pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zoals de titel al aangeeft gaat het om een motor van een Philips GA230 platenspeler.
Ik meet alleen tussen de rechter rode en gele draad 20Ω
Tussen de andere draden van de wikkelingen oneindig.
Dus ik vrees dat die wikkelingen doorgebrand zijn.
Het Philips nummer wat er op staat is 4322 010 00033.
Weet iemand of het haalbaar is deze motor opnieuw te laten wikkelen is het zelf te doen?
Of nog mooier heeft iemand hem nog ergens in een stoffig hoekje liggen. 
Lijkt me zeer goed zelf te doen als je een wikkelmachientje kan bedenken of een draaibank hebt.
Maar de kans is aardig groot dat je een motortje kan vinden, het is niet zo'n zeldzame draaitafel.
Op vrijdag 21 juni 2024 16:06:37 schreef pa3gws:
Zoals de titel al aangeeft gaat het om een motor van een Philips GA230 platenspeler.
Ik meet alleen tussen de rechter rode en gele draad 20Ω
Tussen de andere draden van de wikkelingen oneindig.
Dus ik vrees dat die wikkelingen doorgebrand zijn.
Het Philips nummer wat er op staat is 4322 010 00033.
Weet iemand of het haalbaar is deze motor opnieuw te laten wikkelen is het zelf te doen?
Of nog mooier heeft iemand hem nog ergens in een stoffig hoekje liggen.
Als de speler ergens ingebouwd geweest is, dan staan ze vaak in de stand 110V. Sluitje de grammofoon dan zoner wijzigingen aan op 230V, dan is de motor exit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws
Het is een los staande speler en die stond netjes op 220V.
Die bruine coating is als ze inderdaad verbrand zijn niet zo'n probleem.
Maar het blikpakket zit natuurlijk ook door dat spoeltje dus wikkelen op de draaibank zit er niet in.
Een andere motor zou natuurlijk het mooiste zijn maar hoe vind je zo iets?
Ik heb gezocht op het type van de draaitafel en op het Philips nummer maar nog niets gevonden.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (27%)]
Met naald en een heeeeeeeeel lange dunne koperlakdraad, insteken doorhalen en af laten gaan.

Zelf wikkelen zonder het blikpakket te openen (of zonder het te beschadigen) lijkt me niet te doen...
pa3gws
Op vrijdag 21 juni 2024 19:26:04 schreef Bobosje:
Zelf wikkelen zonder het blikpakket te openen (of zonder het te beschadigen) lijkt me niet te doen...
Dat lijkt mij ook niet te doen en bovendien moet je dan het aantal wikkelingen weten.
En zo aan de spoel te zien komen die er niet heel meer af. 
En zo aan de "verbrande" kleur van het draad te zien zou de andere spoel ook wel eens op knappen kunnen staan, ben je twee keer bezig...
pa3gws
Van de draaitafel was de snaar opgelost die smurrie heb ik eerst moeten verwijderen alvorens het een en ander beter te kunnen bekijken.
De eigenaar van de tafel heeft hem na jaren weer eens van zolder gehaald en toen hij hen niet deed hem bij mijn klant binnen gebracht.
Dus dat hij heeft vast gestaan is zeer goed mogelijk.
Hij is overigens ook bekent als de AG2230.
Overigens meten beide spoelen oneindig.
Dat is een heel laag bod, of het is niks en mooi als donor 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
€50 is inderdaad zeer schappelijk. Enkele jaren geleden werd voor deze mooie draaitafel algauw enige honderden euro's neergeteld.
Hierbij nog wat meer info:
https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=16674
Motors schijnen vaak vast ett zitten
Misschien kan men je aan een motor helpen:
Hierbij nog wat meer info:
https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=16674
De Motortjes schijnen vaak vast te zitten door taai vet.
Misschien kan men je aan een motor helpen:
Zie ook:
Op vrijdag 21 juni 2024 19:04:30 schreef pa3gws:
Het is een los staande speler en die stond netjes op 220V.
Die bruine coating is als ze inderdaad verbrand zijn niet zo'n probleem.
Maar het blikpakket zit natuurlijk ook door dat spoeltje dus wikkelen op de draaibank zit er niet in.
Een andere motor zou natuurlijk het mooiste zijn maar hoe vind je zo iets?
Ik heb gezocht op het type van de draaitafel en op het Philips nummer maar nog niets gevonden.
Het spoeltje wikkel je op een klosje met de juiste maat, idealiter op een dun stukje isolatiepapier. Dat haal je vervolgens van het klosje af en schuif je op de plek van het oude spoeltje.
Ik kan niet helemaal zien hoe het precies moet, maar die spoeltjes werden in principe niet 'in situ' gewonden in de meeste gevallen.
pa3gws
Op vrijdag 21 juni 2024 23:40:01 schreef Ledlover:
[...]
Het spoeltje wikkel je op een klosje met de juiste maat, idealiter op een dun stukje isolatiepapier. Dat haal je vervolgens van het klosje af en schuif je op de plek van het oude spoeltje.Ik kan niet helemaal zien hoe het precies moet, maar die spoeltjes werden in principe niet 'in situ' gewonden in de meeste gevallen.
Om dat te kunnen doen moet het blikpakket uit elkaar en dat zie ik niet zitten.
De motor draait probleemloos in zijn lagertjes dat is niet het probleem.
Een bod gedaan op marktplaats wie weet wordt dat nog wat. 
Heb ik gelijk een verse snaar.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (14%)]
pa3gws
Bij de pijlen gaat het door de spoelen en dan rondom anker.
En het is geheel geklonken ook bij het anker.
Thevel
Golden Member
En het is geheel geklonken ook bij het anker.
Ik zal die gewoon uitboren en proberen het blikpakket uit elkaar te trekken.
Motor is toch al stuk, je hebt niets te verliezen...
Zet met een viltstift wat schuine strepen op de zijkant, misschien is een bepaalde volgorde nodig mocht je hem weer in elkaar willen zetten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat beide spoelen oneindig meten lijkt me heel sterk (of hij moet op 110v hebben gestaan)
Als er nl 1 spoel defect is krijgt de 2e geen spanning meer en kan niet kapot gaan.
De draden van de spoelen zitten om-en-om, niet naast elkaar. (1gl-2zw-1zw-2gl)
pa3gws
Ik ben niet helemaal achter... en weet hoe ik met een multimeter moet om gaan. 
Beide spoelen meten oneindig en hoe ze geschakeld staan weet ik ook.
Bovendien komt er prima 230 V aan op de bijbehorende wikkelingen.
Overigens is het uit elkaar trekken van het blikpakket een no go.
Want de kortsluit wikkeling krijg je never nooit meer goed.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (23%)]
nonius
set SCE to AUX.
Vooral het uit elkaar halen van de motor gaat een vervelend klusje zijn maar is verder wel te doen. Zelf heb ik nooit zulke kleine motortjes herwikkeld maar het principe is hetzelfde als bij grotere exemplaren.
Het enige wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de koperen kortsluitring die de fase-draaiing genereert en zo de motordraairichting bepaalt. Deze ringen zijn, af fabriek, volgens mij altijd gelast, niet gesoldeerd. Mogelijk dat een soldeerverbinding hier volstaat, in dat geval gaat het hermonteren van de kortsluitwikkeling geen probleem zijn. Moet het persé gelast zijn dan wordt het lastiger. Mogelijk kunnen anderen hier uitsluitsel over geven.