Ik heb op een systeem volgende staan.

https://nl.aliexpress.com/item/1005004735831414.html?spm=a2g0o.product…

Werkt prima, maar zou toch graag iets meer bas willen inregelen.
Deze staat nu op maximum.
Iemand een idee wat beter zou kunnen zijn, passief dan.

Er zal niet meer bas uitkomen dan er in gaat dus je zou dan mid en hoog meer moeten dempen en de eindversterker open moeten draaien.

Wat voor speakers hangen er aan?
Voor fatsoenlijke laagweergave heb je een relatief grote conus nodig en een geschikte kast.
Het laag in bijvoorbeeld BlueTooth speakers wordt met een DSP erin gepompt en is dus niet passief.

Hi Kitman, :-)

Toonregelingen zijn bedoeld voor "kleine" aanpassingen van verder al goed geluid.

Bij passieve toonregelingen heb je altijd een afweging van hoeveel regelbereik je wilt hebben en dit dan samen met de verzwakking van het signaal.
De hoeveelheid verzwakking van het signaal bepaald ook de maximaal te behalen lift in b.v. bas en het hoge gebied.
Dit vooral aan de uiteinden, dus bij bas rond de 50Hz en in het hoog meestal boven de 10KHz.

Dat kleinere luidsprekers soms aardige bassen geven komt door een geluidscomputer wat ze een DSP noemen zoals Twain1983 ook al aangaf.

Die DSP is zo afgesteld met software dat de kleinere luidspreker behuizing op niet te hoog volume toch een redelijk geballanceert geluid geeft.
Dat gaat bij vele fabrikanten vaak mis, overdaad schaad, je wordt vaak moe van het geluid door het effecten bejag van de "HOENK"

Het is voor de forum gebruikers een stuk makkelijker om wat meer info te krijgen van je.
Je hebt dus een passieve toonregeling gekocht bij Alie, en nu... mijn kristallen bol is stuk...

Waarvoor ga je het gebruiken, wat is je versterker, wat zijn je luidsprekers enz.

Groet,
Bram

Op donderdag 20 juni 2024 11:39:26 schreef kitman:
Ik heb op een systeem volgende staan.

https://nl.aliexpress.com/item/1005004735831414.html?spm=a2g0o.product…

Werkt prima, maar zou toch graag iets meer bas willen inregelen.
Deze staat nu op maximum.
Iemand een idee wat beter zou kunnen zijn, passief dan.

[ .... knip .... ]

MET DANK AAN CHATGPT Vo

Modedit:
LLM output hier dumpen is niet de bedoeling, chatgpt voeren kan de TS zelf ook.

[Bericht gewijzigd door Sine op (63%)]

Oe, veel reactie.
Sorry voor de gemiste uitleg waar voor en waarom.
Het dient om de toon van mijn basgitaar op mijn IEM te krijgen.
Nu staat alles geregeld voor de speaker en de PA.
In mijn oren had ik graag wat meer laag.
Dus er kan na deze regeling niet meer geregeld worden.
Waarom passief, wegens plaatsgebrek in de case en niet alweer een voeding plaatsen.
Ik dacht misschien een iets duurder exemplaar.

De clou van passieve regeling is dat hij alleen kan verzwakken; krek wat @Benadski al opmerkte. Je kunt het hoog meer verzwakken, en de algemene versterking dan evenveel opdraaien.

Wil je letterlijk meer bas dan je had, dan zul je die bas moeten versterken. Ik vraag me af of dat printje van jou niet eenvoudig uit te breiden zou zijn naar een actieve regeling. Klein opampje achterop, of zo; regelaars in de tegenkoppeling, à la Baxandall.
Een plusje voor de voeding is toch overal wel te vinden.

Helaas denkt internet tegenwoordig bij de zoekterm 'Baxandall' dat je dus ook automatisch 24 karaats elektronenbuizen en ebbehouten pootjes wilt hebben; dat zoekt lastig. :)

Het dient om de toon van mijn basgitaar op mijn IEM te krijgen.

Wat is "IEM"?

Verder ga ik akkoord met eerdere opmerkingen: mits er gepaste luidsprekers en versterkers worden toegepast is er helemaal geen toonregeling nodig. Op mijn Marshall basversterker staan de toonregelingen nagenoeg vlak, en het klinkt best ok. Toonregeling kan hier niet meer zijn dan een lapmiddel.

