Beste
ik zoek voor een project een power supply +/- 9 volt met 4 amp
zou moeten gaan dienen als vervangers van een defecte voeding
krijg deze niet meer werkend.
Ik zoek en kan niet vinden
Wie weet waar ik dit zou kunnen vinden?
Al vast bedankt
Wat is er zo moeilijk aan een voeding van + en - 9 Volt bij 4A?
Geheel uitgebrand, gestolen.......?
Moet de voeding precies die spanningen afgeven en dus gestabiliseerd zijn?
[Bericht gewijzigd door buzzy op (31%)]
Eén van deze? Ik neem aan dat "+/-" ongeveer betekent en niet -9V en +9V?
https://www.tme.eu/be/nl/details/gsm36e09-p1j/stekkervoedingen/mean-we…
https://www.tme.eu/be/nl/details/acm36us09/stekkervoedingen/xp-power/
https://www.tme.eu/be/nl/details/ac_dc-lv9_4/stekkervoedingen/lvsun/ls…
https://www.tme.eu/be/nl/details/gsm36b09-p1j/desktopadapters/mean-wel…
https://www.tme.eu/be/nl/details/gst40a09-p1j/desktopadapters/mean-wel…
https://www.tme.eu/be/nl/details/ece40us09-s/inbouwvoedingen/xp-power/
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik neem aan dat er 2 spanningen bedoeld worden: +9v en -9v, voor 'ongeveer' hebben we wat anders... ( ± )
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Inderdaad, wat meer/duidelijker info is welkom.
Ook: is zelfbouw een optie of wordt er uitgekeken naar iets kant-en-klaar uit de handel?
Op dinsdag 18 juni 2024 00:40:00 schreef Arco:
...voor 'ongeveer' hebben we wat anders... ( ± )
Voor ongeveer hebben we ongeveer of circa, desnoods afgekort tot ong. of ca.
Ook bij ± blijft het onzeker wat er bedoeld wordt.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Michel De Jong 278, 
Kan je ons vertellen wat voor soort voeding het is welke niet meer gerepeareerd kan worden?
Wat voor soort electronica voed deze voeding?
De huidige defecte voeding is dit een lineair of een geschakelde voeding, dit is van belang voor het advies?
Groet,
Bram
Beste Bram
sorry voor de onduidelijkheid
de voeding krijg ik niet aan de praat meer
primare lijk het te werken maar secondar helemaal niets ook geen puls op de opto
Ben aan het zoeken geweest maar het probleem niet vinden
Maar we hebben de machine wel nodig
Vandaar de vraag ?
komt uit een prof video speler
heeft +9 en -9 met 4 amp en eigelijk ook een +5 vond
maar die kan ik maken van de +9
dus dat ...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
En antwoord nu eens op de gestelde vragen aub: is het een schakelende voeding of een lineaire? Er is sprake van een opto dus wellicht schakelend?
En is zelfbouw een optie of wordt er uitgekeken naar iets kant-en-klaar uit de handel? Of moet de defecte voeding per se hersteld worden?
Als de TS nu even zegt waar hij ongeveer woont, kan er misschien door een CO er naar gekeken worden.
Paulinha_B
Honourable Member
Ja. Of in een bui van toeschietelijkheid zou er misschien zelfs een fotootje af kunnen.
@Topicstarter: uw locatie best invullen in uw profiel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ik snap de boodschap heren
Het apparaat is een EVO 9500P Hi8 player recorder
De voeding is een geschakelde voeding
Zie foto's
Nee zelfbouw vind mijn werkgever niet goed
dus helaas geen optie
Reparatie heb ik geprobeerd bij wat collega's in de prof video wereld
maar zagen er geen heil in.
Maar we willen deze player zeker weer in de lucht hebben
Vandaar de vraag
Heb in de winkels van de ondergaande zon gezocht maar mijn vraag stellen zal wel niet oké zijn
Want ik kreeg allemaal positieve voedingen van 9 volt.
Is die genoeg info?
Oja en we zitten in Utrecht
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Okee, nu kunnen we iets.
Dus als ik het goed begrijp wordt reparatie niet uitgesloten maar wel als hopeloos beschouwd.
Is het een optie om twee aparte "enkele" voedingen te kopen en de plus van de ene aan de min van de andere te knopen? Daarvoor moet er natuurlijk wel plaats genoeg zijn.
En als ik zo eens wat foto's bekijk, bv. op https://www.radiomuseum.org/r/sony_video_cassette_recorder_evo_9500p.h… , dan zou dat wel eens kunnen tegenvallen.
[edit: en verder helemaal akkoord met de reactie hieronder]
Zo'n voeding is heus wel te repareren hoor. Dat een professioneel video reparatie bedrijf er niet begint is wel te begrijpen. Degelijke bedrijven kopen liever een nieuwe originele voeding dan zoiets als dit repareren. Repareren is waarschijnlijk duur doordat het veel tijd kost. En de uitslag is bij deze reparaties toch wat onzeker. Het wordt dan ook alleen gedaan bij unieke onvervangbare apparaten.
