Zit de binnenkant met het rotorblikpakket er in geperst? Ik zie rondom geen naad o.i.d. Ik heb wel een keer een trafo gehad waar de M-lamellen om en om in elkaar geperst waren, die was dus niet demontabel.

Soms zijn die lamellen uit één stuk:

Dat wordt dan wel lastig wikkelen. Dan heb je de techniek nodig zoals die bij ringkernen gebruikt wordt. Ik denk dat die techniek er nog niet was in de tijd dat dit motortje werd gemaakt.

Als dat rondom blikpakket van die motor een geheel is dan zou het middenstuk met rotor er uit moeten kunnen. Of je die er daarna ooit weer (goed) in krijgt is een ander verhaal.

Lijkt wel dat het middendeel met spoelen er in geperst is.

Op vrijdag 21 juni 2024 19:04:30 schreef pa3gws:
Het is een los staande speler en die stond netjes op 220V.

Ja, dat zal je altijd zien. Iemand sluit hem aan, rook.. Oeps. Verrek, hij stond op 110 snel omzetten, nog een keer proberen... nope werkt niet en dan om hulp vragen....

Mijn boekhoudster afgelopen donderdag: "kan jij m'n uren alvast invoeren, dan maak ik dit even af"... 1 dag later kom ik er achter waarom ik dat moest doen. Ze had de PC uitgezet terwijl ze dat niet mag doen. Ze kan bepaalde dingen niet zoals "PC aanzetten"...

Het blikpakket uit elkaar halen is onmogelijk zonder de lamellen te beschadigen en/of krom te maken/trekken. Losgemaakte lamellen krijg je nooit meer netjes plat op elkaar zonder lucht ertussen. En verder hebben lamellen over het algemeen een isolerend laagje om wervelstromen tussen de lamellen onderling tegen te gaan. Als dat laagje na demontage en weer montage weg of beschadigd is wordt de kern nog heter dan die al was in goede staat.

Logisch. Maar hoe hebben ze het dan tijdens de assemblage van de motor voor elkaar gekregen dat de lamellen isolatie niet beschadigd?

Het samenvoegen van nieuwe en platte lamellen voor het maken van een nieuwe motor (of trafo) gaat op een geheel andere wijze dan het met een schroevendraaier o.i.d. uit elkaar peuteren / trekken / buigen / forceren van een geheel ingegoten / gecoate blikpakket waarvan de lamellen hoogstwaarschijnlijk ook nog ergens langszij in de hoogte over de zijkant van de lamellen heen over een smalle strook aan elkaar zijn gelast om ze te fixeren en deze dan weer netjes zoals ze ooit zaten weer samen te voegen.

Ik denk dat het met een schroevendraaier o.i.d. en een hamer ook niet gaat lukken. Als de kern ook maar het kleinste beetje scheef komt te staan, krijg je er geen beweging meer in. Je hebt dus sowieso al een speciale drager voor het frame nodig om die vlak te houden. Enige plek waar je druk kan uitoefenen zijn die 'halve maan' vlakjes aan de buitenkant naast de spoel. En ook die moet vlak zijn en de drukkracht van een pers gelijkmatig verdelen. Wat al een hele toer wordt gezien de smalle afmetingen.

Omgekeerd moet het met dezelfde precisie er weer in geschoven worden.

Da's echt wel een uitdaging i.d.d.

En dan ook nog die kortsluitwikkelingen zien los te krijgen en weer vast.

Dit type motor, eenmaal in elkaar nooit meer uit elkaar. :)

Zo te zien kunnen die gewoon blijven zitten.
Andere optie kan zijn om voorzichtig die buitenste bussen te verwijderen en de buitenste lamellen 1 voor 1 voorzichtig verwijderen. Maar dan moeten die niet zo'n lasnaadje hebben i.d.d. Tevens zou ik dan ook eerst een houdertje maken waar ik die lamellen in volgorde kan stapelen en bewaren. De lamellen zelf 1 voor 1 voorzichtig losmaken met zo'n scheermes blad er rondom zachtjes in tikken.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (77%)]

De kortsluit wikkeling zit ook door het blikpakket heen.

