Ik heb een Klik aan Klik uit dimmer die max. 100W led aankan.
Nu heb ik een testschakelaar ingebouwd die als hij geactiveerd wordt er een ledlamp van 10W bijschakelt. Volgens de leverancier kan de dimmer geen Watt extra hebben.
De vaste lamp is 100W en de 'testlamp' 10W'. Beide 230V.
Dus ik moet tijdelijk 10W in mindering krijgen op de 100W.
Een weerstand lijkt me niet de fijnste manier.
Heeft iemand een oplossing?
Bij voorbaat dank.
Het lijkt me heel sterk dat een Kaku dimmer geen 110 Watt aan kan.
Die leverancier dekt zich gewoon in. 110.. 120.. 130 Watt wat moet hij anders zeggen?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Een 100 watt LED lamp, dat is nogal een ding.
Daar zet je niet even een weerstandje tussen.
Geef inderdaad wat meer info, type ledlamp, type dimmer.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Weet je zeker dat het geen "geeft zoveel licht als een 100W gloeilamp" specificatie is? Met een 100W LED lamp kun je een spreekwoordelijke bouwplaats verlichten, en zo'n lamp zou ook flinke koeling moeten hebben.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Er staat nergens dat het een 100W LED lamp is, ik ga even uit van halogeen. Maar ook dan zou ik me om die 10W extra geen zorgen maken.
Als het een 100W buislamp is dan is daar ook wel LED voor te krijgen, maar dat is vaak wel groter: https://www.ecobright.nl/r7s-led-78mm-dimbaar-2700k-warm-wit-10w-100w.…
Er staat nergens dat het een 100W LED lamp is
Heb je de titel al gelezen? 
Maar inderdaad, 100 W led is een enorme bak licht, zodat ook ik twijfel.
5,9W elektrisch vermogen is ongeveer vergelijkbaar met de hoeveelheid licht van een 60W gloeilamp. Voor een 100W LED lamp zou je dan zo'n beetje uitkomen op de lichtsterkte van een 1000W gloeilamp. Niet bepaald realistisch.
Het zal hier dus inderdaad over 100W equivalente lichtopbrengst gaan en zal het eerder om nog geen 10W elektrisch vermogen gaan.
100 W is helemaal niet veel: ik bestel pas vanaf 150W tot 800 W led lampen..
Maar dat zijn dan wel floodlights op een schip:
prive heb ik 75W led floodlights en die verlicht in 1 een complete paardenbak (40 x 20 m)
Strakjes komen er 4 op te hangen en dan heb ik een overvleod aan licht.
ofwel 100W boven de keukentafel (waar je wilt dimmen) is nogal extreem
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ben al 3kW Led verlichting tegen gekomen Wordt o.a. op industrieterreinen em sportvelden gebruikt.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op woensdag 19 juni 2024 14:19:03 schreef High met Henk:
100 W is helemaal niet veel: ik bestel pas vanaf 150W tot 800 W led lampen..[...]
Ik heb hier ook een paar modules met 200x3W Luxeon rebel LEDs er op. Als ik die aan zet en uit mijn raam schijn dan is het 's-nachts ineens weer dag. 
Ik gebruik er eentje in een bliksemsimulator, daarin ontlaad ik een 48V 0,176F condensatorbank over de LED array, wel netjes via een weerstand. Werkt heel goed om hte in de hele buurt te laten bliksemen tijdens halloween!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb weleens een 250W ledvance floodlight op een vrachtwagenparking gehangen. er hing een 400 W hpl lamp voorheen.
die grote masten bij oa t vliegveld hebben 1600W en 2200W aan ledstralers erop zitten, die zijn dan ook wel 30 meter hoog..
benleentje
Golden Member
Heeft iemand een oplossing?
Wat is nu eigenlijk het probleem.
Heb je het al geprobeerd met die 10W extra. IK geef het 99,9% kan dat het gewoon werkt en er niets aan de hand is.
Vrijwel altijd zijn die vermogens gebaseerd op de inschakelstroom die een lamp kan trekken. Tijdens het inschakelen van een lamp kan er even 2000W getrokken ( ja ook van een 100W lamp) worden en dat moet die dimmer aankunnen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
doorgaans kan zo'n dimmer meer vermogen aan als in een gloeilamp belasting, in led is het vlot maar de helft of minder.
Dank voor de reacties zover.
De LEDlamp is een echte 100W (zie foto) en staat op een bewegingsmelder. Verlicht inderdaad een flink stuk tuin.
De dimmer voor de 10W is een echte KaKu (zie foto). Type ACM-250-LD.
In de beschrijving op hun site staat een keer LED tot 100W en een alinea verder 3-120W(??) Zelf beantwoorden ze mijn vraag hoeveel is het nu met 100W
Eigenlijk zou ik zeggen: gewoon aansluiten met die 10+100W dat valt allemaal prima in de marges.