Bij Baxandall is het grote voordeel dat die in de tegenkoppellus is opgenomen. Een passieve toonregeling heeft oa. als nadeel dat de signaal- ruisverhouding wordt verslechterd.

Had al een Baxandall schema gezien maar dat is id actief.
Ik dacht dat het misschien eenvoudig op te lossen was.
Misschien eerst eens kijken hoe zeer het echt stoort.
Op de repetitie gaat hij direct naar mijn oortjes via een mixertje en daar kan ik de toon wel bij regelen.
Dan ben je een bepaald geluid gewoon.
IEM in ear monitor.

Dan ben je een bepaald geluid gewoon.
IEM in ear monitor.

Volgens mij ben je dan een heel droevige soort geluid gewoon. Een viool of klarinet kan met zo'n oordopjes, een bas niet. Om die slechte klank dan te reproduceren in luidsprekers, al dan niet met PA... dat is vragen om rotzooi.

Er bestaan oortjes die dat wel kunnen.
Dat signaal gaat dan ook niet door de speakers, alleen in mijn oortje.
Wordt dus via DI box gesplitst voordat het naar versterker, en de speaker/PA gaat.
Zo te zien kan dat alleen via een actief systeem en dat wou ik eigenlijk weten.

Op donderdag 20 juni 2024 13:59:46 schreef kitman:
Had al een Baxandall schema gezien maar dat is id actief.
Ik dacht dat het misschien eenvoudig op te lossen was.

Hieronder een voorbeeld van wat ik bedoelde met ombouwen. Klik (of klik-klik) = groter.

Boven is hoe jouw passieve toonregeling er waarschijnlijk ongeveer uit ziet. Je ziet dat alle dB's negatief zijn: er is alleen verzwakking.

Onder zie je hoe je hiervan eenvoudig een Baxandall-regeling zou kunnen maken.
Voor de 741 mag je iets beters nemen, maar in deze toepassing kun je het verschil niet horen. En de voeding zou symmetrisch kunnen, maar zoals getekend is ook prima voor hier.

e: de potmeters zijn hier steeds getekend als twee weerstanden. Dat was om in de sim de grafieken te tekenen.

Op donderdag 20 juni 2024 14:15:02 schreef kitman:
Zo te zien kan dat alleen via een actief systeem en dat wou ik eigenlijk weten.

Dat lijkt me toch logisch? (er kan nooit meer uit een passief systeem komen als dat er in gaat)

Ik dacht dat het misschien aan de kwaliteit van het mixertje zou kunnen liggen en dat een beter/duurder dit kan oplossen.

Op donderdag 20 juni 2024 14:15:02 schreef kitman:
Er bestaan oortjes die dat wel kunnen.

Dan moet je die dus hebben ;-)

Die oortjes zijn dan ook niet passief...

Dat gaat via een apparaatje met limiter en volume regeling.
Speciaal voor dergelijke zaken.

Wat voor mixer wordt gebruikt?
Dus niet jouw mixertje bij de repetities, maar die bij optredens.
Digitale mixers hebben vaak per (monitor)mix een graphic eq ingebouwd, dat lijkt me hier de meest geschikte en makkelijke oplossing...

Mijn basgitaar geluid in mijn oortjes loopt niet via de analoge mixer.
Dit geeft vertraging van het bas geluid, erg vervelend.
Ik mix dat zelf bij de rest die wel via "aux uit" komt.
Werkt perfect hoor.
Doe het al jaren zo.
Wij spelen veel luister muziek en het klinkt echt vet in mijn oortjes.
Iets meer laag van de bas zou aangenamer zijn, denk ik.
Dat weet ik pas als ik eens kan proberen.

Ik heb besloten om toch een actieve toonregeling te plaatsen, zodat ik wat meer regel ruimte heb.
Iets om gemakkelijk in te bouwen en 1 kanaal.
Sugesties?

Deze bijvoorbeeld? (zie ook hierboven).
'R7' hoef je niet aan te brengen; die stelt gewoon je versterkeringang voor.
De 'uA741' neem je gewoon een nette audio opamp voor (en met de 741 werkt het ook prima).