Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Wat ik mij al een geruime tijd afvraag is dat een middengolf stalen antennemast een toch wel aanzienlijke elektrische weerstand heeft ten opzichte van koper, is dat niet een probleem vanwege de hoge verliezen van staal.
Meestal is een middengolf monopool uitgevoerd als een stalen mast, maar de diameter van die geleider is dan wel groot, dus dit compenseert enigszins het verlies aan elektrische geleiding. Wordt zo dergelijke mast niet uitgevoerd door er parallel aan een koperen geleider aan vast te maken?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Martin V,
Het is toch geen gelijkstroom die verplaatst wordt 
De meeste antennes professioneel zijn staal.
Voor huis tuin en keuken gebruik aluminium al dan niet met een coating....
Jij doelt waarschijnlijk op antennes voor de zendzijde en met behoorlijk vermogen ?
Groet,
Henk.
Met zink gegalvaniseerd staal, want het roest niet. En HF speelt zich af via de huid van de antenne. Dus misschien dat de zink huid die HF geleiding weer compenseert.
electron920
Ha harry64,
Ik denk dat de grond verliezen vele malen groter zijn !
Toch nog een opmerking naar @Martin V , uiteraard heb je gelijk dat koper de beste geleider is een,
non ferro materiaal is altijd beter geen ijzer verliezen.
Voor een straler met een hoge impedantie denk aan een gevouwen dipool is het verschil iets kleiner.
De antennes die ik gebruikte waren allemaal gevouwen dipolen 300 Ω .
Het gaat ook om de stabiliteit koper is niet zo sterk ik denk dat heel vaak CCA gebruikt wordt, en de passieve elementen die kunnen wel van staal gemaakt worden (reflector, director)..
Groet,
Henk.
Een goed boek op dit gebied is:
EDMUND A. LAPORT: Radio Antenna Engineering (Google vindt het)
De materiaalweerstand van de antenne is verwaarloosbaar.
Een kwartgolfantenne is onderaan al 36 ohm; meer naar boven loopt steeds minder stroom en wordt de weerstand nóg onbelangrijker. Bij gebruikelijker omroepantennes ligt de zaak nog wat gunstiger.
De aardweerstand is de belangrijkste verliesfactor.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Een bekende amateur in Den Haag, gebruikte geplastificeerd waslijn draad, daar werkte hij de hele wereld mee!(short wave)
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hallo Henk, electron, Harry 64, Frederick E. Terman en Krelis Vonkentrekker.
Ik bedoel dus een antenne voor een AM omroepzender op de middengolf, waar enige tot honderden kilowatts doorheen gaat.
Dat de elektrische weerstand van staal verwaarloosbaar is, had ik niet verwacht. De aarde of elektrisch tegenwicht wordt gevormd door een 120 tal koperen draden rond de mast uit gelegd, maar dan moet de aardweerstand toch erg laag zijn lijkt me. Een verzinkte antennemast heb ik nog nooit gezien, meestal is die geverfd.
En Krelis Vonkentrekker er is ook staaldraad te koop als antenne draad, al dan wel verkoperd, dat breekt minder snel bij grote lengtes.
electron920
Ha Martin V,
Vraag hoe lang wordt de antenne is het systeem in resonantie ?
Voor mijn langdaad (vroeger) gebruikte ik brons is mechanisch beter dan koper.
Dat is voor een mono pool niet van toepassing, en als je pool enige lengte heeft is denk ik staal verzinkt een redelijke oplossing.
Ik zou eens moeten kijken wat het dipool moment er van is.
Kort en goed een en ander is afhankelijk hoe lang het geheel wordt en de mechanisch belasting.....
Groet,
Henk.
Ik zou me er niet duk om maken.
Het gaat om de vericale lengte liefst 1/4 golflengte.
Goed aardnet en ATU om het in resonantie brengen.
Heb je een Laag vermogen MG vergunning?
Op maandag 24 juni 2024 18:48:24 schreef Martin V:
Hallo Henk, electron, Harry 64, Frederick E. Terman en Krelis Vonkentrekker.Ik bedoel dus een antenne voor een AM omroepzender op de middengolf, waar enige tot honderden kilowatts doorheen gaat.