Op dat doosje staat overigens 250W! Het staat er zelfs twee keer. die 1,08A is ook echt ongeveer 250W. Het modelnummer doet toch ook echt ernstig vermoeden dat het een 250 Watt led dimmer is.
Maar waarom een dimmer? En als je echt zenuwachtig wordt van die 110W dan dim je de lampen toch 5%?
Daarbij komt ook nog het feit dat je via een bewegingsmelder werkt. Dus redelijk korte actieve periodes.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (33%)]
Op donderdag 20 juni 2024 00:01:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]De maker zegt er, zoals @TS al vond, zelf dit van:
[bijlage]
Okee, ik had ook gezien dat het over 250W halogeen gaat, maar toch ook deze op de productpagina:
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat bedoel ik. 2 verschillende waarden op 1 sitepagina.
Die 110 W is alleen bedoeld om een test uit te voeren. De 100W staat niet op de dimmer. Maar om de test uit te voeren staat de 100W achter de dimmer van 10W geschakeld.
Op donderdag 20 juni 2024 00:41:42 schreef hansmo:
Dat bedoel ik. 2 verschillende waarden op 1 sitepagina.
Die 110 W is alleen bedoeld om een test uit te voeren. De 100W staat niet op de dimmer. Maar om de test uit te voeren staat de 100W achter de dimmer van 10W geschakeld.
Nou genoeg gepiekerd, hop, aansluiten de handel en gaan!
Als het voor even wat testen is begrijp ik al helemaal niet waar je over twijfelt.
Wat ik denk: er zitten lekker stevige triacs (soort transistoren) in die gewoon 1 Ampère / 250Watt aan kunnen. Alleen is het algemeen bekend dat LED wat lastiger dimt, je krijgt bijvoorbeeld als snel flikkerend licht of gebrom.
Waarschijnlijk hebben ze getest dat het met ongeveer 100 Watt led lampen allemaal goed werkt. Doorgaans zijn dat 7 tot 10 stevige lichtpunten (bijvoorbeeld alle verlichting in een keuken) en daarmee geven ze voor die situatie de garantie dat het werkt. Mogelijk geeft het aansluiten van grotere aantallen ledlampen óf van die zeer sterke enkele ledlampen in sommige situaties toch wat geflikker, gebrom of andere onwenselijkheden en dat hebben ze nu mooi opgelost.
nonius
set SCE to AUX.
Maar er is LED en LED, dus de vraag is waarop ze dat ueberhaupt baseren.
Mogelijk dat ook de cos(phi) van de LED-lamp van de OP een rol speelt in deze. Mocht het een betere/duurdere LED-lamp zijn met power-factor correction (PFC), dus een cos(phi) naderend naar 1, dan kan de dimmer mogelijk wel degelijk 250W aan LED-verlichting regelen?
De dimmer heeft feitelijk twee limieten: max. 250W vermogen en max. 1.08A stroom.
Vermoedelijk is de fabrikant van de dimmer er van uitgegaan dat de 'gemiddelde' LED-lamp een cos(phi) van ca. 0.5 heeft? En de dimmer dus maximaal 120W (of 100W, afhankelijk van waar je kijkt in zijn specificaties; tikkeltje slordig van hen) aan LED-lamp aankan. Bij halogeen (een pure resistieve last) is cos(phi)=1, de ideale situatie. LED-lampen daarentegen zijn berucht om hun slechtere cos(phi). Maar indien de OP een LED-lamp heeft die een betere cos(phi) heeft dan die waarvan de fabrikant van de dimmer van uitgaat, dan kan de dimmer waarschijnlijk meer aan. Met een beetje geluk geeft de fabrikant van de LED-lamp op wat de Power Factor (PF; cos(phi)) is. Anders zelf meten.
De fabrikant zal uiteraard blijven volhouden dat de dimmer toch echt maar 100W aan LED aankan. Kwestie van aansprakelijkheid en garantie indien het misgaat.
En als het alleen maar een tijdelijke situatie is, om even een test uit te voeren, zou ik me sowieso geen zorgen maken en het gewoon doen.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ik lees al even mee en wil even aanhaken op onderstaande
Op donderdag 20 juni 2024 01:14:23 schreef K7Jz:
Nou genoeg gepiekerd, hop, aansluiten de handel en gaan!Als het voor even wat testen is begrijp ik al helemaal niet waar je over twijfelt.
Wat ik denk: er zitten lekker stevige triacs (soort transistoren) in die gewoon 1 Ampère / 250Watt aan kunnen.
@hansmo: Die triacs worden dus ietsiepietsie warmer met 10W extra. Als het geheel samen niet zo lang aan staat - als het al niet binnen de marge valt - (test/bewegingsmelder/enz) dan krijgt het (de elektronica in de dimmer) niet eens de tijd om op te warmen - en gaat het dus ook niet stuk. Dat is de achterliggende gedachte waarom het gewoon kan.