Weet je zeker dat de hele binnenkant er niet uit te persen is zoals @Harry ook al zei?
Het lijkt toch dat die er uit kan, eventueel met een hydrolische pers.
Dan kan je wel bij de wikkelingen zonder het hele pakket en de kortsluitwikkelingen te slachten.

Ik heb een 20 tons pers en Delft is niet ver van Den Haag...

Zou je niet iets kunnen maken van zo'n magnetron ventilator motor?

Meeste magnetronmotoren zijn met willekeurige draairichting, wat lastig voor een platenspeler... ;)

Op zondag 23 juni 2024 09:58:23 schreef revado:
Weet je zeker dat de hele binnenkant er niet uit te persen is zoals @Harry ook al zei?
Dan kan je wel bij de wikkelingen zonder het hele pakket en de kortsluitwikkelingen te slachten.

[bijlage]

Goed gezien. Baat het niet, dan schaadt het niet. Kapot is ie toch al.

Op zondag 23 juni 2024 09:58:23 schreef revado:

[bijlage]

Het lijkt er op dat het inderdaad een apart stuk is maar krijg je er dan ook weer goed in?
Ik heb er wel oren naar om het te proberen moet wel even groen licht hebben van de eigenaar en ikzelf zit volgende week even lekker in een hotelletje. :)
En ben donderdag avond weer terug.

Op zondag 23 juni 2024 15:30:46 schreef Arco:
Meeste magnetronmotoren zijn met willekeurige draairichting, wat lastig voor een platenspeler... ;)

Dat is de plateaumotor, de fan motor draait gelukkig altijd dezelfde richting op :+
Gelukkig had ik er ook een plaatje bij gezet...

Als de OP een goede overzichtsfoto (isometrisch) van de motor zou posten herkent iemand die zo'n motor heeft liggen hem misschien.

Ik heb juist in mijn resterende rommeldoos met oude motors gezocht en zoeken op alleen een 12NC-code was geen pretje, een foto zou fijn zijn geweest.

Jammer genoeg niets gevonden voor OP. Enkele jaren geleden heb ik een flink aandal dozen vol met gesloopte motoren van platenspelers, cassetterecorders, VCR's etc. weggedaan.Ze stonden hier al 30-40 jaar stof te happen. Ik durf er gif op in te nemen dat daar een geschikte motor tussenzat, maar daarmee is de OP niet echt geholpen.

Mogelijk dat met een goede foto iemand zich herinnert dat hij nog zo'n motor heeft die stof ligt te happen?

Op zondag 23 juni 2024 15:38:32 schreef pa3gws:
[...]
Het lijkt er op dat het inderdaad een apart stuk is maar krijg je er dan ook weer goed in?
Ik heb er wel oren naar om het te proberen moet wel even groen licht hebben van de eigenaar en ikzelf zit volgende week even lekker in een hotelletje. :)
En ben donderdag avond weer terug.

Het is te proberen als de eigenaar ok is er mee.
Met een passend tussenstukje zou het moeten kunnen lijkt mij.
En terug zal het er ook weer in geperst moeten worden.
PM maar, dan kijken we samen een keer zodra je terug bent.
Wordt goed weer deze week als het goed is!

Op zondag 23 juni 2024 17:58:22 schreef revado:
[...]

Het is te proberen als de eigenaar ok is er mee.
Met een passend tussenstukje zou het moeten kunnen lijkt mij.
En terug zal het er ook weer in geperst moeten worden.
PM maar, dan kijken we samen een keer zodra je terug bent.
Wordt goed weer deze week als het goed is!

Goed plan ik mail je wel als ik weer boven water ben. ;-)
En wat het weer betreft komt het wel goed.

Op zondag 23 juni 2024 15:30:46 schreef Arco:

Een magnetronventilatormotor draait gewoon 1 kant op.

Na het succesvol demonteren is het voorzichtig wikkelingen lostrekken uit de coating en tellen. :)

Op zondag 23 juni 2024 19:22:03 schreef Bobosje:
Na het succesvol demonteren is het voorzichtig wikkelingen lostrekken uit de coating en tellen. :)

2421, 2422, 2423, 2424... eten!! euh.. :+

Ik zie meer in draad diameter opmeten en dan het aantal meters tellen. ;-)