Dat de elektrische weerstand van staal verwaarloosbaar is, had ik niet verwacht.
de absolute weerstand van dat staal hangt vooral af van hoeveel erin zit...dat is dus de onbekende. maar, even een ander voorbeeld, treinen rijden op rails van staal, die trekken ook wat kilowatten en ook dat gaat . Koperen rails,het was mooi geweest, maar iets zegt me dat dit andere problemen zou geven 
Ik zat dit onderwerp door te lezen, benieuwd om te zien of dit al opgemerkt was :
Op maandag 24 juni 2024 22:30:17 schreef kris van damme:
[...]de absolute weerstand van dat staal hangt vooral af van hoeveel erin zit...
Inderdaad, een (forse) stalen mast zal minder weerstand hebben dan een dun koperdraadje.
Hier in de buurt wordt het laagspanningsnet naar de huizen vernieuwd cq verzwaard. Ik zag de diameter van de kabels, zoho, dat is nogal wat, maar dat blijkt aluminium te zijn, dus meer materiaal voor dezelfde geleiding nodig.
Op maandag 24 juni 2024 22:30:17 schreef kris van damme:
....treinen rijden op rails van staal, die trekken ook wat kilowatten en ook dat gaat .
Daarbij moet je bedenken dat de retourstroom over 2 spoorstaven gaat en die hebben samen een doorsnede in de orde van 10.000 mm2.
electron920
Ha Kees frees,
Ik denk vandaag de dag steeds meer aluminium gewicht en kosten.
Ik gaf richting @harry64 al aan
Op maandag 24 juni 2024 16:06:26 schreef electron920:
Het gaat ook om de stabiliteit koper is niet zo sterk ik denk dat heel vaak CCA gebruikt wordt, en de passieve elementen die kunnen wel van staal gemaakt worden (reflector, director)..
Voor der duidelijkheid CCA staat voor Copper Clad Aluminium
Ik denk dat in de situatie van @Martin V, een stalen pool verzinkt een goede oplossing is om twee redenen.
A: door het staal te verzinken bied het een goede weestand tegen weersinvloeden en B: Zink heeft een beter elektrische geleiding met 3 valentie elektronen.
Ik weet uit het hoofd niet de geleiding in Siemens/meter maar beter als blank staal....
Groet,
Henk.
Op dinsdag 25 juni 2024 10:20:15 schreef electron920:
CCA staat voor Copper Clad Aluminium
Ja, die optie had ik voor de bliksemafleider maar daar bewust niet voor gekozen, dan lijkt het koper en dan . .
Dus nu alukleur, ook niets mis mee, de pennen zijn wel van koper trouwens.
Dat doet me denken, alu laagje op koperdraad, kan dat ?
Anders verzilverd koperdraad.
Bedoeling : om de koperkleur te verhullen dus, wegens . . .
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (18%)]
electron920
Ha Kees frees,
Ik begrijp je vraag ik denk verven..... de CCA kabels/draad is een speciaal proces je kunt aluminium en koper niet direct met elkaar verbinden 
Omdat koper en aluminium een ander elektronen getal bezitten ontstaat een potentiaal zeg maar een batterij constructie.
Daardoor ontstaat een elektrolytisch effect met als gevolg het aluminium wordt opgevreten sterker,
met vocht/condens kan explosie gevaar ontstaan.....
Er zijn volgens mij ook speciale las verbinding (kroonsteen) die voor aluminium en koper geschikt zijn !
Ik gebruikte bij een bepaalde type kabel van kabel Metal (holle kern ovaal) voor microgolf straalverbinding een soort gel om,
de connector van Spinner te monteren....
Groet,
Henk.
In het omroep zender museum in Lopik is een continue tentoonstelling van de gebruikte apparatuur en antennesystemen.
Rondleiding wordt verzorgd door voormalige technici dus vragen worden goed beantwoord.
Zeker de moeite waard daar eens te kijken.