Ik wil een printplaatje maken waarbij ik een touch drukknop wil simuleren. Deze knop is ongeveer 10cm breed en over de volledige breedte wil ik detecteren of er op gedrukt wordt.
Ik wil 10x een TP223 gebruiken en die parallel aansluiten. Kan dat zomaar?
Ik lees hier https://forum.arduino.cc/t/connect-6-ttp223-capacitive-sensors-to-the-… dat het "kan" waarbij iemand reageert dat het prima werkt via een transistor.
Moet dit of kan het zo aangesloten worden, en als ik een transistor gebruik, welk voordeel geeft dat? Of de transistor het signaal "detecteert" van 1 sensor (of meerdere), of de ESP32 direct, welk verschil geeft dit?
Ik hoef niet te detecteren welke sensor "touch" detecteert. Als 1 (of meerdere) een signaal detecteert is het prima als ik dat kan uitlezen.
Alvast bedankt
Die TTP223 heeft 2 uitgangen. De ene (OPDO) is open drain, dus die kun je direct met elkaar doorverbinden. Een enkele pull-up weerstand is er dan nodig om het te laten werken.
De andere uitgang (Q) is een push-pull uitgang. Die kun je niet zomaar doorverbinden. Maar kan wel met een extra diode voor elke sensor.
O wacht, dat geldt alleen een van de versies van de kale chip. De modules hebben die optie niet. die hebben alleen de Q uitgang en die kun je niet zomaar doorverbinden.
[Bericht gewijzigd door deKees op (21%)]
benleentje
Golden Member
Als je in serie met elke uitgang een diode zet en na die diode een 10k weerstand dan kan je ze parallel zetten. Dus voor 10x module heb je dan 10 diodes nodig en 1 keer die weerstand.
maar dan ga ik ervan uit dat als je op de knop drukt de uitgang hoog word.
Als het andersom werkt dan moeten de diodes andersom met de streep naar de module toe.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je toch zelf een print maakt, waarom zet je daar dan niet gewoon één zo'n chipje op met een groter vlak?
Meerdere vlakken dicht bij elkaar zou ook nog wel eens een negatieve invloed kunnen hebben, omdat die chips elkaar gaan storen.
Ik wilde nu zo'n standaard module gebruiken. Zelf de antenne op de printplaat zetten geeft wellicht weer veel problemen. Daarbij weet ik niet hoe ik zelf zo'n antenne moet ontwerpen zodat het ook de juiste meetwaardes heeft
Ik heb ooit eens een touch sensor gemaakt met een TS02N IC. Kopervlakken van ca 8x4cm. Detectie werkte al vanop 15mm afstand. Het ontwerp van de "antenne" is alleszins bij de TS02N triviaal, gewoon een voldoend groot kopervlak, het ding kalibreert zichzelf bij power-on.
Het lijkt erop dat de TTP223 ook zelf calibreert. Je zou kunnen proberen domweg het detectievlak van zo'n kant-en-klare module te vergroten, wel zorgen dat het mechanisch stabiel is, veel kans dat het gewoon werkt. Als het ding te gevoelig wordt, kan je een condensatortje (0-50pF) toevoegen tussen het detectievlak en ground, zoals beschreven in de datasheet.
[Bericht gewijzigd door subsonik op (20%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com