ik dat ga repareren, misschien een stukje 3D (laten) printen en wat ortodontie / transplantatie doen van het plastic?

De CD motor is dus ook aan zijn einde, het lagerhuisje is uitgesleten op het onderste verstelbare puntlager van een of andere kunststof:

Dat middelstje gaatje hoort volgens mij niet, is gewoon door het asje van de CD aandrijving weggesleten. Dit moet waarschijnlijk gewoon vlak zijn:

Nog een effe bedenken hoe ik daar een nieuw stukje plastic ik kan maken.

klein ringetje erin doen, miss dat iets met de perforator kan van een plastic cover?

Dat is ook precies waar ik aan zat te denken. Het gaatje is ook asymmetries uitgesleten, dan kun je ook zien als je de stelschroef verdraait, dan zie je het motorasje een beetje krom buigen.

Die ring er omheen is een magneet die de stator (met ook een magneet) omlaag trekt. Daar onder zitten de polen + hall sensors.
Dus zonder dit mechanisme kan ik de motor driver ook niet testen want er is geen lagering.

-edit- Het schijfje moet 4.5 mm zijn, een perforator gat is 5.5 mm.

Toch weer apart dat ze in een dergelijk apparaat dan weer voor zo'n oplossing hebben gekozen. Als de boel slijt zakt de cd spindel ook nog eens wat weer nadelig is voor je focus.
Je zou verwachten dat Philips Dordt/Premotec daar wel een mooi degelijk motortje voor zou hebben bedacht.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (18%)]

Inderdaad, de CD zakt dan ook naar beneden.

Nu geprobeerd de bodem wat vlakker te maken met een freesje op de dremel en een stukje plastic geperforeerd en met een klein kniptangetje ietsje kleiner gemaakt en er in gepropt:

Het is nu vlak en de motor kan ik nu wel mooi soepel draaien. (En een minieme hoeveelheid zuurvrije vaseline erop gedaan).
Nu nog de rest erbij bouwen en kijken of de motor driver het nog doet. Fingers crossed. Want dan moet ik ook de hoogte weer goed zien te krijgen.

De motor op zich is nu prima, maar samengebouwd draait die niet. Waarschijnlijk een focus probleem want de DO (dropout) pin blokkeerd nu de motor. En die komt via de SAA7000 en een wazig circuit ergens binnen.

Op een andere site zag ik dat probleem van slijtage van dat stelschroefje ook staan, die schuurden er gewoon de hele rand af tot die vlak was. Zie: https://dindiki.com/?cdm1-laser-service

Maar de tray motor doet het nu ook niet meer, eerst dat maar eens oplossen.

-edit- Intern is het motortje wat gammel/vuil, ik heb de felsnaad losgemaakt en de sleepvlakken + contactjes zien er nog goed uit. Dus eerst schoonmaken, bronzen lagertjes in olie zetten en checken of ik het ding weer werkend krijg. Anders gaan zoeken naar een ander motortje in mijn "verzameling".

De tray motor doet het nu weer, felsrand weer zo goed als kan dicht gemaakt.

Het focus probleem heb ik nu ook opgelost, de -12V op de NE5514 was afwezig op het laser board in het loopwerk waardoor er geen tracking/focus meer was.
Had ik trouwens zelf veroorzaakt, de condensator die de -12V afvlakt had ik vervangen want was helemaal rot en de 0-Ohm SMD chipweerstandsbrug (R 3172) maakte net geen contact, niet 100% gesoldeerd.

Dus nu loopt de turntable motor ook weer als een zonnetje.

En last but not least: Ik heb er weer geluid er uit.

Nu het servo board ook alle axiaal C-tjes vervangen (33u 40V) waren dus ook alle rot.

Wat er nog over blijft is:

* De tray tandheugel waar 1 tandje uit is.

* Een goed passend snaartje.

* Het polietje heeft last van het "geletandwielenpest" syndroom, werkt nog wel, er is een randje afgebroken. Helaas niet te krijgen bij mfbfreaks, wel die voor de CDM-4 die er op lijkt zie: https://shop.mfbfreaks.com/product/cdm-4-loopwerk-tandwiel-tray-gear/
Geen idee of die zelfde maat heeft. Dan moet ik de manuals erbij gaan zoeken en 12-NC's gaan vergelijken.

* Tulp/cinch busjes in de achterplaat maken want de audio kabel was afgeknipt.

Volgende week maar eens naar wat onderdelen gaan zoeken.