Jouw oplossing met een stel losse voedingen en draadjes buiten het toestel is ook niet echt een goede oplossing. Het toestel voldoet dan niet meer aan de veiligheids eisen en normen. Dat lijkt flauwekul. Maar als derden (Collega's en zo) er ook mee werken is het helaas een ander verhaal. De werkgever is dan gewoon aansprakelijk. Ik denk dat je beter die voeding kunt (laten) repareren. Hier op CO zitten ook mensen die dat kunnen. En een een advertentie op de aangeboden pagina van co kan je probleem oplossen.
Snap ik ook dat ze er niet aan willen beginnen
Deze players zijn er niet zo veel meer en als ze er zijn is € 1500 niet iets bijzonder
Dus vandaar de reparatie vraag
Ik zal een vraag uitzetten op vraag en aanbod
thanks voor het sturen in de juiste richting 
Paulinha_B
Honourable Member
Wat verder kijkend in de foto's zie ik een typeplaatje dat een (max.!) opgenomen vermogen van 21 watt vermeldt. Blijkbaar heeft men bij Sony gekozen voor een ruim overgedimensioneerde voeding, wat altijd verstandig is, maar gaat er heel wat minder dan 4 amp afgenomen worden, hooguit de helft. Misschien wel wat pieken door elektromagneten in het laadmechanisme.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 18 juni 2024 12:51:13 schreef Michel De Jong 278:
primare lijk het te werken maar secondar helemaal niets ook geen puls op de opto
Dat zou ongebruikelijk zijn. De opto wordt analoog aangestuurd met de output spanning. De primaire interpreteert zodra ie aangaat dat als: "ho, stop, genoeg zo!".
Arco
Special Member
Ik heb naar de Max amp gekeken van de onderdelen en kwam op 3 a 4 amp
Klopt dat minder opgegeven staat als gebruik
Ik heb het complete schema
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
voeding heeft een 5V stby deel wat de hoofdvoeding start. als de stby niet werkt helemaal geen voeding. of de stby werkt wel, maar hoofdvoeding word niet getriggerd. wat ook door apparaat zelf kan komen, bijv lekke backup accucel bijv.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 18 juni 2024 17:01:30 schreef Michel De Jong 278:
Ik heb naar de Max amp gekeken van de onderdelen en kwam op 3 a 4 amp
Als je een MOSFET fabrikant vraagt wat z'n mosfet max kan, dan roept ie een een of ander idioot getal. Dat is dan het max-van-het-max wat je met dat ding kan halen. Soms is dat "met een idioot grote koelvin bij 25graden omgevingstemperatuur". Dan heb je een klein onderdeel omdat je een compact ontwerp wil maken, maar dan moet er een koelvin op die 2x groter is dan het hele ding wat je aan het maken bent. Soms is het echt idioot en meten ze dat max vermogen bij "als de buitenkant 25graden is". Dan moet je dus een koelkast maken om de koelvin ONDER de 25 graden te krijgen en houden!
Het is gebruikelijk om componenten te gebruiken die "makkelijk" 2 tot 5x de max stroom van "normaal gebruik" aankunnen. Die 21W is dan iets van 1A bij +9, 1A bij -9 en 0.6A bij 5V.
Of de verdeling zo is, weet ik natuurlijk niet. Maar zo was het makkelijk hoofdrekenen.
Op dinsdag 18 juni 2024 15:19:20 schreef Michel De Jong 278:
Snap ik ook dat ze er niet aan willen beginnen
Deze players zijn er niet zo veel meer en als ze er zijn is € 1500 niet iets bijzonder
Dus vandaar de reparatie vraag
Ik zal een vraag uitzetten op vraag en aanbod
thanks voor het sturen in de juiste richting
1500 Euro? Ja als je hem bij zo'n toko als VCR Shop koopt misschien maar die zijn standaard 10x overprijsd. Die vragen ook gerust 1300 euro voor een standaard Betamax spelertje.
Mocht je de voeding op willen sturen dan wil ik er naar kijken voor je.
Dominic
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kom kom, een Hi8 speler/recorder is nooit een supergangbaar product geweest vergeleken met betamax. Dit was echt iets voor mensen die daar het geld voor over hadden. Zo raar vind ik de prijs dus niet helemaal. 1300 euro voor een betamax speler is wel overdreven ja.
Op woensdag 19 juni 2024 09:53:14 schreef weardguy:
Kom kom, een Hi8 speler/recorder is nooit een supergangbaar product geweest vergeleken met betamax. Dit was echt iets voor mensen die daar het geld voor over hadden. Zo raar vind ik de prijs dus niet helemaal. 1300 euro voor een betamax speler is wel overdreven ja.
Supergangbaar niet maar ik krijg ze met regelmaat op mijn werkbank en ze worden nog regelmatig aangeboden. Zowel de professionele EVO modellen zoals deze als ook de oudere EV serie voor thuisgebruik. Vorige maand kreeg ik nog een van mijn schoonvader toevallig die zijn ogen had opengehouden bij de plaatselijke milieustraat.
Dominic